Gå til innhold

Du har så mye du....

Gjest Ikke for å virke materialistisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt oppgitt over en venninne nå. Kan ikke la frustrasjonen gå ut over henne nå, så dere får bære over med meg...

Hun og mannen bor i (og eier) en stor enebolig i et av byens beste strøk. Vi bor i (og eier) en leilighet i et mindre "fint" område.

Vi stortrives begge to der vi bor.

Hun har mye større lån på huset enn jeg har på leiligheta, naturlig nok, huset deres er verdt godt og vel det dobbelte av hva leiligheta mi er verdt. De har også store vedlikeholdsutgifter på huset.

Det at jeg ikke har så stort lån på leiligheta gjør at vi har litt mer frihet økonomisk. Vi har en bil som er 8 år nyere enn deres. Vi kjøpte nylig en helt ny campingvogn mens deres er ni år gammel. Vi har til og med en liten båt.

Hun er så misunnelig på dette. Dere har råd til så mye fint sier hun.

Hun ser ikke at vi ikke kan få i pose og sekk.

Hadde jeg hatt en dyr enebolig kunne ikke jeg heller hatt "ny" bil og ny campingvogn.

Den dagen de selger huset har de mye større gevinst enn vi vil ha når vi selger leiligheta. Men vi prioriterer å bo enklere nettopp for å ha det mer romslig økonomisk i det daglige, og for å unne oss bedre fritid.

Det er nok den nye campingvogna som gnager tror jeg, hun mener vi er så fine på det siden vi kjøper ny istedet for brukt.

Men vi har jo råd til det, så det burde ikke plage henne? Vi har fremdeles mye mindre lån enn de har.

lalala1365380457
Skrevet

bare si det i en grei og vanlig tone, som en bisetning neste gang hun nevner det da? bare en kort og grei setning som f.eks. "ja, vi har gjort et valg om å kjøpe en ikke så dyr lelighet, og dermed kunne kjøpe oss litt nyere å finere ting, du har jo _det_ råflotte huset med høy salgsverdi verdi" !?

Skrevet

Noen er dessverre misunnelig på andre uansett hva de har selv. Slike ønsker alt bedre enn andre, selv om de totalt sett sitter bedre i det.

Med andre ord, dette får du gjort lite med og det beste er å overse det.

Men nevner hun noe så si det som det er at hun sitter med større verdier totalt sett på grunn av huset.

Skrevet

Å være misunnelig på noen som har campingvogn, ny eller gammel, er for meg helt uforståelig :-)

".............................."

Skrevet

;-)) Jeg skjønner poenget ditt godt. Man må oppleve det for å skjønne skjarmen. Men det er en periode av livet. Campingliv er ikke for alle livsperioder. Nå bruker vi den mer som hytte, vi ligger ikke pal på en campingplass. Vi har egen hyttetomt ved havet usjenert for andre. Og så trekker vi den med på noen ferier da.

Vet ikke om det var det at det var en campingvogn som var problemet, men at vi kjøpte det vi hadde lyst til der og da, mens de har noe tilsvarende som er såpass gammelt at de ønsker seg nytt uten å ha råd til det.

Det ser utad ut som de er rikere enn oss, fordi de bor i et stort hus i et fint strøk.

Det ligger litt i lufta at vi som bare bor i en leilighet i det litt mindre fine strøket, burde hatt gammel bil og gammel campingvogn, og hatt det fra hånd til munn.

Skrevet

Å være misunnelig på noen som har campingvogn, ny eller gammel, er for meg helt uforståelig :-)

Nei se, skjeiv i øynene er jeg også.

Det ligger et svar til deg på linja over her. Det skulle selvfølgelig ligge her, men jeg er ikke så vant til å treffe riktig her.

Skrevet

Kanskje hun er misunnelig fordi dere har større frihet mht til større og mindre innkjøp fordi dere ikke har bundet opp pengene til å betale huslån i lang tid fremover?

Skrevet

;-)) Jeg skjønner poenget ditt godt. Man må oppleve det for å skjønne skjarmen. Men det er en periode av livet. Campingliv er ikke for alle livsperioder. Nå bruker vi den mer som hytte, vi ligger ikke pal på en campingplass. Vi har egen hyttetomt ved havet usjenert for andre. Og så trekker vi den med på noen ferier da.

Vet ikke om det var det at det var en campingvogn som var problemet, men at vi kjøpte det vi hadde lyst til der og da, mens de har noe tilsvarende som er såpass gammelt at de ønsker seg nytt uten å ha råd til det.

Det ser utad ut som de er rikere enn oss, fordi de bor i et stort hus i et fint strøk.

Det ligger litt i lufta at vi som bare bor i en leilighet i det litt mindre fine strøket, burde hatt gammel bil og gammel campingvogn, og hatt det fra hånd til munn.

Joda, det var mer en humoristisk kommentar enn en analyse av situsjonen :-)

"............................."

Skrevet

Hvis det er en god venninne, altså en du gjerne vil beholde, tror jeg det er best å la slike kommentarer gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg ville skrytt litt av det fantastiske huset _hun_ har, og spøkt litt med at jeg var litt misunnelig pga det, selv om jeg ikke var det. Kanskje det kunne åpne øynene hennes litt;-)

Gjest malcolmX
Skrevet

Den dagen campingvogn-folket blir betegnet som "finere", drar jeg over meg en gammel potet.

