Gå til innhold

Bil og rust

Anbefalte innlegg

Gjest bil-idioten
Skrevet

Jeg har bil uten rust. Er rust kriteriet for vrake - ikke vrake?

Må nemlig ut med ca 7000 i verkstedutgifter (inkl nye vinterdekk, nå eller til høsten) + årsavgift (2800) forsikrig (800). Dette er mange penger å bruke på en gammel bil.

Så, er bilen likevel verdt å flikke på når den nå er rustfri? Det er riktignok overflaterust, men det er foreløpig et kosmetisk anliggende.

Veldig takknemlig for svar.

Hilsen

Gjest '!-o-!'
Skrevet

All rust regnes da som rust, enten det er gjennomrustet eller bare overflaterust? Ble litt forvirret angående om bilen din har rust eller ikke. :-)

Gjest bil-idioten
Skrevet

All rust regnes da som rust, enten det er gjennomrustet eller bare overflaterust? Ble litt forvirret angående om bilen din har rust eller ikke. :-)

Verkstedet, som er EU-sertifisert, har sjekket for rust og sier at bilen ikke har rust.

Det er imidlertid smått av overflaterust utenpå karosseriet, i lakken, ved dører etc., men dette kalles altså ikke rust når det handler om sikkerhet og EU-godkjenning.

Håper dette var oppklarende og at du har et godt råd til meg!

mil1365380270
Skrevet

Kommer vel an på om du har råd til å kjøpe en bedre bil. Har du ikke det, er det kanskje like greit å fortsette litt til med den du kjenner historien til?

Veiavgift, forsikring og dekk må du jo ha uansett.

skorpionfisken
Skrevet

Det er vel et enkelt regnestykke.

Sett at du selger bilen i dag uten å rette på den for kr 10600.

Hva får du for den da?

La oss si at du da for enkelthetsskyld da vil få

Kr 10.000,-

Hva hvis du fikser den opp for de 10.600,-? Hva får du da om du selger den?

Hviss du da får mer for den ved å selge den etter at den er fikset enn om du ikke fikser den så fikser du den.

Altså om du i mitt eksempel ved å fikse den for kr 10600,- kan selge den for mer enn kr 21.000,- så fikser du den.

Hvis ikke så selger eller vraker du den og skaffer en nyere bil.

Hvis du har råd til det da, en nyere bil koster jo også noe.

Men det lønner seg ikke å fikse bilen for 10.000,- og at den da øker i verdi med et par tusen kroner.

Gjest bil-idioten
Skrevet

Kommer vel an på om du har råd til å kjøpe en bedre bil. Har du ikke det, er det kanskje like greit å fortsette litt til med den du kjenner historien til?

Veiavgift, forsikring og dekk må du jo ha uansett.

Jeg er klar over at spørsmålet er like idiotisk som jeg er med bil.

Men det jeg ikke greier å avgjøre eller forstå, er om en bil uten rust (unntatt overflaterust) på sett og vis er en bil å ta vare på, selv med andre verkstedutgifter og uansett om man har råd til ny eller ikke.

Kort sagt, beholder man biler uten (sikkerhetsmessig) rust?

Vanskelig, dette.

Gjest bil-idioten
Skrevet

Det er vel et enkelt regnestykke.

Sett at du selger bilen i dag uten å rette på den for kr 10600.

Hva får du for den da?

La oss si at du da for enkelthetsskyld da vil få

Kr 10.000,-

Hva hvis du fikser den opp for de 10.600,-? Hva får du da om du selger den?

Hviss du da får mer for den ved å selge den etter at den er fikset enn om du ikke fikser den så fikser du den.

Altså om du i mitt eksempel ved å fikse den for kr 10600,- kan selge den for mer enn kr 21.000,- så fikser du den.

Hvis ikke så selger eller vraker du den og skaffer en nyere bil.

Hvis du har råd til det da, en nyere bil koster jo også noe.

Men det lønner seg ikke å fikse bilen for 10.000,- og at den da øker i verdi med et par tusen kroner.

Takk for innsats!

Verkstedet antydet salgspris på max 4000, og sikkert ikke det engang. Så jeg orker ikke å prøve å selge, bare evt innkassere vrakpanten på 1500.

Den er gammel, men altså uten den avgjørende (?) rusten, og ikke de seriøse manglene som må rettes på (nye vinterdekk samt bremserør og noe småtteri).

mil1365380270
Skrevet

Jeg er klar over at spørsmålet er like idiotisk som jeg er med bil.

