Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Gjest litt bekymret for meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag, hun sa jeg hadde et altfor høyt blodtrykk og sa jeg måtte slutte å røyke.

Jeg er kvinne, 29 år.

Blodtrykket var på 140/75.

Noen som har peiling på hvor høyt det er liksom ? Er det veldig høyt evt farlig?

Og hva er vanlig?

Alt gikk så fort, og jeg fikk ikke spurt henne skikkelig.

Skrevet

Vanlig blodtrykk i din alder er ca 120/80, (noen steder står det 110/70) - så alarmerende høyt er det vel kanskje ikke.

Uansett, om du er disponert for hjerte-/karsykdommer rent genetisk (at man har det i familien) eller du har en livsstil (les: som heller litt mot "usunn", mye røyk, feit mat og lite mosjon) bør du i alle fall ta det som et lite hint.

Det er målet på undertrykket som er viktigst her, jo høyere undertrykk, jo større arbeidsbelastning har hjertet og blodårene.

Skrevet

jeg har 120/70, noe de sier er normalt, jeg er 39 år:-) undertrykket tror jeg er det viktigste her og ditt var 75, så jeg tror ikke det er alarmerende, men for all del jeg er ingen lege så sjekk ut med fler fagfolk....

Skrevet

Jeg synes ikke ditt blodtrykk er faretruende høyt. 75 i undertrykk er bra. 140 over er vel litt høyt i din alder. Man skal heller ikke gå ut fra blodtrykk målt en gang, sjekk det igjen et par ganger til, f.eks. med ei uke mellom. Du kan gå til et apotek å få hjelp der, låne et apprat og sitte i ro og mak å få sjekket blodtrykket. Man blir lett stressa på legekontoret.

Lykke til.

Skrevet

Takker for svar.

Jeg har hatt høyt blodtrykk siden svangerskapet for 2,5 år siden. Jeg visste det var litt for høyt, men regnet med at det ville gå tilbake. