Gå til innhold

1/2 parten av norske 10 åringer

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Svært mange skoler kutter ned på svømmeundervisningen, pga dårlig økonomi.

Den nye læreplanen legger heller ikke opp til at de skal kunne lære å svømme heller.....

Min åtte åring har hatt fire svømmetimer de tre første årene på skolen. Svømme er det vi som har lært henne.

Ja, våre unger lærte å svømme i sjøen. Vi bodde omtrent i båten om sommeren, så det var viktig for oss å få lært dem opp.

På skolen hadde de ikke svømmeundervisning, men de tilbød kurs på kveldstid. Mot betaling da selvfølgelig.

Nå har forresten bassenget på skolen her i bygda vært stengt i flere år. De mangler penger til vedlikehold, og det står tomt. Trist, men sant. I verdens rikeste land! Så elevene her nå har jo ikke anledning til å trene i basseng lenger.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

10

• asterix

4

• morsan

3

• Rhea Silvia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest rutangis netu
Skrevet

satt det kanskje litt på spissen, men det jeg mente er at foreldrene har hovedansvaret for å lære sine barn å svømme

Mange foreldre er jo ikke i nørheten av vann med barna sine. Kanskje derfor de ikke prioriterer denne oppgaven. Kanskje det er andre ting de prioriterer å lære bort, som de bruker daglig? Trafikkregler feks...

Gjest midia
Skrevet

Mange foreldre er jo ikke i nørheten av vann med barna sine. Kanskje derfor de ikke prioriterer denne oppgaven. Kanskje det er andre ting de prioriterer å lære bort, som de bruker daglig? Trafikkregler feks...

nesten like viktig med svømmekunnskap som trafikkregler synes jeg.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Kommer vel an på hvor en bor da! Er det ikke annet enn sølepytter i nærheten, så er vel å takle trafikk viktigst. Bor en på landsbygda med innsjøer på alle kanter og to biler i døgnet, så er svømmekunnskaper viktigst.

Beste er selvfølgelig å være rimelig oppegående på begge deler.

Gjest dina2
Skrevet

Endelig et fornuftig menneske, som har skjønt poenget:)

Gjest dina2
Skrevet

Joa, hvis du betaler 250,- for meg og ungene i svømmehallen noen ganger i mnd så skal jeg da klare å lære dem å svømme, men jeg har rett og slett ikke råd!

Og her i Trøndelag er det langt mellom så varme somre at man kan bade i sjøen hele sommeren og lære det der.

Har hverken badetemperatur ute eller flust med bassenger her i Tromsø. Det beste trikset for å lære å svømme er to uker i syden, da blir det bading hele dagen:)

Gjest midia
Skrevet

Kommer vel an på hvor en bor da! Er det ikke annet enn sølepytter i nærheten, så er vel å takle trafikk viktigst. Bor en på landsbygda med innsjøer på alle kanter og to biler i døgnet, så er svømmekunnskaper viktigst.

Beste er selvfølgelig å være rimelig oppegående på begge deler.

Er ikke sikkert barna blir boende ved sølepytten hele livet.

Gjest arogant
Skrevet

Endelig et fornuftig menneske, som har skjønt poenget:)

Jo, men det kan ikke sammenlignes med å lære å se seg for før man går over veien.

Vi har ok råd (to inntekter) bor sammen, og kan derfor enkelt dra på ferie til varme strøk, kan ta med barna i svømmehall (dette er dyrt, og vanskelig hvis man stort sett er alene med barna etter skilsmisse osv, som gjelder mange familier i dag).

Har venner og familie som har dårligere råd (drar ikke på sydetur en gang i året), som er alene med barna (begge er enten hos mor eller far), og bor i kommuner som ikke har tilbud om svømmehall / skolesvømming osv.

Som Lillemus sier, er det også dyrt å ta med seg to barn i svømmehallen i byene.

For oss har det som sagt vært helt greit, men jeg synes du viser lite forståelse for at det ikke bare er latskap hos foreldrene som gjør at barna ikke svømmer.

