Gå til innhold

Noen som har peiling på stomier her?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari er nysgjerrig igjen
Skrevet

en jente som jeg hadde snakket med fortalte at hun hadde ileostomi etter Chrons sykdom. jeg gikk da ut i fra at hun hadde fjernet tykktarmen. Men så mente jeg at hun også sa at hun hadde endetarmen i behold???.

Kan man ha en ileostomi uten at tykktarmen er fjernet?

Som en nysgjerrig sjel jeg er så bare MÅ jeg ha svar på dette

Gjest Timari
Skrevet

Takk for linken. der fikk jeg svar på noe annet jeg lurte på. Det står ikke noe annet enn at tynntarmen er lagt ut, så da kan det jo hende at den er lagt ut uten at tykktarmen er fjernet. Men jeg trodde da at det var vanlig praksis at tykktarmen ble fjernet i slike tilfeller?Alle de jeg kjenner som har ileostomi har fjernet tykktarmen. er dette da en annen form for ileostomi?

Har en del kunnskap innen dette, så derfor dette spørsmålet?

Skrevet

Det er ikke en midlertidig stomi hun har da, for å avlaste tynntarmen?

Jeg hadde ileostomi i 3 mnd etter en operasjon.

Jeg har ikke peiling på om man fjerner endetarm og tykktarm når man får ileostomi, eller om man bare "kobler det ut" fra resten av systemet?.

Stomiopererte har forøvrig sitt helt eget diskusjonforum, så der kan du kanskje få svar? :-)

http://www.nuforum.no/forum/

Beste hilsen fra

Skrevet

Takk for linken. der fikk jeg svar på noe annet jeg lurte på. Det står ikke noe annet enn at tynntarmen er lagt ut, så da kan det jo hende at den er lagt ut uten at tykktarmen er fjernet. Men jeg trodde da at det var vanlig praksis at tykktarmen ble fjernet i slike tilfeller?Alle de jeg kjenner som har ileostomi har fjernet tykktarmen. er dette da en annen form for ileostomi?

Jeg har IAA-stomi, og der fjernes i alle fall tykktarm og endetarm. Men jeg innbilder meg at om man har ileostomi så kan man bare "koble fra" tykktarm og endetarm, uten å fjerne det. I de tilfellene hvor det er tynntarmen, og ikke tykktarmen som er problemet, mener jeg, og det er det jo i mange tilfeller med Krohns.

Beste hilsen fra

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har fått fjernet resterende tarmer i etterkant iallfall, pga komplikasjoner. Så mao var de bare 'koblet fra' i utgangspunktet.

Gjest javeldå
Skrevet

Jeg har ikke kunskap om dette, jeg bare søkte opp infoen og sendte deg linken.

Gjest Timari
Skrevet

Det er ikke en midlertidig stomi hun har da, for å avlaste tynntarmen?

Jeg hadde ileostomi i 3 mnd etter en operasjon.

Jeg har ikke peiling på om man fjerner endetarm og tykktarm når man får ileostomi, eller om man bare "kobler det ut" fra resten av systemet?.

Stomiopererte har forøvrig sitt helt eget diskusjonforum, så der kan du kanskje få svar? :-)

http://www.nuforum.no/forum/

Beste hilsen fra

Takk for linken til diskusjonsforumet. Er selv medlem av Norilco men har ikke sett dette diskusjonsforumet før.

men du fikk altså ileostomi uten at tykktarmen og endetarmen var fjernet? hvis jeg forstår deg rett? og den ble lagt tilbake etterpå?

Gjest Timari
Skrevet

Jeg har IAA-stomi, og der fjernes i alle fall tykktarm og endetarm. Men jeg innbilder meg at om man har ileostomi så kan man bare "koble fra" tykktarm og endetarm, uten å fjerne det. I de tilfellene hvor det er tynntarmen, og ikke tykktarmen som er problemet, mener jeg, og det er det jo i mange tilfeller med Krohns.

Beste hilsen fra

Så du har reservoar altså? går det ann å få reservoar iaa uten å få stomi først?

Gjest Timari
Skrevet

Beste hilsen fra

men hvis tykktarmen er helt fin og det er tynntarmen som er problemet så skjønner jeg da ikke poenget med å koble tykktarmen fra? Eller kan det være i de tilfeller hvor både tykktarm og endetarm er rammet og en vil avlaste mest mulig?

Skrevet

Så du har reservoar altså? går det ann å få reservoar iaa uten å få stomi først?

Hei,

det går fint ann å få reservoar uten å ha stomi først (dvs man må ha avlastende stomi i ca tre mnd før reservoaret kan tas i bruk).

Jeg fjernet først hele tykktarmen, og hadde tynntarmen festet direkte på endetarmen. Det hadde jeg i 13 år. Så fjernet jeg endetarmen, og fikk laget reservoar. Er veldig glad for å ha sluppet stomi :-)

Reservoaret fungerer helt 100% - et av de beste resultatene de har sett, i følge legen som opererte meg. Springer oftere på do enn en gjennomsnittsnordmann, men det gjorde jeg før også, så jeg vet vel i grunnen ikke av noe annet :-)

Beste hilsen fra

Skrevet

Takk for linken til diskusjonsforumet. Er selv medlem av Norilco men har ikke sett dette diskusjonsforumet før.

men du fikk altså ileostomi uten at tykktarmen og endetarmen var fjernet? hvis jeg forstår deg rett? og den ble lagt tilbake etterpå?

Nei, jeg hadde allerede fjernet tykktarm og endetarm, og hadde midlertidig stomi etter en IAA-operasjon.

Beste hilsen fra

Skrevet

men hvis tykktarmen er helt fin og det er tynntarmen som er problemet så skjønner jeg da ikke poenget med å koble tykktarmen fra? Eller kan det være i de tilfeller hvor både tykktarm og endetarm er rammet og en vil avlaste mest mulig?

Si det! Jeg tror det kan hende at man må ha utlagt tynntarm, uten at det er noe galt med tykktarmen. Enten midlertidig eller permanent. Og jeg tror ikke at de fjerner tykktarm og endetarm om disse er friske. Men det er mulig jeg tar feil, det har jeg gjort før ;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...