Gå til innhold

hvordan ta fatt frekt familiemedlem

Anbefalte innlegg

Gjest dritt lei av sur kritikk
Skrevet

Hei. vi har en i amilien som alltid er så frekk og uforskammet når vi er sammen. det går ikke en gang uten at h*n klager på mat., klær eller utseende på noen eller noe.

Siste frekke var i et familieselskap der vedkommende ikke likte en kake som vertsskapet hadde. først kommenterte h*n det fo meg for så å si det rett ut til vertinnen at "æsj, denne kaken var da ikk god"....Hadde mine unger gjort dette hadde jeg sagt fra, men vi nadre ble så parkert at det ikke ble sagt noe.

Når orker jeg ikkesitte å høre vedkommendes sure kommentarer hver gang vier sammen, men hvordan si frapå enmåte som h*n skjønner.

H'N kritiserer alles unger både i oppførsel og utseende og sier rett ut at den har rare øyne, ører osv. Er det mulig å være slik.....

Jeg blir like paff hver gang å får ikke frem et ord men nå er det slutt.

hva bør jeg si og gjøre???

Skrevet

Du må snakke med henne/ham. En gang dere er alene, og ingen barn rundt som lytter.

Si at du, og flere, ikke liker å få sure kommentarer hele tiden, og at det må gå an å være sammen og snakke ordentlig med hverandre. Si fra at du reagerer på en del hun/han sier, og at du ikke vil høre kommentarer om utseende til noe, spesielt når det er barn som hører på.

I og med at hun/han er så frittalende at det er frekt og uhøflig overfor andre, må hun/han også tåle å få høre det når dere reagerer på det som blir sagt.

Gjest Rusle
Skrevet

Fortell h*n det akkurat som det er. Ville ikke ha "pakket det inn i bomull". Noen er taktløse og skjønner ikke selv at de sier ting som kan såre andre. Det er verre å få disse til å endre seg, men det er verdt å prøve.

Skrevet

I min familie har vi folk som grisebanker slike.

Skrevet

Ta igjen med samme mynt!

"Nei, guuud, de brillene kledde deg altså ikke i det hele tat"

"Himmel, så svær rumpa de ble i de buksene?"

"Si meg, du må da ha lagt på deg minst 10 kilo siden i fjor?"

Skrevet

Ta igjen med samme mynt!

"Nei, guuud, de brillene kledde deg altså ikke i det hele tat"

"Himmel, så svær rumpa de ble i de buksene?"

"Si meg, du må da ha lagt på deg minst 10 kilo siden i fjor?"

*ha ha*

Kanskje særlig hvis kommentarene kan knyttes direkte til det denne frekkingen nettopp har sagt:

Frekking: Denne kaken var ikke noe god!

Annen gjest: Kanskje like greit, så stor som rumpa di har blitt i det siste!

Skrevet

*ha ha*

Kanskje særlig hvis kommentarene kan knyttes direkte til det denne frekkingen nettopp har sagt:

Frekking: Denne kaken var ikke noe god!

Annen gjest: Kanskje like greit, så stor som rumpa di har blitt i det siste!

Nemlig. Ikke pent gjort (særlig hvis barn hører på), men verdt et forsøk kanskje? Om h*n tar et hint da...

Skrevet

Dette er vanskelig, opplever det også selv. Men jeg prøver å la være å senke meg ned på deres nivå i sånne situasjoner. Tror man vinner på det i lengden, og at man vil bli repsektert for det - i hvert fall av alle de "normale" i familien. Jeg tror sånne mennesker ofte lider av et eller annet. F.eks. en personlighetsforstyrrelse. I lengden er det jo verst for dem , for ingen orker å være sammen dem...

Vet ikke om dette er noe råd, akkurat. Men jeg prøver å ha mist mulig med vedkommende å gjøre. Og når det er familiesammenkomster er jeg overbærende. Og jeg føler at jeg kommer best ut av det på den måten - med verdigheten i behold;)

Gjest Samme problem
Skrevet

Du må snakke med henne/ham. En gang dere er alene, og ingen barn rundt som lytter.

Si at du, og flere, ikke liker å få sure kommentarer hele tiden, og at det må gå an å være sammen og snakke ordentlig med hverandre. Si fra at du reagerer på en del hun/han sier, og at du ikke vil høre kommentarer om utseende til noe, spesielt når det er barn som hører på.

I og med at hun/han er så frittalende at det er frekt og uhøflig overfor andre, må hun/han også tåle å få høre det når dere reagerer på det som blir sagt.

Har en slik i familien selv, og problemet med å få sagt ifra, er at ingen vil/tør være den som gjør det.

Slike personer har ofte en merkelig form for makt nettopp pga sin vane med å si ting rett ut. Derfor får de holde på.

Selv så klarer jeg ikke ta igjen med samme mynt, det strir imot min personlighet. Jeg har valgt å ha minst mulig med vedkommend å gjøre, og aldri fortelle henne noe personlig.

Skrevet

En vanskelig problemstilling det der - som trolig ikke har en enkel løsning.

Mennesker som strør om seg med slike kommentarer, har lite empati. Å forsøke å kommunisere til dem at deres kommentarer sårer andre mennesker, vil i de fleste tilfeller bli møtt med et uforstående blikk.

Eller et defensivt/aggresivt svar hvor vedkommende vil forsvare sine kommentarer ut fra begrunnelsen at vedkommende er ærlig eller noe i den dur.

Å svare vedkommende med samme mynt er vel den beste av løsningsmodellene som skisseres her - men er usikker på om det vil virke. I verste fall kan det virke mot sin hensikt - at det ansporer vedkommende til å komme med enda flere og/eller krassere kommentarer.

Uansett - slik jeg ser på problemstillingen er den relativt komplisert; og kan vel ikke komme med bedre innspill enn det med å forsøke å svare med samme mynt.

Molly Mandy
Skrevet

Æsj, jeg får frysninger. Kjente ei sånn ei før.

Du bor vel ikk epå sørlandet, vel?

;-)

Skrevet

I min familie har vi folk som grisebanker slike.

Du heter med andre ord Collins Corleone? ;)

Skrevet

Du heter med andre ord Collins Corleone? ;)

Alle kaller meg bare Don. Jeg har andre i familien som banker drittsekker. Det er fordelen med å være "Don", man slipper å gjøre drittjobbene selv.;-)

Gjest malun
Skrevet

Folk som oppfører seg som unger, må behandles som unger.

Irettesett vedkommende, og om h*n blir forbanna, sier du enkelt og greit at det ikke finnes noen aldersgrense for folkeskikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...