Gå til innhold

FU : Hvor mange her kan svømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du svømme?

Ja

Når lærte du det?

Det året jeg fylte 4.

Av hvem lærte du det?

Av mine foreldre.

Vi har en sommerhytte med båt ved siden av en stor innsjø. Alle sommrer ble lagt dit fra den dagen jeg ble født, og jeg tror det var viktig for mine foreldre at de raskt ble trygge på at jeg ville klare meg selv om jeg ramlet uti:-)

Det førte også til at jeg ble veldig glad i alt som har med aktiviteter i vann å gjøre, og jeg er veldig takknemlig overfor mine foreldre for alt det de gjorde for at jeg og min bror skulle få en stor del av vår oppvekst lagt utenfor storbyen der vi bodde.

De aller fleste av de beste barndomsminnene kommer fra hytta:-)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Babette

4

• Lillemus

2

• Zarine

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Loe, ja! Han var svømmelærer på Husebybadet på 80-tallet :) Han har jo lært halve Trondheim å svømme. Hadde han merkelig store tær?

Han gikk i alle fall under tilnavnet "Loe med de store tærne"! :o) Han satt jo der på bassengkanten og viftet med de sandalkledde beina sine...

Skrevet

Kan du svømme? Jepp

Når lærte du det? I 3-4 års alderen

Av hvem lærte du det? Jeg lærte meg selv + litt hjelp av mine søskenbarn... oppvokst i elva og fossen denne dama her!

Gjest svømmeren i dag
Skrevet

Ja, dessverre. Se en del svar i en tråd lenger ned her om 10-åringer som ikke kan svømme.

Jeg hadde bra svømmeopplæring som barn - det kommunale bassenget lå like i nærheten av skolen.

Men enkelte kommuner hra ikke basseng, eller det er for dyrt å la skolene bruke bassenget "for mye", eller bassenget ligger så langt unna skolen at det tar tid å komme seg t/r, man må leie inn buss etc.

Men uansett så har da barna foreldre, DE må da kunne lære barna å svømme??

Skrevet

Jepp, kan svømme.

Lærte det av en svensk gutt da jeg var i Syden som 7 åring. Meget romantisk;))

Vennlig hilsen,

Skrevet

Men uansett så har da barna foreldre, DE må da kunne lære barna å svømme??

Ja, jeg er enig i det. Vi har hatt med vårt barn på svømmekurs.

Men det koster penger, eller det kan være mangel på svømmehaller i nærheten etc etc.

Mange grunner til at folk ikke får det til, men neppe så mange at det "unnskylder" for alle dem som ikke kan svømme i en alder av 10 år.

Gjest malun
Skrevet

Av de mange svarene her, kan man trekke en av to konklusjoner:

1. Dagens barn lærer å svømme mye senere enn man gjorde før

eller

2. DOL-erne var usedvanlig fremmelige småbarn

;o)

Det ene trenger jo heller ikke utelukke det andre.

Skrevet

Ja, jeg er enig i det. Vi har hatt med vårt barn på svømmekurs.

Men det koster penger, eller det kan være mangel på svømmehaller i nærheten etc etc.

Mange grunner til at folk ikke får det til, men neppe så mange at det "unnskylder" for alle dem som ikke kan svømme i en alder av 10 år.

Men sier denne artikkelen noe om hvorvidt ting har endret seg over tid?

Er det i dag færre 10-åringer som kan svømme enn for 20 år siden, eller er det flere?

Det er jo et vesentlig moment.

Skrevet

Av de mange svarene her, kan man trekke en av to konklusjoner:

1. Dagens barn lærer å svømme mye senere enn man gjorde før

eller

2. DOL-erne var usedvanlig fremmelige småbarn

;o)

Det ene trenger jo heller ikke utelukke det andre.

Det er vel grunn til å tro at det hovedsaklig er de som kan svømme og som lærte det tidlig som har lyst til å svare, kanskje?

