Gå til innhold

Har ikke lyst til å bruke megler! Kan jeg selge selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...men det må man muligens.

Jeg liker ikke tanken på at vi kanskje blir sittende med en regning på 70.000,- og så ha fått 200.000,- mindre for huset enn det vi trenger...

Hvordan gjorde dere det?

Jeg KAN markedsføring -jeg kan lage flotte annonser selv - jeg kan kjøre visninger selv -og jeg har en advokat i familien som kan sette opp en juridisk korrekt kontrakt.

Dessuten har vi interessenter på huset - som jeg håper vil by over hverandre...:)

Noen andre som har gjort det selv???

Skrevet

Selvsagt kan du selge selv! Om du har fått verdsatt boligen slik at du er trygg på at du får det du skal ha. er det bare å selge i vei - evnt ha en annonse i avisa.

Du bør kanskje få en advokat til å lage en kontrakt mellom deg og selger, det tar han nok en tusenlapp for.

Så må det lages et skjøte, noe du kjøper på bokhandeleren. Denne må så tinglyses hos tingretten, det koster 2,4 % (tror jeg) av salgssummen.

Og når du er ferdig har du spart mangfoldige titusen mot å ikke bruke megler.

Skrevet

Selvsagt kan du selge selv! Om du har fått verdsatt boligen slik at du er trygg på at du får det du skal ha. er det bare å selge i vei - evnt ha en annonse i avisa.

Du bør kanskje få en advokat til å lage en kontrakt mellom deg og selger, det tar han nok en tusenlapp for.

Så må det lages et skjøte, noe du kjøper på bokhandeleren. Denne må så tinglyses hos tingretten, det koster 2,4 % (tror jeg) av salgssummen.

Og når du er ferdig har du spart mangfoldige titusen mot å ikke bruke megler.

Ja, det er det jeg innbiller meg også....men hos finn.no kan jeg ikke sette inn annonse - SYND sånt. Skulle gjerne hatt en annonse på internett også. Fanken, jeg tror jaggu jeg gjør det...:)

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv. Men jeg har vært på markedet og kjøpt to hus og en leilighet.

Jeg så aldri på de husene som var utenom meglerne. Følte meg ikke trygg som kjøper.

Vil tro at om man selger selv så utelukker man en del kjøpere.

Men om du har interresenter og egentlig ikke bryr deg om å få med "alle" potensielle, så er det vel greit å gjøre det selv. Du kan jo markedsføring og har advokat med deg.

Skrevet

Jeg fikk tilbud om å selge huset mitt for 70 000 gjennom Notar. De er visst dyrest. Kjæresten min ringte og lurte på hvordan det var mulig. Huset hadde takst på 990 000. Han satte ned prisen til 45 000 med en gang!

Kjæresten er en ravn til å prute og fikk solgt huset for 25 000 inkludert alt! Men fikk ikke lov å si hviklet firma det var.

Så du må ikke aksptere tilbudet de gir. Husk det er mange om benet.

Luna21365380663
Skrevet

Ja, det er det jeg innbiller meg også....men hos finn.no kan jeg ikke sette inn annonse - SYND sånt. Skulle gjerne hatt en annonse på internett også. Fanken, jeg tror jaggu jeg gjør det...:)

Hvorfor kan du ikke annonsere hos finn?

Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv. Men jeg har vært på markedet og kjøpt to hus og en leilighet.

Jeg så aldri på de husene som var utenom meglerne. Følte meg ikke trygg som kjøper.

Men om du har interresenter og egentlig ikke bryr deg om å få med "alle" potensielle, så er det vel greit å gjøre det selv. Du kan jo markedsføring og har advokat med deg.

Det er så klart et viktig poeng du sier der - - jeg hadde heller ikke kjøpt utenom megler - hehe

Skrevet

Det er så klart et viktig poeng du sier der - - jeg hadde heller ikke kjøpt utenom megler - hehe

Skrevet

bare eiendomsmeglere kan det

Skrevet

Jeg har ikke undersøkt -men jeg mener at noen har sagt at det kun er meglere som får lov å sette inn der...fint om det ikke er sånn da.

Skrevet

bare eiendomsmeglere kan det

Det strider mot ytringsfriheten!!!!

Hadde vært kult å rapportert det til forbrukerombudet - det skal jeg jaggu gjøre....:)

Skrevet

Vi kjøpte uten megler, men det er så mange år siden, husker jeg ikke helt hvordan vi gjorde det bortsett fra at det ble noen turer med personølig oppmøte på to-tre offentlige kontorer.

Det gikk helt greit å gjøre det på den måten, og både vi og selger var fornøyde.

Skrevet

Vi kjøpte uten megler, men det er så mange år siden, så jeg husker ikke helt hvordan vi gjorde det bortsett fra at det var noen turer med personølig oppmøte på to-tre offentlige kontorer.

Det gikk helt greit å gjøre det på den måten, og både vi og selger var fornøyde.

Gjest Kjekk og grei mann
Skrevet

Har selv solgt leilighet uten bruk av megler, men brukte megler til selve oppgjøret.

Dette gjorde at kjøper og meg var sikret riktig oppgjør. Det er ikke det letteste å få din bank til å frigi sitt pant i boligen før de får pengene sine. Ny kjøpers bank vil heller ikke betale ut noe før han får det tinglyst. Så en er litt avhengig av en mellommann som garanterer oppgjøret.

Selv kostet eiendomsoverdragelsen kun kr 5.000.

Skrevet

Har selv solgt leilighet uten bruk av megler, men brukte megler til selve oppgjøret.

Dette gjorde at kjøper og meg var sikret riktig oppgjør. Det er ikke det letteste å få din bank til å frigi sitt pant i boligen før de får pengene sine. Ny kjøpers bank vil heller ikke betale ut noe før han får det tinglyst. Så en er litt avhengig av en mellommann som garanterer oppgjøret.

Selv kostet eiendomsoverdragelsen kun kr 5.000.

Det er jo overkommelig! :) takk skal du ha!

Skrevet

Kan du ikke bare lage en avtale med megler. At dere selger gjennom dem hvis dere får den og den prisen. Tror de er flinke til å få opp prisen. Men jeg har også hørt om folk som har solgt selv uten problemer. Da lønner det seg nok å to interessenter ihvertfall.

Men med totalryddet lys bolig tror jeg det er lett å selge i dag. Hvis dere har tenkt å kjøpe nye fine møbler til det nye huset, kjøp de gjerne nå slik at det meste ser nytt ut på visning.

Men dette vet du sikkert...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...