Men det jeg ikke greier å avgjøre eller forstå, er om en bil uten rust (unntatt overflaterust) på sett og vis er en bil å ta vare på, selv med andre verkstedutgifter og uansett om man har råd til ny eller ikke.

Kort sagt, beholder man biler uten (sikkerhetsmessig) rust?

Vanskelig, dette.

Når du har fått overflaterust her og der, går det ganske fort, hvis du ikke har tenkt til å gjøre noe med det.

Men som jeg har forstått er bilen gammel, og da kan det jo tenkes at det ikke er rust den dør av?

Hvis alternativet ditt er å kjøpe en like gammel bil, som tilsynelatende er i bedre stand, tror jeg at jeg hadde fortsatt med den du har. Hvis du ikke er opptatt av det estetiske. Og at du blir vinket inn i alle tekniske kontroller ;-)

Men hvis du ikke har tenkt til å kjøre denne bilen til den dør, og har penger til en bedre, ville jeg kjøpt ny. Tror rusten aksellerer verditapet veldig.

Gjest bil-idioten
Skrevet

Når du har fått overflaterust her og der, går det ganske fort, hvis du ikke har tenkt til å gjøre noe med det.

Men som jeg har forstått er bilen gammel, og da kan det jo tenkes at det ikke er rust den dør av?

Hvis alternativet ditt er å kjøpe en like gammel bil, som tilsynelatende er i bedre stand, tror jeg at jeg hadde fortsatt med den du har. Hvis du ikke er opptatt av det estetiske. Og at du blir vinket inn i alle tekniske kontroller ;-)

Men hvis du ikke har tenkt til å kjøre denne bilen til den dør, og har penger til en bedre, ville jeg kjøpt ny. Tror rusten aksellerer verditapet veldig.

Jeg har sett for meg at jeg skulle følge bilen til den går i kne, men det var et lite sjokk med 7000 til verkstedet.....

Råd og råd, jeg har strengt tatt ikke råd til nok et banklån, selv om banken faktisk sier ja, jeg har spurt :-)

Tusen takk for gode svar.

Skrevet

Verkstedet, som er EU-sertifisert, har sjekket for rust og sier at bilen ikke har rust.

Det er imidlertid smått av overflaterust utenpå karosseriet, i lakken, ved dører etc., men dette kalles altså ikke rust når det handler om sikkerhet og EU-godkjenning.

Håper dette var oppklarende og at du har et godt råd til meg!

Hva slags bil er det? Avhengig av type (og hvor du bor) kan du muligens få den fikset hos Snap Drive? Eller et annet verksted? Sjekk priser både her og der.

Kjøp regummierte dekk, det sparer du på. Forsikringen er jo billig, nyere bil blir sikkert dyrere. Årsavgift skal betales uansett.

Dersom bilen ikke gir deg noen daglige problemer, den har ikke rust i bærende konstuksjon, og du ikke har råd til ny, så sier det seg selv?

Det er ikke forbudt å kjøre rundt i en stygg bil med overflaterust.

Skrevet

"Må nemlig ut med ca 7000 i verkstedutgifter (inkl nye vinterdekk, nå eller til høsten) + årsavgift (2800) forsikrig (800). Dette er mange penger å bruke på en gammel bil."

Jeg er ikke i tvil, jeg ville ha beholdt bilen.

4 nye vinterdekk vil komme på ca.3200 kroner, forsikring må du jo ha mens veiavgiften kan være betalt hvis du venter til april/mai med å kjøpe ny bruktbil..

Når det gjelder rust, så kan bilen være helt gjennom rustet og likevel bli eu godkjent, så lenge ikke rusten har angrepet bæreverket/kanalene.

Gjest bil-idioten
Skrevet

Hva slags bil er det? Avhengig av type (og hvor du bor) kan du muligens få den fikset hos Snap Drive? Eller et annet verksted? Sjekk priser både her og der.

Kjøp regummierte dekk, det sparer du på. Forsikringen er jo billig, nyere bil blir sikkert dyrere. Årsavgift skal betales uansett.

Dersom bilen ikke gir deg noen daglige problemer, den har ikke rust i bærende konstuksjon, og du ikke har råd til ny, så sier det seg selv?

Det er ikke forbudt å kjøre rundt i en stygg bil med overflaterust.

Den er stygg som nøkken, men "god", sier verkstedet.

Tusen takk for det svaret jeg i grunnen ville ha, tror jeg :-)

Gjest bil-idioten
Skrevet

"Må nemlig ut med ca 7000 i verkstedutgifter (inkl nye vinterdekk, nå eller til høsten) + årsavgift (2800) forsikrig (800). Dette er mange penger å bruke på en gammel bil."

