Gå til innhold

FU : Hvor mange her kan svømme?

Anbefalte innlegg

Jentungen1365380808
Skrevet

Gikk på svømmekurs da jeg var 6 år.

Svømmeundervisningen på skolen gir jeg ikke mye for: en skoletime hver 2. uke i 3., 4., 5., og 7. klasse, som regel to klasser sammen (dvs opptil 50 elever).

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Babette

4

• Lillemus

2

• Zarine

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja jeg kan svømme.

Lærte å svømme den sommeren jeg var 4 år.

Lærte vel på en måte "av meg selv", men husker at min mor + noen nabodamer hadde leid inn en svømmeinstruktør til oss - dette var i junaiten. Blant annet fordi "alle" rundt oss hadde svømmebassenge i hagen (vi hadde ikke selv).

Gjest nickedokka
Skrevet

Ja, jeg kan svømme.

Jeg lærte å svømme da jeg var 7-8 år gammel.

Vi hadde svømming en gang i uka på skolen, det var der jeg lærte det.

Gjest Sinai
Skrevet

Jeg lærte ikke svømmetak før jeg begynte med svømming på skolen i 2.klasse. Det er mye dårlige svømmehaller rundt om kring, og mangelfull svømmeopplæring. Jeg synes ikke foreldrene skal ta hele ansvaret, dessuten må man ha tilgang på svømmehall. Dette er kjempeviktig for å unngå drukningsulykker, så jeg forstår ikke at det blir så nedprioritert.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Vokst opp ved sjøen så svømme lærte jeg tidlig. Rett før fylte 4.

Skrevet

Jeg lærte å svømme i svømmingstimene på skolen da jeg gikk i tredjeklasse.

Gjest togli
Skrevet

Lærte å svømme med hodet under vann ganske tidlig, husker ikke når.. I tredje klasse på skolen fikk vi svømmetimer for første gang. Tredje gangen vi hadde svømming, hadde jeg lært teknikken.

Dette var før folk flest dro til Syden, og svømmehall var det ikke i umiddelbar nærhet. Man har kanskje større forutsetninger for å lære å svømme tidlig nå?

Skrevet

Ja, kan symje.

Kor gammal eg var veit eg ikkje, det var vel mor eller far som lærte meg det, men om det var på ferie eller i symjehallen (med mamma da isåfall, vi gikk berre på "damedag") hugsar eg ikkje no. Det var før eg byrja på skolen i alle fall.

Skrevet

Men sier denne artikkelen noe om hvorvidt ting har endret seg over tid?

Er det i dag færre 10-åringer som kan svømme enn for 20 år siden, eller er det flere?

Det er jo et vesentlig moment.

Da eg gikk på skolen, veksla det mellom gym og symjing annakvar veke. Vi hadde symjing KVART år frå andre klasse av. Da vi kom opp i ungdomsskolen var det slutt på symjinga. Da fikk heller ikkje sjetteklassingane symjing lenger, for kommunen måtte kutte på kostnader. Det var jo ikkje berre å leige symjehall, vi måtte jo bussast også. Etter kvart har symjeundervisninga blitt kutta år for år.

Mange har kun symjing på eitt einaste klassetrinn no. Om det kun er barn på ti år som får symjeopplæring i skolen, er det ikkje rart at mange ikkje lærer skikkeleg å symje lenger. Eg kunne symje da eg begynte på skolen, men mange av mine klassekameratar kunne det IKKJE, og enkelte trong FLEIRE år på å lære det også, hugsar det var elevar som sleit i femte klasse - og det var altså fjerde året med symjing for oss...

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...