Gjest dina2
Skrevet

Tja, norge er et land der mange ikke har vann tilgjengelig som man kan svømme i. Og har man ikke vann hverken ute eller i en hall inne, hvorfor skal man da egentlig lære å svømme? Faller man over rekke på danskebåten så kjører båten fra deg okke som.

Det er lettest å lære å svømme i ung alder. Ikke sikkert at barna dine blir boende for alltid i innlandet.

Gjest midia
Skrevet

Tja, norge er et land der mange ikke har vann tilgjengelig som man kan svømme i. Og har man ikke vann hverken ute eller i en hall inne, hvorfor skal man da egentlig lære å svømme? Faller man over rekke på danskebåten så kjører båten fra deg okke som.

Aldri på ferie dere da?

Får aldri barna dine bade annet enn i badekaret/dusjen?

Gjest badeland
Skrevet

Jeg er over 40 og i min tid lærte vi å svømme på skolen. Allerede i 1. klasse tror jeg.

Jeg tok det som en selvfølge da dattern min begynte på skolen at de skulle ha svømmeundervisning, men langt i fra. Det var nedprioritert.

Siden vi bor ved sjøen var det bare å ta skjeen i egen hånd å få sendt ungen på svømmekurs i lokalområdet her. Det tok ikke mer enn to uker før hun svømte som en fisk. Ganske betryggende.

Men det tok noen år før vi skjønte at det ikke ble aktuelt med skolesvømming så hun var vel ni før hun kom i gang. Hadde vi visst før at skolen ikke ga undervisning hadde hun blitt sendt på svømmekurs mye tidligere.

Skrevet

Aldri på ferie dere da?

Får aldri barna dine bade annet enn i badekaret/dusjen?

mine barn? harjeg sagt noe om mine barn?

Skrevet

Det er lettest å lære å svømme i ung alder. Ikke sikkert at barna dine blir boende for alltid i innlandet.

I innlandet er det da godt med innsjøer å bade i om sommeren.

Ørkenvandreren
Skrevet

Synes tallet var høyt, men det er nok store geografiske forskjeller.

Her i sør er det nok av bademuligheter hele sommeren, i nord har man aldri sjansen. Og svømmehaller og badeland er det noen flere av her sør.... Hvis man kun har hatt noen timers svømmeopplæring på grunnskolen sammen med 20 andre elever i et ti-meters basseng et forblåst sted i nord, så skjønner jeg at man ikke lærer å svømme av det...

Gjest midia
Skrevet

mine barn? harjeg sagt noe om mine barn?

Unnskyld! jeg trodde du hadde barn når du var i denne tråden.

du skal selvfølgelig få si dine meninger likevel.

Jeg ble bare litt provosert her.

Skrevet

jeg har da barn

Skrevet

jeg har barn, men jeg har da ikke sagt noe om hvordan de svømmer eller ei.

Gjest veien til ishavet
Skrevet

Vi kan ikke bare skylde på foreldrene. Ikke alle har økonomi til å bygge eget basseng. Her hvor vi bor har vi da valget mellom en stri iskald elv eller ishavet. Badekaret blir fort for smått.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Er ikke sikkert barna blir boende ved sølepytten hele livet.

Neida, men de flytter vel ikke når de er 10 år! Det var jo snakk om at det var ille at 10-åringer ikke kunne svømme. Tror nok at de fleste lærer seg det før konfirmasjonsalder, av egen interesse for ikke å skille seg ut. Og de fleste bor jo hjemme lenger enn det.

Gjest midia
Skrevet

jeg har barn, men jeg har da ikke sagt noe om hvordan de svømmer eller ei.

Du sier: har man ikke vann hverken ute eller i en hall inne, hvorfor skal man da egentlig lære å svømme? Faller man over rekke på danskebåten så kjører båten fra deg okke som.

Barn bør lære seg å svømme.

i de siste årene har drukningsulykker bare økt.

Det er ikke sikkert barna blir boende på samme sted hele livet sitt og aldri drar på ferie?

Sånn mener jeg det for alle barn dine også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...