Gå til innhold

Cipralex..hvor lenge før man evt merker noe?


Joppe2

Anbefalte innlegg

Har gått på cipralex i 8 uker..5 uker på 10mg,2,5 uker på 15 mg og nå 5 dager på 20 mg. Hvor lang tid etter man øker, kan man forvente seg at det evt skjer noe? Kan jeg gå på mer enn 20 mg cipralex? Burde jeg være helt kvitt angst å dep etter 8 uker? Vet at 10 og 15 mg har hjulpet meg litt...har nå mere litt uvirlkårlige depanfall som varer i ca 1-2 timer(1-2 ganger om dagen) Hva kan jeg vente meg av medisinen..kan man bli glad av å gå på ad..humøret mitt er nemlig ikke kommet ennå.

Håper på svar Joppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest På'n igjen

Jeg merket at ting ble lettere alt etter et par dager. Vil ikke si jeg merket at jeg ble i så veldig godt humær, men det var heller det at bekymringstankene ikke festet seg. Og når en ikke bekymrer seg så mye, så blir en jo også litt mindre deprimert. Det henger jo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket at ting ble lettere alt etter et par dager. Vil ikke si jeg merket at jeg ble i så veldig godt humær, men det var heller det at bekymringstankene ikke festet seg. Og når en ikke bekymrer seg så mye, så blir en jo også litt mindre deprimert. Det henger jo sammen.

Hei På`n igjen. Takk for svar :)..Hvor mye går du på btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kun 10 mg. (5 mg. og 7.5 mg. første uka) og merket effekt etter et par - tre uker.

Ble veldig skuffet da jeg etter fem måneder merket at effekten avtok. Da seponerte jeg, men vet ikke helt om jeg angrer for var i bedre form med enn uten disse pillene. Tenkte jo som så at hva om nye 5 mnd. da virker vel ikke 15 mg. lengre heller, derfor torte jeg ikke mere.

Har hørt at 20 mg. er maxdose, men mulig man kan ta høyere dose. Kanskje finner du noe om dette i Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 uker bør du kanskje merke noe effekt av medisinen. Litt mer tiltakslyst eller følelse av energi kanskje? Men, cipralex fjerner verken angst eller depresjon hos meg. Den hjelper meg å holde det på avstand. Er en slags støttekrykke jeg har mens jeg forsøker nye løsninger på gamle problemer. Men, selv om jeg tar cipralex kan jeg fortsatt få følelsen av at angsten tar overhånd innimellom, og jeg har dager som er tunge og grå som fjell. Men ikke like ofte som før, og ikke så lenge av gangen. hvis du ikke merker noen fremgang med cipralex til tross for at du aktivt jobber for å komme deg utav depresjonen, da ville jeg ha spurt legen om det ikke var mulig å bytte medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 uker bør du kanskje merke noe effekt av medisinen. Litt mer tiltakslyst eller følelse av energi kanskje? Men, cipralex fjerner verken angst eller depresjon hos meg. Den hjelper meg å holde det på avstand. Er en slags støttekrykke jeg har mens jeg forsøker nye løsninger på gamle problemer. Men, selv om jeg tar cipralex kan jeg fortsatt få følelsen av at angsten tar overhånd innimellom, og jeg har dager som er tunge og grå som fjell. Men ikke like ofte som før, og ikke så lenge av gangen. hvis du ikke merker noen fremgang med cipralex til tross for at du aktivt jobber for å komme deg utav depresjonen, da ville jeg ha spurt legen om det ikke var mulig å bytte medisin.

Hei Maire. Vil jo si at jeg merker den samme virkninger som deg...har sikkert for store forhåpninger i forhold til medisinene.. :) Da vet jeg i allefall at de virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nick:mila

Jeg brukte kun 10 mg. (5 mg. og 7.5 mg. første uka) og merket effekt etter et par - tre uker.

Ble veldig skuffet da jeg etter fem måneder merket at effekten avtok. Da seponerte jeg, men vet ikke helt om jeg angrer for var i bedre form med enn uten disse pillene. Tenkte jo som så at hva om nye 5 mnd. da virker vel ikke 15 mg. lengre heller, derfor torte jeg ikke mere.

Har hørt at 20 mg. er maxdose, men mulig man kan ta høyere dose. Kanskje finner du noe om dette i Felleskatalogen.

Har akkurat startet med cipralex idag. 10 mg . 5 mg den første uken. Har lest alle innleggene og det var interresant.Er veldig spent på om jeg får noen positive reaksjoner fra kroppen/hjernen min !! Har tre barn og føler meg så sliten uten energi for tiden. Har aldri prøvd noen antidep. før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat startet med cipralex idag. 10 mg . 5 mg den første uken. Har lest alle innleggene og det var interresant.Er veldig spent på om jeg får noen positive reaksjoner fra kroppen/hjernen min !! Har tre barn og føler meg så sliten uten energi for tiden. Har aldri prøvd noen antidep. før.

Vil ønske deg lykke til!

Håper du får den samme, gode effekt som meg. Jeg ble godt fulgt opp i starten av fastlegen min og det var jeg glad for. Han sa: "Dette er en solskinnshistorie" om det jeg fortalte om forandringene som skjedde med meg.

Jeg ble roligere, fikk mere energi, mindre angst, alt var mere lystbetont, mindre muskelplager og sov bedre, hva mere kunne jeg ønske meg? Det var en god høst jeg hadde ifjor, den beste på mange år.

Det er vondt og slitsomt når man ikke har det godt med seg selv så vi får være glad det er "drahjelp" å få. Husk samtidig å ha et sunt kosthold, få mosjon og tenk positivt, dette er viktig.

Naturen betyr mye for meg, den gir ro for kropp og sjel. Lever på vinterferiens skiturer, hvite vidder og fjellets ro. Snart er det påske og da får jeg enda mere av dette. Ellers utover våren har jeg marka jeg benytter. Går turer, går stavgang eller jogger, variasjon er bra. Denne kombinasjonen med SSRI i en vanskelig tid har jeg veldig stor tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På'n igjen

Hei På`n igjen. Takk for svar :)..Hvor mye går du på btw?

Jeg går på 10 mg.

Hva betyr forresten 'btw'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På'n igjen

By The Way

Åja, hehe... Kjekt å vite. Er så irriterende når jeg ikke skjønner slike forkortelser. Nysjerrig av meg. Da skal jeg prøve å huske det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...