Gå til innhold

Kan man velge å avlegge eksamen på nynorsk?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Vet at det har vært en del strid om dette. Blant annet så har studenter (etter som jeg har forstått) ikke fått oversatt eksamensoppgaven til nynorsk pga kapasitetsproblemer.

Men man må da ikke skrive på bokmål? Det er vel lov å skrive oppgaven på svensk og dansk også?

Hvorfor er det så viktig at selv eksamensoppgaven blir oversatt til nynorsk? Er det en prinsippsak?

mariaflyfly
Skrevet

Ja, for en spesiell gjeng med bønder er det svært viktig at de får eksamensoppgaver og alt annet på nynorsk.

Hva slags målform man bruker, kommer vel an på hva slags type eksamen det er. Man besvarer ikke en eksamen i norsk (verken hovedmål eller sidemål) på svensk eller dansk.

Skrevet

Ja, for en spesiell gjeng med bønder er det svært viktig at de får eksamensoppgaver og alt annet på nynorsk.

Hva slags målform man bruker, kommer vel an på hva slags type eksamen det er. Man besvarer ikke en eksamen i norsk (verken hovedmål eller sidemål) på svensk eller dansk.

Idiotien går i høyeste grad begge veier. Jeg har gått i klasse med bokmålsfolk som protesterte høylytt hvis de fikk informasjonsskriv fra skolen eller fylkeskommunen som tilfeldigvis var på nynorsk.

Gjest togli
Skrevet

Bønder? Hva har de med saken å gjøre?

På mitt hjemsted er det vel halvt om halvt med nynorsk- og bokmålsfolk. Har aldri falt meg inn at det har sammenheng med å være bonde eller ikke....

Personlig synes jeg bokmålsfolk er verre til å klage når de må lese nynorsk enn omvendt. Men nå svarte jeg på noe helt annet enn det jeg skulle - måtte bare få sagt det ;o)

Skrevet

"Ja, for en spesiell gjeng med bønder er det svært viktig at de får eksamensoppgaver og alt annet på nynorsk."

Jaja, man har sine perspektiv ...

Skrevet

Bønder? Hva har de med saken å gjøre?

På mitt hjemsted er det vel halvt om halvt med nynorsk- og bokmålsfolk. Har aldri falt meg inn at det har sammenheng med å være bonde eller ikke....

Personlig synes jeg bokmålsfolk er verre til å klage når de må lese nynorsk enn omvendt. Men nå svarte jeg på noe helt annet enn det jeg skulle - måtte bare få sagt det ;o)

De med nynorsk som målform er vel mer vant til å lese bokmål enn de med bokmål er vant til å lese nynorsk. Når det er sagt, så er det ingen unnskyldning for å ikke kunne lese og forstå begge målformene - de er blitt så like at det er umulig å ikke forstå det.

".............................."

Skrevet

"Ja, for en spesiell gjeng med bønder er det svært viktig at de får eksamensoppgaver og alt annet på nynorsk."

"Jaja, man har sine perspektiv ..."

Eller totalt mangel på sådan... :-)

"..............................."

Gjest den ekte noor
Skrevet

Man kan velge å få eksamen på nynorsk ja, men trur man må varsle om det når man melder seg til eksamen, akkurat som med andre tilpassninger.

Da jeg var eksamensanvarlig var det alltid noen som hadde glemt dette, men de fikk likevell lov til å skrive på nynorsk...

Gjest Timari
Skrevet

Man kan velge å få eksamen på nynorsk ja, men trur man må varsle om det når man melder seg til eksamen, akkurat som med andre tilpassninger.

Da jeg var eksamensanvarlig var det alltid noen som hadde glemt dette, men de fikk likevell lov til å skrive på nynorsk...

så man må alltid søke om å få skrive på nynorsk? Trodde man bare trengte å søke dersom man ønske tå få eksamensteksten oversatt til nynorsk.

min veninne er svensk og har avlagt skriftlig eksamen på svensk. har aldri hørt om at hun måtte søke for å få det

Gjest den ekte noor
Skrevet

så man må alltid søke om å få skrive på nynorsk? Trodde man bare trengte å søke dersom man ønske tå få eksamensteksten oversatt til nynorsk.

min veninne er svensk og har avlagt skriftlig eksamen på svensk. har aldri hørt om at hun måtte søke for å få det

Du må søke om å få teksten på nynorsk trur jeg, det er iallefall det folk har krangla på, at den ikke er på nynorsk.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Når vi registrer oss ved semesterstart så velger vi om vi vil ha nynorsk eller bokmål.

Men vi får utdelt eksamen både på nynorsk og på bokmål, har alltid fått det.

tigertrollet
Skrevet

Jeg valgte det som eneste elev på et gymnas med 500 elever KUN fordi jeg ikke likte norsklæreren:D

Det ble nemlig ekstraarbeid for han..

Det var vel der min fandenivoldske side utviklet seg i ekspressfart! ;-P

Gjest Timari
Skrevet

Jeg valgte det som eneste elev på et gymnas med 500 elever KUN fordi jeg ikke likte norsklæreren:D

Det ble nemlig ekstraarbeid for han..

Det var vel der min fandenivoldske side utviklet seg i ekspressfart! ;-P

har lurt litt på om jeg skal krysse av det på pur F... siden jeg er forbannet på fakultetet for tiden.

mariaflyfly
Skrevet

Dersom du hadde jobba sammen med den gjengen bedrevitende jyplinger av noen målungdommer som jeg har, hadde du garantert sagt det samme. ;)

tigertrollet
Skrevet

har lurt litt på om jeg skal krysse av det på pur F... siden jeg er forbannet på fakultetet for tiden.

Hehe, ja hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke nå i dag kanskje at jeg orket, men hva gjør man ikke for en real hevn;-)

Gjest Timari
Skrevet

Hehe, ja hvorfor ikke? Jeg skjønner ikke nå i dag kanskje at jeg orket, men hva gjør man ikke for en real hevn;-)

men om jeg krysser av for at jeg vil ha eksamensoppgaven på nynorsk så er jeg vel ikke forpliktet til å skrive oppgaven på nynorsk?

tigertrollet
Skrevet

men om jeg krysser av for at jeg vil ha eksamensoppgaven på nynorsk så er jeg vel ikke forpliktet til å skrive oppgaven på nynorsk?

Jo, det tror jeg da du må...

Din luring! Du skal lage ekstraarbeid for skolen, men så skal du bare skrive på bokmål:D

Gjest Timari
Skrevet

Jo, det tror jeg da du må...

Din luring! Du skal lage ekstraarbeid for skolen, men så skal du bare skrive på bokmål:D

hevnen er søt ..he he

Gjest togli
Skrevet

De med nynorsk som målform er vel mer vant til å lese bokmål enn de med bokmål er vant til å lese nynorsk. Når det er sagt, så er det ingen unnskyldning for å ikke kunne lese og forstå begge målformene - de er blitt så like at det er umulig å ikke forstå det.

".............................."

Ja, det stemmer nok det. Mannen min er fra Oslo og lokalavisa her vi bor nå har nynorsk som målform. Han sier han ikke kan skjønne bokmålsfolk som påstår de ikke skjønner nynorsk. Selv om han attpåtil er døv og har norsk tegnspråk som førstespråk, har han ingen problemer med å oppfatte nynorsk. Ikke rart det blir krig i verden når man i lille Norge ikke kan akseptere hverandres målformer - men nå er jeg langt ute på viddene igjen ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...