Gå til innhold

Tips for å miste noen kilo?

Anbefalte innlegg

Gjest jenta33+
Skrevet

Skrev nylig her under "Er jeg veldig overvektig?"

Konklusjonen ble vel at jeg er lett overvektig..

Hva kan jeg gjøre for å gå ned noen kilo?

Takknemlig for tips!

Skrevet

Trimme mer!

Hvis du hater treningsstudio, så gå tur, eller finn på noe annet du synes er morsomt.

Spis masse frukt og grønnsaker, og grovt brød med sunt pålegg.

Drikk masse vann. Hold deg langt unna brus og saft, og spis godteri bare i helgene. Spris rent kjøtt.

Og sørg for å få litt gratistrim i det daglige, gå trapper, ikke ta heis, gå til jobb om det er mulig osv.

Jeg er ikke overvektig, og prøvde ikke å slanke meg, men prøvde denne "kuren"/la om livsstilen bittelitt, uten å sulte eller lide, og uten at jeg ante det forsvant 5 kg!

Skrevet

Jeg kom akkurat fra en vel times skitur, pulsklokka forteller meg at jeg har forbrukt 723 kalorier på denne turen. Det inspirerer!

Skrevet

Trimme mer!

Hvis du hater treningsstudio, så gå tur, eller finn på noe annet du synes er morsomt.

Spis masse frukt og grønnsaker, og grovt brød med sunt pålegg.

Drikk masse vann. Hold deg langt unna brus og saft, og spis godteri bare i helgene. Spris rent kjøtt.

Og sørg for å få litt gratistrim i det daglige, gå trapper, ikke ta heis, gå til jobb om det er mulig osv.

Jeg er ikke overvektig, og prøvde ikke å slanke meg, men prøvde denne "kuren"/la om livsstilen bittelitt, uten å sulte eller lide, og uten at jeg ante det forsvant 5 kg!

Det er som lilleva sier. Du må forbrenne mer/innta mindre kalorier = ned i vekt. Høres jo kjempegreit ut men...det er ikke alltid så enkelt.

Gikk selv ned 7 kilo i fjor, og måtte jobbe for det. Nr. 1 kjøpte jeg en spinningsykkel OG brukte den:-) Ca. 3 ggr. pr. uke 45min. - 1 time.

I tillegg spiste jeg LITT mindre og LITT mer fornuftig. (Kuttet ut 2. porsjon middag. Byttet ut fete sauser/dressinger med magre) + kuttet ut godterier på hverdager. (Det var det vanskeligste, men Krom-tabletter kan hjelpe litt.)

Jeg leste også boka til Fedon Lindberg. Han har mange gode tips. Jeg orker ikke total-endring av livsstil, men med økte kunnskaper om hva som er godt for deg så er det enklere å velge de riktige tingene.

Snakket også med ei venninne som sa at Eple-eddik hjalp henne litt. Har ikke testet det selv.

Gjest jenta33+
Skrevet

Jeg kom akkurat fra en vel times skitur, pulsklokka forteller meg at jeg har forbrukt 723 kalorier på denne turen. Det inspirerer!

Så flink du er! Men her er det ingen snø... ;o)

Luna21365380663
Skrevet

Du gjør vel ikke dette fordi noen på DOL, som ikke har sett deg, kom frem til at du er "litt overvektig"???

Skal du slanke deg, gjør det for din egen del, fordi du tror du kommer til å trives med den nye vekta, ikke fordi noen cyberfolk sier de tror du er litt lubben.

Merker du at du plages av vekten rent fysisk, eller psykisk, er det en annen sak, men du virket i utgangspunktet som om du hadde det helt greit, til noen fortalte deg at du hadde en litt høy BMI. Er du fornøyd; så ikke gjør noe.. Det er bare tull.

Men skal du gjøre noe, gjør det sakte, da er sjansene for å holde seg der du kommer, mye større. Jeg har selv gått ned ca 20kg på et år, og har holdt meg der. Dette er fordi jeg har lagt om livsstilen min; dvs jeg trimmer mer. Selv hater jeg treningsstudio, men liker dyr; derfor har jeg en hund som gir meg selskap, en god hobby, og gjør at vekten holder seg stabil. Jeg er også trygg når jeg ferdes ute om kveldene, eller er alene hjemme. Men liker du ikke dyr, så ikke skaff deg en hund. Poenget mitt er at du må finne en mosjonsform som du har interesse av videre utover bare det å trimme og gå ned i vekt. hvis du liker det du gjør, fordi det gir deg noe, er sjansene større for at du kommer til å fortsette med det. Et annet tips er å gå flere venninner sammen om å gjøre noe sammen. Tipset om å gå tur noen ganger i uka, er bra. Få med deg noen venniner, og det blir sosialt, gøy og forfriskende! Lykke til, uansett hv adu velger!

