Gå til innhold

1/2 parten av norske 10 åringer

Anbefalte innlegg

Gjest midia
Skrevet

Neida, men de flytter vel ikke når de er 10 år! Det var jo snakk om at det var ille at 10-åringer ikke kunne svømme. Tror nok at de fleste lærer seg det før konfirmasjonsalder, av egen interesse for ikke å skille seg ut. Og de fleste bor jo hjemme lenger enn det.

Å? det kan jo skje det.

Man vet ikke så langt fremfor seg at man med hånden på hjertet kan si at man blir boende der man bor hele tiden?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

10

• asterix

4

• morsan

3

• Rhea Silvia

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lærer de ikke å svømme på skolen da? Trodde det var del av gym/svømmeundervisningen jeg.

I min skoletid hadde vi svømming hver uke fra 1. klasse og langt oppover - kanskje 6.-7.?

Sønnen min går i 2. klasse. De hadde ikke svømmetrening i 1. klasse her, og nå i 2. kl har de kanskje hatt ca 4 ganger i svømmehallen per barn (de deler opp trinnet og lar dem gå gruppevis, så det er ikke hver uke engang, og bare en begrenset periode av året.)

Heldigvis så har vi svært gode svømmekurs som han går på! :-)

Skrevet

Du sier: har man ikke vann hverken ute eller i en hall inne, hvorfor skal man da egentlig lære å svømme? Faller man over rekke på danskebåten så kjører båten fra deg okke som.

Barn bør lære seg å svømme.

i de siste årene har drukningsulykker bare økt.

Det er ikke sikkert barna blir boende på samme sted hele livet sitt og aldri drar på ferie?

Sånn mener jeg det for alle barn dine også.

Mine barn er som fisker i vannet, de. Men det betyr ikke at jeg mener at det er en stor feil av andre foreldre å ikke dra til syden for å lære barna å svæmme.

Skrevet

Mine barn er som fisker i vannet, de. Men det betyr ikke at jeg mener at det er en stor feil av andre foreldre å ikke dra til syden for å lære barna å svæmme.

Men generelt sett så ER man jo en avviker hvis man som nordmann ikke reiser til syden minst et par ganger i året, enten man bedriver svømmeopplæring eller ikke! ;-))

Skrevet

Men generelt sett så ER man jo en avviker hvis man som nordmann ikke reiser til syden minst et par ganger i året, enten man bedriver svømmeopplæring eller ikke! ;-))

;)

Gjest midia
Skrevet

Hvem har sagt at de må til syden for å lære seg å svømme?

Gjest malun
Skrevet

'Om de bare fikk trent seg...* Nettopp!!!

Tenker du ikke over at det faktisk er mange her i landet som ikke bor ved sjøen eller ved ferskvann med temperatur en orker å bade lenge i, samt at det er mange som bor langt unna svømmehall?

For førti år siden, hadde vi bading i hall først i 4.klasse, og det var de fleste den gangen som ikke kunne svømme! OG vi hadde svømmehall tilgjengelig, pluss at vi bor ved sjøen. Men hvis foreldrene ikke er av typens om drar på stranda eller til sjøs, så blir det jo ikke så mye tid til slikt i disse dobbeltarbeidende tider. Det meste blir jo overlatt barnehage og skole.

70 prosent av norges befolkning bor innen 30 km fra kysten.

Skrevet

Hvem har sagt at de må til syden for å lære seg å svømme?

Det er det rådet som blir gitt i denne tråden til de som ikke har baseng i nærheten, og som ikke bor der det finnes badevann.

Skrevet

70 prosent av norges befolkning bor innen 30 km fra kysten.

Hun skrev ikke fra kysten, men fra vann med badetemperatur.

Gjest malun
Skrevet

Hun skrev ikke fra kysten, men fra vann med badetemperatur.

Ja, men når 70 % bor nær kysten, og det bor langt flere mennesker i sør- og østnorge enn i resten av landet, betyr det at majoriteten av landets befolkning har bademuligheter i hvert fall en stund av året.

Plusser man på folk i byer og kommuner med svømmehall, er det ikke noe umulig foretagende at ungene kommer i nærheten med vann noen ganger i løpet av oppveksten, for å si det sånn.

At det for noen er vanskelig på grensen til umulig å gi ungene svømmetrening, forstår jeg. Men det gjelder ikke så mange som halvparten av norske tiåringforeldre.

Gjest malun
Skrevet

Jeg er over 40 og i min tid lærte vi å svømme på skolen. Allerede i 1. klasse tror jeg.

Jeg tok det som en selvfølge da dattern min begynte på skolen at de skulle ha svømmeundervisning, men langt i fra. Det var nedprioritert.

Siden vi bor ved sjøen var det bare å ta skjeen i egen hånd å få sendt ungen på svømmekurs i lokalområdet her. Det tok ikke mer enn to uker før hun svømte som en fisk. Ganske betryggende.

Men det tok noen år før vi skjønte at det ikke ble aktuelt med skolesvømming så hun var vel ni før hun kom i gang. Hadde vi visst før at skolen ikke ga undervisning hadde hun blitt sendt på svømmekurs mye tidligere.

Vi hadde også svømming på skolen, allerede fra 1.klasse (det var i 79/80).

Hadde ikke basseng på skolen, men klassen ble busset til nabobygda ukentlig noen måneder i året.

Det er synd at svømmeundervisning skal være så nedprioritert i skolen i dag. En ting er den rent førstehjelpsmessige biten, men svømming er bra for så mye mer.

Skrevet

Ja, men når 70 % bor nær kysten, og det bor langt flere mennesker i sør- og østnorge enn i resten av landet, betyr det at majoriteten av landets befolkning har bademuligheter i hvert fall en stund av året.

Plusser man på folk i byer og kommuner med svømmehall, er det ikke noe umulig foretagende at ungene kommer i nærheten med vann noen ganger i løpet av oppveksten, for å si det sånn.

At det for noen er vanskelig på grensen til umulig å gi ungene svømmetrening, forstår jeg. Men det gjelder ikke så mange som halvparten av norske tiåringforeldre.

"Men det gjelder ikke så mange som halvparten av norske tiåringforeldre."

Enig! ;-)

Skrevet

Så er det vel de som er totalt uintereserte i å være i en svømmehall. Er det så galt?

Gjest malun
Skrevet

Så er det vel de som er totalt uintereserte i å være i en svømmehall. Er det så galt?

På ingen måte, det er en helt ærlig sak.

Mitt poeng er bare at man kan ikke skylde alle tilfellene på manglende tilgang.

Gjest nickedokka
Skrevet

Ungene mine kan ikke svømme enda. Den eldste er sju år. Det er ikke sånn at vi aldri har vært i basseng av den grunn. Vi tar dem med i basseng av og til, men det blir ikke så ofte at han har lært det enda. Vi regner med at han lærer det til sommeren da vi skal to uker på sydenferie.

Selv var jeg sju-åtte år da jeg lærte å svømme. Grunnen til at jeg lærte det, var at vi hadde svømming en gang i uka på skolen. Det har ikke dagens første og andreklassinger. Ikke så rart at resultatet blir at de lærer å svømme senere da.

Det er for galt at skolene ikke får bruke fler timer til gym og svømming. Det blir dermed helt og holdent foreldrenes ansvar, og det er ikke alle som har mulighet til å følge opp dette selv. Jeg vil ha tilbake gym og svømming på skolene, jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...