Jeg er ikke i tvil, jeg ville ha beholdt bilen.

4 nye vinterdekk vil komme på ca.3200 kroner, forsikring må du jo ha mens veiavgiften kan være betalt hvis du venter til april/mai med å kjøpe ny bruktbil..

Når det gjelder rust, så kan bilen være helt gjennom rustet og likevel bli eu godkjent, så lenge ikke rusten har angrepet bæreverket/kanalene.

Det er veldig godt å lese skjære-gjennom-svar.

Tusen takk skal du ha.

Skrevet

Jeg ville sett på følgende faktorer:

Hvilke driftskostnader har bilen ellers - dvs. hva slags drivstoff bruker den, og hvor mye.

Dernest: Hva er alternativet? Ville sjekket bruktbiler i prisklassen opp til 7000,- i nærheten av der du bor, og sett om man kunne fått noe bedre for de pengene der. Gode steder å sjekke er www.autodb.no og www.finn.no.

Har selv vraket en rekke biler uten særlige rustskader. Er oppe i bil nummer 9 nå siden 2001 - og det er vel bare et par av de bilene som har gått til vrakern grunnet rust.

Gjest bil-idioten
Skrevet

Jeg ville sett på følgende faktorer:

Hvilke driftskostnader har bilen ellers - dvs. hva slags drivstoff bruker den, og hvor mye.

Dernest: Hva er alternativet? Ville sjekket bruktbiler i prisklassen opp til 7000,- i nærheten av der du bor, og sett om man kunne fått noe bedre for de pengene der. Gode steder å sjekke er www.autodb.no og www.finn.no.

Har selv vraket en rekke biler uten særlige rustskader. Er oppe i bil nummer 9 nå siden 2001 - og det er vel bare et par av de bilene som har gått til vrakern grunnet rust.

Den bruker dessverre endel bensin, kanskje først og fremst fordi den brukes til hakkete bykjøring.

På den annen side er den usannsynlig gjerrig på oljeforbruket.

Alt i alt har jeg regnet ut et årlig, gjsn forbruk (verksted, bensin etc) på ca 10000. Det er vel ikke så ille?

Takk for tips!

Skrevet

Den bruker dessverre endel bensin, kanskje først og fremst fordi den brukes til hakkete bykjøring.

På den annen side er den usannsynlig gjerrig på oljeforbruket.

Alt i alt har jeg regnet ut et årlig, gjsn forbruk (verksted, bensin etc) på ca 10000. Det er vel ikke så ille?

Takk for tips!

Med såpass lite i forbruksutgifter, er det lite å spare på å kjøpe nye bil fremfor å fikse den du har.

Forøvrig - om du har knapt budsjett, kan det være verdt å ta en telefon til noen biloppsamlingssteder og sjekke om de har vinterdekk på felg stående der som kan holde en sesong, fremfor å kjøpe nye.

En del brukte dekk selges også på finn.no *s*

Gjest bil-idioten
Skrevet

Med såpass lite i forbruksutgifter, er det lite å spare på å kjøpe nye bil fremfor å fikse den du har.

Forøvrig - om du har knapt budsjett, kan det være verdt å ta en telefon til noen biloppsamlingssteder og sjekke om de har vinterdekk på felg stående der som kan holde en sesong, fremfor å kjøpe nye.

En del brukte dekk selges også på finn.no *s*

Her ramler det inn masse gode råd. Tusen takk!

Nå har dere overbevist meg. Jeg beholder vraket og kjører den rundt og rundt til den når 80-tallsbilenes evige jaktmarker.

:-)

Skrevet

Du har sikkert fått mange like svar, så jeg gjentar sikkert det som andre har sagt. Jeg mener du skal beholde bil en stund til. Fordi du sier det er lite rust, lite oljeforbruk og i tillegg så slipper du ikke unna de utgiftene du nevnte likevel. Dette er jo utgifter som du vil ha på en annen bil også.

Dekk kan du enten kjøpe nye, f.eks hos Dekkbaronen/Sharif, hvis du bor i nærheten av Oslo/Skedsmo. Pris på vinterdekk er litt over 700 pr. stk. Eller du kan kjøpe på en bilvrakplass. Dekkene der koster fra ca. 100 og til ca. 300 pr. stk. Mange muligheter å ha et rimelig billig bilhold hvis du bruker de rette kanalene. (altså...ikke kanalene på bilen altså,hehe)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...