Skrevet

Den dagen campingvogn-folket blir betegnet som "finere", drar jeg over meg en gammel potet.

hihihihiiii

Men du misser poenget.

Det kunne like gjerne vært en cabincruiser eller et landssted i Syd-Frankrike eller en jorda-rundt tur.

Poenget er at vi har råd fordi vi bor billig, de har ikke råd fordi de prioriterer en dyr flott bolig.

Skrevet

Du behøver vel ikke å forsvare at dere har nyere bil og campingvogn? La henne ergre seg, hev deg over det.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Forklar dama at alt her i livet er en prioritering. For de fleste.

Kan du ikke neste gang rett og slett si at vi kan jo klare det siden vi ikke bor like fint som dere?

Noen må forklares sammenhenger.

Gjest rutangis netu
Skrevet

hihihihiiii

Men du misser poenget.

Det kunne like gjerne vært en cabincruiser eller et landssted i Syd-Frankrike eller en jorda-rundt tur.

Poenget er at vi har råd fordi vi bor billig, de har ikke råd fordi de prioriterer en dyr flott bolig.

Det siste avsnittet ditt der lagrer du i hjernen din og serverer henne neste gang hun kommenterer deres prioriteringer.

Du sa jo akkurat det som jeg prøvde å finne ord for selv.

Gjest Pling i bollen
Skrevet

Rart med det at bil og båt og hus liksom skal stå i stil!

Selv så har vi hatt en middelmådig bolig av eget valg. Vi hr valgt å bruke pengene til reiser og god mat og fritidssysler. Ikke er vi spesielt in i klesveien heller.

Men dyre og flotte biler har vi alltid hatt. Fordi det er en interesse som vi prioriterer. Det synes alle er rart tydeligvis. Ha SÅ bra biler og det lite lekre huset med feil farger og møbler samt de teite klærne. hehe... Det har vi ledd mye av! Vi er liksom ikke fine nok for bilene vi har, mener visst folk.

Det er tydeligvis en almen oppfattelse at prioriteringa

skal være hus, klær, bil - i den rekkefølgen. Så vi er litt annerledes der. Glad jeg driter i å være som alle andre jeg. Jeg lever MITT liv!

Og like overrasket blir de når de hører at vi drar på jordet-rundt-reise. Venter visst at vi er mangemillionærer, og blir SÅ forundret når de kommer hjem til oss. hehe... For ofte ser de jo bilene før de ser hjemmet, og vet de at vi reiser, så får de for seg selv bekreftet at vi er noen rikinger. Og så DET stusslige huset liksom. Ikke noe å vise fram i det hele tatt. Artig det der!

Har venner som har et lekkert skall (les: hus) rundt seg. Som de aldri har råd til å gå ut av. Ellers takk, sier jeg da!

Skrevet

Det har du jammen rett i!

Skrevet

Spør henne på en ordentlig måte neste gang det kommer slike kommentarer. "Ville du byttet det råflotte huset ditt, med min bostandard?"

For alt man vet, så er det kanskje akkurat det hun kunne tenkt seg, men at mannen er av typen som liker å vise en fin fasade. Jo større og flottere jo bedre.

Det er jo ikke sikkert hun trives så godt i et "finere" strøk - men det vet jo ikke jeg noe om.

Men når det er sagt, så kan hun vel kose seg like mye i ei campingvogn som ikke er splitter ny, og at og frem kommer hun jo også i en bil som ikke er ny. Så det spørs om hun/de ikke vil ha alt på en gang.

Kanskje de på toppen av det hele BARE sitter med gjeld også.

Skrevet

Fortell henne akkurat det du skrev i innlegget her.

Takler hun ikke det, er dette mennesket en person du godt kan klare deg uten resten av livet.

Skrevet

det var da som svarte!

Skrevet

Rart med det at bil og båt og hus liksom skal stå i stil!

Selv så har vi hatt en middelmådig bolig av eget valg. Vi hr valgt å bruke pengene til reiser og god mat og fritidssysler. Ikke er vi spesielt in i klesveien heller.

Men dyre og flotte biler har vi alltid hatt. Fordi det er en interesse som vi prioriterer. Det synes alle er rart tydeligvis. Ha SÅ bra biler og det lite lekre huset med feil farger og møbler samt de teite klærne. hehe... Det har vi ledd mye av! Vi er liksom ikke fine nok for bilene vi har, mener visst folk.

Det er tydeligvis en almen oppfattelse at prioriteringa

skal være hus, klær, bil - i den rekkefølgen. Så vi er litt annerledes der. Glad jeg driter i å være som alle andre jeg. Jeg lever MITT liv!

Og like overrasket blir de når de hører at vi drar på jordet-rundt-reise. Venter visst at vi er mangemillionærer, og blir SÅ forundret når de kommer hjem til oss. hehe... For ofte ser de jo bilene før de ser hjemmet, og vet de at vi reiser, så får de for seg selv bekreftet at vi er noen rikinger. Og så DET stusslige huset liksom. Ikke noe å vise fram i det hele tatt. Artig det der!

Har venner som har et lekkert skall (les: hus) rundt seg. Som de aldri har råd til å gå ut av. Ellers takk, sier jeg da!

*applaus*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...