Gå til innhold

Hva slags utdannelse trenger man for å være do-vakt ved et kjøpesenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han hadde nok en-eller-annen doktorgrad, han som portrettertes så fortreffelig av Robert Stoltenberg for noen år siden.

En som er så "klok" at det tipper over, liksom. Det _har_ jo hendt.

Gjest Lurer på yrke
Skrevet

hva skjer hvis jeg blander de to da?

Ja det lurer jeg også på? Hvis man bør kunne det for å kvalifisere som do-vakt, ja da blir jeg bekymret:)

Gjest Calóni
Skrevet

Mulighetene for videreutdanning er i dette yrket rimelig store.

Min onkel fra Toten jobbet som do-vakt fra han var åtte år gammel for å ta seg av sin syke tippoldemor. Han tørket mannfolka i ræva som en gud, påsto lokalavisa, og han ble etterhvert svært ettertraktet. Nå jobber han som butler i et stort palass i Los Angeles, og er selvsagt alltid på plass når herren i huset må gjøre sitt fornødne. Her snakker vi om en årslønn i millionklassen, så nå har han råd til å holde sin tippoldemor (som fylte 142 i november) nedfrosset i påvente av mer moderne tider, hvor man har de nødvendige hjelpemidler for å la de gamle leve enda lenger.

Min kusine fra vestlandet gjorde også store framskritt i en periode fra å være do-vakt på en liten kafe i bygda. Hun fikk etterhvert lov til å bevege seg ut på kjøkkenet for å tilberede mat, men dette ble vanskelig å kombinere med do-vokting, næringsmiddelkontrollen kom innom en tur og hadde visstnok sterke meninger om dette. Dette førte til at hun fikk sparken, og nå har hun fått store rusproblemer, og har flyttet til nedre del av Karl Johans gate i Oslo.

Moralen i dette er at det å basere seg på et liv som do-vokter innebærer en viss risiko. Man kan ende opp som mangemillionær, eller man kan ende opp 'på kjøret'. Jeg vil råde deg til å følge ditt hjerte, og å lytte på erfarne do-voktere. Hva med å be om en samtale med vaktene på Oslo City og Gunerius? Jeg er sikker på at de har erfaringer å dele, både på godt og vondt.

Skrevet

Mulighetene for videreutdanning er i dette yrket rimelig store.

Min onkel fra Toten jobbet som do-vakt fra han var åtte år gammel for å ta seg av sin syke tippoldemor. Han tørket mannfolka i ræva som en gud, påsto lokalavisa, og han ble etterhvert svært ettertraktet. Nå jobber han som butler i et stort palass i Los Angeles, og er selvsagt alltid på plass når herren i huset må gjøre sitt fornødne. Her snakker vi om en årslønn i millionklassen, så nå har han råd til å holde sin tippoldemor (som fylte 142 i november) nedfrosset i påvente av mer moderne tider, hvor man har de nødvendige hjelpemidler for å la de gamle leve enda lenger.

Min kusine fra vestlandet gjorde også store framskritt i en periode fra å være do-vakt på en liten kafe i bygda. Hun fikk etterhvert lov til å bevege seg ut på kjøkkenet for å tilberede mat, men dette ble vanskelig å kombinere med do-vokting, næringsmiddelkontrollen kom innom en tur og hadde visstnok sterke meninger om dette. Dette førte til at hun fikk sparken, og nå har hun fått store rusproblemer, og har flyttet til nedre del av Karl Johans gate i Oslo.

Moralen i dette er at det å basere seg på et liv som do-vokter innebærer en viss risiko. Man kan ende opp som mangemillionær, eller man kan ende opp 'på kjøret'. Jeg vil råde deg til å følge ditt hjerte, og å lytte på erfarne do-voktere. Hva med å be om en samtale med vaktene på Oslo City og Gunerius? Jeg er sikker på at de har erfaringer å dele, både på godt og vondt.

LOL!

*tenker på "Bærre Piss" med Prima Vera :-)

"................................"

Skrevet

Det kreves ingen utdanning for å selge sko heller for den saks skyld.

Og man har sjelden veldig høy timelønn for det heller :-)

".................................."

Skrevet

LOL!

*tenker på "Bærre Piss" med Prima Vera :-)

"................................"

Var det ikke et Kjetil og Kjartan-show hvor det var en dovakt som spurte folk om de skulle bimme-lim eller bomme-lom, fordi sistnevnte kostet mer penger?

Ihvertfall ustyrtelig morsomt, særlig en voksen dame og moren hennes, hvor moren skulle nr 2 og datteren bare nr 1. Men etter at de var ferdige kom datteren bort til luka og ga en ekstra slant, fordi hun måtte visst bomme-lomme litt likevel!

Skrevet

Var det ikke et Kjetil og Kjartan-show hvor det var en dovakt som spurte folk om de skulle bimme-lim eller bomme-lom, fordi sistnevnte kostet mer penger?

Ihvertfall ustyrtelig morsomt, særlig en voksen dame og moren hennes, hvor moren skulle nr 2 og datteren bare nr 1. Men etter at de var ferdige kom datteren bort til luka og ga en ekstra slant, fordi hun måtte visst bomme-lomme litt likevel!

Heh-heh...stemmer, det var noe kjent med det der. Husker ikke hvor og når, men :-)

"..............................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...