Skrevet

Høres spennende ut med pulsklokke. Hvor mange kalorier tror du jeg forbrenner på en 5 km. lang joggetur, har du greie på det? Bruker en knapp halvtime....er ikke helt ung skjønner du og kun tatt to joggeturer siden oktober, men nå er jeg i gang så tiden kommer til å gå nedover, det vet jeg av erfaring.

Har alltid pause fra oktober til mars. Da er det annen trim jeg driver med. Jogging er noe av det beste jeg vet, skigåing også, men er jo ikke snø her i vinter så får gå mye til fjells i påsken.

Synes jogging er så fint fordi jeg blir så god sliten, svett og merker "pumpa" jobber. Endorfiner blir frigjort og det gjør så godt for kropp og sinn. Frisk luft får jeg også og så koselig innover i skogen nå, det lukter allerede litt vår.....!!

Skrevet

Spise mindre og trimme mere, drikke mye vann er også viktig.

Masse frukt og grønt, kylling og fisk. Av trim er det bra å gjøre noe så du svetter, gå raske turer, jogge eller sykle for eksempel. Svømming er også bra. Altså mosjon sammen med å spise mindre skal gjøre at du går ned noen kilo.

Skrevet

Dette er vel gode, gamle råd - men dog.

1. Kutt ut alt unødig kaloriintak i ukedagene. Det vil si kjeks, kaker, snacks, snop, brus (inkludert lettbrus!), saft og te med sukker. Juice og Youghurt bør også ut av kostholdet, likeledes frokostblandinger. Uansett hvor sunne sistnevnte påstås å være.

Kjeks/kaker kan du godt unne deg på søndag, snacks, snop og brus inntar du på lørdagen.

2. Reduser unødige kalorier på brødskiva. Konkret: Unngå smør på brødskiva, kutt ut nugatti, sjokade og lignende pålegg. Vurder å kjøpe ost med lavere fettinnhold.

3. Spis lite og ofte. Konkret: En halv frukt eller en grønnsak hver time dagen gjennom. Inntas sammen med et glass vann. Holder forbrenningen oppe, og minker den enorme sultfølelsen på de faste måltidstidspunktene.

4. Ta en til tre timer med trim daglig. Spasertur, sykling, svømming i svømmehall. Eventuelt jogging, om du ikke har noe imot selvpining.

Om du er veldig dårlig trent, vil du muligens gå noe opp i vekt den første tiden, fordi fettmasse vil omdannes til muskelmasse. Men relativt kjapt vil du gå ned i vekt - både på grunn av opplegget, og fordi den økende muskelmassen vil se til at du får høyere forbrenning.

Skrevet

Høres spennende ut med pulsklokke. Hvor mange kalorier tror du jeg forbrenner på en 5 km. lang joggetur, har du greie på det? Bruker en knapp halvtime....er ikke helt ung skjønner du og kun tatt to joggeturer siden oktober, men nå er jeg i gang så tiden kommer til å gå nedover, det vet jeg av erfaring.

Har alltid pause fra oktober til mars. Da er det annen trim jeg driver med. Jogging er noe av det beste jeg vet, skigåing også, men er jo ikke snø her i vinter så får gå mye til fjells i påsken.

Synes jogging er så fint fordi jeg blir så god sliten, svett og merker "pumpa" jobber. Endorfiner blir frigjort og det gjør så godt for kropp og sinn. Frisk luft får jeg også og så koselig innover i skogen nå, det lukter allerede litt vår.....!!

Jeg vet ikke hvor mye du bruker på jogging. Jeg har forstått det sånn at for å forbrenne fett skal man holde seg innenfor en viss prosent av makspuls, det klarer jeg fint med skigåing.

Jeg har prøvd den ut med å gå raskt, gå med staver og skigåing. Jeg kommer opp i riktig sone med staver og på ski, å gå raskt holder ikke. Jogging har jeg ikke prøvd for det liker jeg ikke.

:-)

Skrevet

Så flink du er! Men her er det ingen snø... ;o)

Gå med staver, det er like effektivt og kjempemorsomt!

Mary Poppins
Skrevet

Dette er vel gode, gamle råd - men dog.

1. Kutt ut alt unødig kaloriintak i ukedagene. Det vil si kjeks, kaker, snacks, snop, brus (inkludert lettbrus!), saft og te med sukker. Juice og Youghurt bør også ut av kostholdet, likeledes frokostblandinger. Uansett hvor sunne sistnevnte påstås å være.

Kjeks/kaker kan du godt unne deg på søndag, snacks, snop og brus inntar du på lørdagen.

2. Reduser unødige kalorier på brødskiva. Konkret: Unngå smør på brødskiva, kutt ut nugatti, sjokade og lignende pålegg. Vurder å kjøpe ost med lavere fettinnhold.

3. Spis lite og ofte. Konkret: En halv frukt eller en grønnsak hver time dagen gjennom. Inntas sammen med et glass vann. Holder forbrenningen oppe, og minker den enorme sultfølelsen på de faste måltidstidspunktene.

