Gå til innhold

Blir ikke klok (karaktersnitt)

Anbefalte innlegg

Gjest Vinteren
Skrevet

Hvordan man regner ut snittet? V-E-T noen det? Og da tenker jeg ikke bare hvordan man regne ut gj.snittet (hehe), men med tanke på eksamen.

Si at jeg har 3 i matte, men fikk 4 på eksamen. Får jeg da 3.5 i matte, eller må jeg regne ut snittet med èn ekstra karakter.

Altså, slik 1)

norsk 4

matte 3

matte 4

Altså, 4+3+4= 11/3

Eller slik 2)

norsk 4

matte 3.5

Altså, 4+3,5= 7.5/2

Har jo flere karakterer ennda, men bare for å vise regnestykket...

Mary Poppins
Skrevet

Det er egentlig veldig lett..

Du skal ikke plusse på noe ekstra poeng med en gang

Har du 4 i norsk 3 i matte vk1 og 3 i matte vk2 så har du 3,3333 i snitt.

Men så får du ekstra poeng for matten fordi det er et realfag. Du får en halvpoeng for hvert realfag så i dette tilfelle får du (0,5+0,5=1) et poeng. Det betyr at du er oppi 3,43333. Hvis du har et annet fordypningsfag i tillegg til matten (som også er et fordypninsfag) får du to fordypningspoeng. Da er du oppe i 3,6333

Skjønner?

Gjest Vinteren
Skrevet

Men så får du ekstra poeng for matten fordi det er et realfag. Du får en halvpoeng for hvert realfag så i dette tilfelle får du (0,5+0,5=1) et poeng. Det betyr at du er oppi 3,43333. Hvis du har et annet fordypningsfag i tillegg til matten (som også er et fordypninsfag) får du to fordypningspoeng. Da er du oppe i 3,6333

Skjønner?

Kanskje jeg ikke uttrykte meg noe særlig bra.

Jeg har 3 i norsk (skriftlig) 3 i matte (GK) og 3 matteEKSAMEN.

Poenget er at jeg vet ikke hvordan jeg regner ut snittet med tanke på eksamenen. Skal jeg dele på 3 karakterer, eller 4 karakterer?

Altså, skal jed regne ut snittet i matte FØR jeg regner ut snittet totalt (som at matte standpunkt og eksamen ville telt som én karakter, i dette tilfellet ville blir 3.5), eller slik at eksamen i matte og standpunktkarakteren blir to forskjellige karakterer, som to fag liksom. Slik at jeg må dele på flere fag når jeg regner ut snittet.

Er du med?

Gjest Vinteren
Skrevet

Skjønner?

Nei, jeg mener selvfølgelig at jeg fikk 4 på matteEKSAMEN...

Mary Poppins
Skrevet

Poenget er at jeg vet ikke hvordan jeg regner ut snittet med tanke på eksamenen. Skal jeg dele på 3 karakterer, eller 4 karakterer?

Altså, skal jed regne ut snittet i matte FØR jeg regner ut snittet totalt (som at matte standpunkt og eksamen ville telt som én karakter, i dette tilfellet ville blir 3.5), eller slik at eksamen i matte og standpunktkarakteren blir to forskjellige karakterer, som to fag liksom. Slik at jeg må dele på flere fag når jeg regner ut snittet.

Er du med?

Går du i første klasse? Det er litt vesentlig å vite..

Skrevet

Er du med?

Eksamenskarakteren er en egen karakter ved siden av standpunkt, slik at du må leggge sammen det du har i standpunktkarakterer med den du har fått på eksamen og dele på antallet karakterer.

Mary Poppins
Skrevet

Eksamenskarakteren er en egen karakter ved siden av standpunkt, slik at du må leggge sammen det du har i standpunktkarakterer med den du har fått på eksamen og dele på antallet karakterer.

Nei eksamenskarakteren og standpunktskarakteren slås sammen til en snittkarakter

Gjest Vinteren
Skrevet

Nei eksamenskarakteren og standpunktskarakteren slås sammen til en snittkarakter

Åh, jeg håper sånn at det er riktig slik du sier, Mary Poppins! At eksamenskarakteren og standpunktskarakteren slås sammen til en snittkarakter. - Da blir snittet mitt bedre!

Jeg er ferdig med videregående. Jeg bare tok de eksemplene for å vise hva jeg mente (klarte jo ikke å uttrykke meg riktig uansett,da...i første innlegg).

Men siden folk er så uenige, så får jeg vel gå å finne det ut et sted. Finner det ikke ut på internett, men kanskje jeg kan ringe samordna opptak?

Mary Poppins
Skrevet

Åh, jeg håper sånn at det er riktig slik du sier, Mary Poppins! At eksamenskarakteren og standpunktskarakteren slås sammen til en snittkarakter. - Da blir snittet mitt bedre!

Jeg er ferdig med videregående. Jeg bare tok de eksemplene for å vise hva jeg mente (klarte jo ikke å uttrykke meg riktig uansett,da...i første innlegg).

