Gå til innhold

Mangel på zink-nedsatt immunforsvar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en 35 år gammel mann, som i flere år har vært plaget med symptomer på et dårlig fungerende immunforsvar. (Infeksjoner, slapphet). Jeg har vært hos lege ved flere anledninger, både min fastlege samt en lege som har en mer naturmedisinsk eller holistisk tilnærmingsmåte til sine pasienters plager. La oss kalle sistnevnte naturlegen. Naturlegen kunne fortelle meg at jeg hadde mangel på zink, noe som kunne være en forklaring til årsak til mine symptomer. Dette kunne han si ut fra en såkalt smakstest. Jeg begynte deretter å ta tilskudd av zink. Jeg følte nok at jeg ikke fullt så ofte ble skikkelig syk, f. eks. med halsbetennelse, men at jeg allikevel kunne oppleve en generell nedsatthet, ved å kjenne kribling i hals, til tider vondt i hodet, slapp og trett. Dette oppstod ofte etter hard fysisk aktivitet, mye jobb etc. Jeg har fortsatt å ta store doser zink men smakstesten viser fortsatt at jeg har for lite. Jeg har nå tatt, over en stort sett sammenhengende periode, zink i 2-3 år. Naturlegen sier jeg bare kan fortsette med å ta zink, og at det ikke er skadelig så lenge smakstesten tilsier at jeg har for lite.

Forvirringen blir komplett i det jeg tar noen blodprøver hos min fastlege og spør om han også kan teste meg på zink. Det viser seg at kan gjøre dette, og resultatet er at jeg har et zinknivå som ligger helt på grensen mot for mye ift. oppgitt referanse. Ergo: Zink var noe jeg absolutt ikke skal ha tilskudd av!

Jeg konfronterer naturlegen med dette resultatet. Han avfeier det med å si at testen viser zinknivå i blodet, som fint kan være høyt uten at cellene i kroppen er i stand til å ta opp nok zink av den grunn. Og det er etter som jeg forstår fra ham, zinknivået i cellene som er det avgjørende.

Jeg blir rimelig oppgitt over to leger som sier stikk motsatt, særlig når jeg vet at for mye zink kan være direkte skadelig for kroppen.

Spørsmål 1.

Hvor er zink nyttigjørende for kroppen og dets immunforsvar: I blod eller i cellene generellt? Hva finnes av dokumentasjon på dette området som jeg kan lese selv?

Spørsmål 2.

Min fastlege kunne se av blodprøven at jeg hadde for store lagre av jern i kroppen. En gentest ble foretatt med tanke på mulig hemokromatose. Testen viste at jeg hadde denne genmutasjonen. Jeg har fått time for konsultasjon med spesialist på Akersykehus i forbindelse med dette.

- Kan det være noen form for sammenheng mellom hemokromatose og evt. mangel på opptak av zink og/ eller nedsatt immunforsvar?

På forhånd takk for svar

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176962-mangel-p%C3%A5-zink-nedsatt-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg har ikke holistisk tilnærminsmåte, og har relativt begrenset tro på endimensjonale løsninger, som for lite zink eller for mye jern. Jeg tror heller ikke noe på di naturleges påstand at zinknivå i blodet ikke reflekterer zinkkonsentrasjon i cellene (selv om man skal aldri si aldri i medisin). Det finnes en god del om zink og sykdom i medisinsk literatur. I internet kan du gå inn i "Enterz-PubMed" (eller Medline) og finne frem ut fra f. eks. søkeord: zink level. Et eksempel har du her: Sahin G, Ertem U, Duru F, Birgen D, Yuksek N. Related Articles, Links

High prevelance of chronic magnesium deficiency in T cell lymphoblastic leukemia and chronic zinc deficiency in children with acute lymphoblastic leukemia and malignant lymphoma.

Leuk Lymphoma. 2000 Nov;39(5-6):555-62.

Så kan du bare klikke på "related articles).

Jeg ville anbefale at du blir undersøkt av en infeksjonsimmunolog, som kan finne ut noe mer begrunnet hvol feilen ligger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...