4. Ta en til tre timer med trim daglig. Spasertur, sykling, svømming i svømmehall. Eventuelt jogging, om du ikke har noe imot selvpining.

Om du er veldig dårlig trent, vil du muligens gå noe opp i vekt den første tiden, fordi fettmasse vil omdannes til muskelmasse. Men relativt kjapt vil du gå ned i vekt - både på grunn av opplegget, og fordi den økende muskelmassen vil se til at du får høyere forbrenning.

Jeg har aldri skjønte hvorfor man bør kutte ut lettbrus når man skal slanke seg? Den er jo ikke noe kalorier i lettbrus?

Selv drikker jeg litervis av pepsimax daglig, og er slank. Men kommer jeg til å begynne å ese ut etterhvert hvis jeg fortsetter dette inntaket?

Skrevet

Jeg har aldri skjønte hvorfor man bør kutte ut lettbrus når man skal slanke seg? Den er jo ikke noe kalorier i lettbrus?

Selv drikker jeg litervis av pepsimax daglig, og er slank. Men kommer jeg til å begynne å ese ut etterhvert hvis jeg fortsetter dette inntaket?

Lettbrus kan visst "trigge" søtbehovet for noen. Dessuten er cola osv. ofte litt vanndrivende, dermed ødelegges væskebalansen.

Uten at jeg har særlig god greie på dette altså...

Skrevet

Greia med lettbrus, er at søtstoffet signaliserer til kroppen/hjernen om at sukker er på vei.

Når det forventede sukkeret ikke kommer i systemet, er det en del som rammes av søthunger.

Skal man gå ned noen kilo, er det greit å ikke friste skjebnen i så måte.

Mary Poppins
Skrevet

Greia med lettbrus, er at søtstoffet signaliserer til kroppen/hjernen om at sukker er på vei.

Når det forventede sukkeret ikke kommer i systemet, er det en del som rammes av søthunger.

Skal man gå ned noen kilo, er det greit å ikke friste skjebnen i så måte.

Aha, da skjønner jeg hvorfor man ikke bør drikke det når man slanker seg.

Da får jeg heller kutte ut den gangen jeg evnt skal slanke meg, men i mellomtiden..

*tar en slurk av sin herlige pepsimax* ;)

serendipity
Skrevet

Da får jeg heller kutte ut den gangen jeg evnt skal slanke meg, men i mellomtiden..

Det virker ikke sånn på meg. Jeg får ikke mer lyst på sukker om jeg inntar kunstig søtningsstoff. Snarere tvert imot blir jeg grinete om jeg ikke kan få DET heller.. :-)

Skrevet

Hihi, jeg er heldigvis også slank, så jeg lurer meg til en slant Cola Light iblant.

Jeg synes det at jeg oberhodet ikke liker junkfood, fett, smør eller potetgull veier opp for de evt ulempene lettbrusdrikking fører med seg!

*lever i illusjonen*

Mary Poppins
Skrevet

Hihi, jeg er heldigvis også slank, så jeg lurer meg til en slant Cola Light iblant.

Jeg synes det at jeg oberhodet ikke liker junkfood, fett, smør eller potetgull veier opp for de evt ulempene lettbrusdrikking fører med seg!

*lever i illusjonen*

Oi liker du ikke junkfood og potetgull? Hvordan er det mulig?

Jeg elsker alt som er usunt, spesielt burger king!! I tillegg er jeg en ekte skjokoholiker. Men smør liker jeg heller ikke, så det er en usunn ting vi kan stryke.

Mary Poppins
Skrevet

Det virker ikke sånn på meg. Jeg får ikke mer lyst på sukker om jeg inntar kunstig søtningsstoff. Snarere tvert imot blir jeg grinete om jeg ikke kan få DET heller.. :-)

Hehe jeg får abstinenser hvis jeg ikke får pepsimax dalig. Avhenigig? tja.. kanskje bittelitt ;)

Skrevet

Oi liker du ikke junkfood og potetgull? Hvordan er det mulig?

Jeg elsker alt som er usunt, spesielt burger king!! I tillegg er jeg en ekte skjokoholiker. Men smør liker jeg heller ikke, så det er en usunn ting vi kan stryke.

Neei, det måtte iallefall være kebab..

Liker ikke fett, bare, hverken i sauser, melk, fettrander på koteletter etc. Får brekninger når det blir for mye.

Det eneste potetgullet jeg spiser er Maarud Tortilla, og da bare på lørdager. Og så popcorn da, men det sier de jo er litt sunt..:)

Foretrekker nøtter helst.

Men jeg er sjokoholiker da, så der må det viljestyrke til for ikke å bryte sammen i uka! Men da kjøper jeg heller en liten Nutrilett bar, eller jeg nøyer meg med en bit istedetfor hele sjokoladen...

Men i helga tar jeg helt av og spiser sjokkis til den store gullmedalje!

Godt jeg har sykt høy forbrenning..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...