Gjest malun
Skrevet

Det er vel grunn til å tro at det hovedsaklig er de som kan svømme og som lærte det tidlig som har lyst til å svare, kanskje?

Jeg antar det. Noe av det samme ser man på småbarnsforum, der ungene av og til er så fremmelige at man kan bli matt.

;o)

Mary Poppins
Skrevet

Kan du svømme?

Jepp svømmer som en fisk

Når lærte du det?

Da jeg var rundt 3-4 år

Av hvem lærte du det?

Bodde i utlandet der det er varmt hele året, lærte det i barnehagen faktisk.

Skrevet

Jeg antar det. Noe av det samme ser man på småbarnsforum, der ungene av og til er så fremmelige at man kan bli matt.

;o)

Ja, hehe.

Men både når det gjelder svømming, sykling og lesing, kommer jo mye an på hvor motivert ungen selv er til å lære.

Det dreier seg ikke bare om tilgang.

Som sjåførlæreren min sa til meg i sin tid: Jeg kan ikke lære deg å kjøre bil, du må lære det selv.

fei1365380229
Skrevet

Ja kan svømme. Tror ikke jeg lærte det før jeg gikk på skolen, altså ca. 7 år.

Dattera lærte å svømme i syden av oss 6 1/2 år. Den eldste sønnen vår var vel nærmere 8 år og lærte det når han hadde ekstra svømmetrening pga. hoftesykdom. Sønn nr. 2 var akkurat 7 år og lærte det på skolen. Nå mener jeg ordentlig svømme altså, han eldste svømte en del under vann, men jeg regner det å svømme fra når du har hodet ordentlig over vannet og kan klare deg nogenlunde selv.

Skrevet

Ja

Da jeg var 2 eller 3 kanskje

Av fettere og kusiner

Gjest malun
Skrevet

Ja, hehe.

Men både når det gjelder svømming, sykling og lesing, kommer jo mye an på hvor motivert ungen selv er til å lære.

Det dreier seg ikke bare om tilgang.

Som sjåførlæreren min sa til meg i sin tid: Jeg kan ikke lære deg å kjøre bil, du må lære det selv.

Selvsagt. Jeg har en far som aldri har kunnet svømme, ettersom han rett og slett ikke er særlig glad i vann.

Greit nok, det - tror ikke livet hans ville blir veldig mye rikere av å kunne ta de svømmetakene.

Men når han samtidig nøler med å bruke redningvest i båt, får han flåkjeft hver eneste gang. Men det er selvsagt en helt annen diskusjon. ;o)

Skrevet

Selvsagt. Jeg har en far som aldri har kunnet svømme, ettersom han rett og slett ikke er særlig glad i vann.

Greit nok, det - tror ikke livet hans ville blir veldig mye rikere av å kunne ta de svømmetakene.

Men når han samtidig nøler med å bruke redningvest i båt, får han flåkjeft hver eneste gang. Men det er selvsagt en helt annen diskusjon. ;o)

"Men når han samtidig nøler med å bruke redningvest i båt, får han flåkjeft hver eneste gang. Men det er selvsagt en helt annen diskusjon. ;o)"

Merkelig det der med menn og sikkerhetsinnretninger. Går det på mandigheten løs, kanskje?

Skrevet

"Men når han samtidig nøler med å bruke redningvest i båt, får han flåkjeft hver eneste gang. Men det er selvsagt en helt annen diskusjon. ;o)"

Merkelig det der med menn og sikkerhetsinnretninger. Går det på mandigheten løs, kanskje?

Hehe, det er nok der det ligger.

For det er liksom fryktelig mye mer mandig å daue, haha!:)

Gjest malun
Skrevet

Det gjør nok det, i hvert fall i den generasjonen.

Mannen min, som svømmer som en fisk, bruker alltid redningsvest når han er ute i båten.

Skrevet

Ja. Husker ikke om jeg kunne det da jeg begynte på skolen, men jeg tror det. Gikk på svømmekurs og, men da kunne jeg allerede svømme fra før. Tenker jeg var seks-sju år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...