Gå til innhold

Haster: Rettskriving jeg aldri lærer....

Anbefalte innlegg

Gjest jøjjee
Skrevet

Aner ikke hvor mange ganger jeg har lurt på om adresse skrives med en eller to d'er...

Og: om _stod_ og _forsto_ skrives med eller uten d i slutten....

Gjest jøøjjje
Skrevet

Adresse.

Sto.

Forsto.

hmmm....ville ha skrevet forstod og stod jeg...(?)

Skrevet

hmmm....ville ha skrevet forstod og stod jeg...(?)

Stod skulle det være.

Og Forsto. Ja sånn

skorpionfisken
Skrevet

Stod skulle det være.

Og Forsto. Ja sånn

stod?

Hva betyr det?

Gjest å stå, står, stod
Skrevet

stod?

Hva betyr det?

Fortid av å stå?

skorpionfisken
Skrevet

Fortid av å stå?

Nei?

Jeg har alltid skrevet sto.

Han sto og ventet på bussen...?

Det sto et hus der tidligere...?

Stod virker helt feil for meg.

Skrevet

Nei?

Jeg har alltid skrevet sto.

Han sto og ventet på bussen...?

Det sto et hus der tidligere...?

Stod virker helt feil for meg.

Som du ser fra linken under, kan du også bruke sto. Stod er hovedform og sto er sideform (står i klammeparantes), det betyr at man skal bruke stod i lærebøker eller i statstjenesten, men alle vi andre kan velge.

Skrevet

Vedr. ord av typen adresse finnes det en regel:

Det skal vanligvis ikke være to like konsonanter ved siden av enda en konsonant. Derfor heter det adresse (addresse er dobbel "dd" fulgt av enda en "r").

Hvis ordet har dobbelkonsonant i grunnformen, fjernes ofte den ene når ordet bøyes, pga. denne regelen: sykkel, men syklet / sykler og begynne, men begynte.

To unntak:

Hvis ordet er en sammensetning, som f.eks. klossmajor, fullstappet. Sammensetningen er ikke bestandig like åpenbar, f.eks. oppdage, alltid, tullball.

Og hvis ordet ellers kan forvekles, f.eks. heter det fullt, fordi fult også er et ord.

Regelen er _norsk_. På engelsk heter det f.eks. address.

Gjest jøjee
Skrevet

Vedr. ord av typen adresse finnes det en regel:

Det skal vanligvis ikke være to like konsonanter ved siden av enda en konsonant. Derfor heter det adresse (addresse er dobbel "dd" fulgt av enda en "r").

Hvis ordet har dobbelkonsonant i grunnformen, fjernes ofte den ene når ordet bøyes, pga. denne regelen: sykkel, men syklet / sykler og begynne, men begynte.

To unntak:

Hvis ordet er en sammensetning, som f.eks. klossmajor, fullstappet. Sammensetningen er ikke bestandig like åpenbar, f.eks. oppdage, alltid, tullball.

Og hvis ordet ellers kan forvekles, f.eks. heter det fullt, fordi fult også er et ord.

Regelen er _norsk_. På engelsk heter det f.eks. address.

takk for grundig svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...