Men siden folk er så uenige, så får jeg vel gå å finne det ut et sted. Finner det ikke ut på internett, men kanskje jeg kan ringe samordna opptak?

Jeg kan dette veldig godt, og ja det blir regnet et snitt karakter. Jeg kunne godt regnet ut hva du har i snitt jeg, men du gidder kanskje ikke legge ut alle karakterene dine her..

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg kan dette veldig godt, og ja det blir regnet et snitt karakter. Jeg kunne godt regnet ut hva du har i snitt jeg, men du gidder kanskje ikke legge ut alle karakterene dine her..

Hehe, nei jeg tror ikke jeg "tørr" det:-) Ellers takk!

Men hvis det er slik du sier, så blir jeg veldig glad! - Og da klarer jeg å regne ut snittet selv også. Jeg har 19 karakterer (dvs. fag) og 4 eksamener. Da får jeg 3 i norsk skriftlig, 2.5 (*kremt*) i samfunnskunnskap (VKII), 3 i nynorsk og 3.5 i fransk. Det var disse fagene jeg hadde eksamen i). Men det blir fremdeles 19 fag å dele på, bare at snittet i 4 av fagene ble litt dårligere eller bedre, eller ble det samme pga eksamen. Sant? Må bare være sikker her:)

Det andre eksempelet var bare for å få frem poenget mitt.

Grunnen til at dette betyr så mye er fordi jeg fikk gode karakterer i de andre standpunktkarakterene (tro det eller ei), men ikke eksamenene og standpunktene i norsk (av ulike grunner. 3. klasse på vgs var ikke mitt beste år, kan du trygt si).

Men hvordan vet du dette så sikkert?

Mary Poppins
Skrevet

Hehe, nei jeg tror ikke jeg "tørr" det:-) Ellers takk!

Men hvis det er slik du sier, så blir jeg veldig glad! - Og da klarer jeg å regne ut snittet selv også. Jeg har 19 karakterer (dvs. fag) og 4 eksamener. Da får jeg 3 i norsk skriftlig, 2.5 (*kremt*) i samfunnskunnskap (VKII), 3 i nynorsk og 3.5 i fransk. Det var disse fagene jeg hadde eksamen i). Men det blir fremdeles 19 fag å dele på, bare at snittet i 4 av fagene ble litt dårligere eller bedre, eller ble det samme pga eksamen. Sant? Må bare være sikker her:)

Det andre eksempelet var bare for å få frem poenget mitt.

Grunnen til at dette betyr så mye er fordi jeg fikk gode karakterer i de andre standpunktkarakterene (tro det eller ei), men ikke eksamenene og standpunktene i norsk (av ulike grunner. 3. klasse på vgs var ikke mitt beste år, kan du trygt si).

Men hvordan vet du dette så sikkert?

Dette vet jeg veldig sikkert fordi jeg har gått på vgs selv ;) Og var veldig opptatt av karakterer og snitt fordi der jeg studerer kreves det et forholdsvis høyt snitt.

Det blir alltid regnet snitt av eksamenskarakteren og gjennomsnittskarakteren. Dette er jeg 100% sikker på fordi jeg husker jeg kom opp i matte muntlig i 3.klasse. Ble kjempe lei meg fordi jeg allerede hadde 6 i matte, og da hadde jeg bare alt å tape og ingenting å vinne hvis du skjønner? Derfor husker jeg dette så godt :)

Husk at du også må plusse på realfagspoeng og fordypningspoeng til snittet dit.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Det blir garantert (3+4+3)/3 = 11/3

Hvis du har lyst å forbedre snittet ditt, er det lurt å ta privatist eksamen etterpå. Får du for eksempel 5 på privatisteksamen i matte, slettes dine to gamle karakterer (standpuknt karakter og gammel eksamenskarakter), og snittet blir. (3+5)/2.

Eg var selv privatist året etter VKII og tok eksamen i nown av fagene om igjen, spesielt i norsk I og II, for da ble det færre karakterer å ta snittet på. Men kostnadene har blitt mye, mye høyere nå å ta privastist eksamen enn for 13 år siden.

mvh

Gjest Vinteren
Skrevet

Skjønner?

Hva sier du til innlegget til "Kvitsymra", Mary?

Mary Poppins
Skrevet

Skjønner?

Hun har sannsynligvis ikke lest gjennom denne tråden, for jeg tolket det slik hun gjorde også etter det første innlegget dit.

Ditt spørsmål er jo egentlig ganske enkelt er det ikke? Du spør om eksamens karakteren og standpunkts karakteren slås sammen til en snitt karakter.. og ja det gjør det.

Eller har jeg fortsatt misforstått spørsmålet ditt?

Mary Poppins
Skrevet

Hva sier du til innlegget til "Kvitsymra", Mary?

Hun har sannsynligvis ikke lest gjennom denne tråden, for jeg tolket det slik hun gjorde også etter det første innlegget dit.

Ditt spørsmål er jo egentlig ganske enkelt er det ikke? Du spør om eksamens karakteren og standpunkts karakteren slås sammen til en snitt karakter.. og ja det gjør det.

Gjest Vinteren
Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg spør om! Puh... Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...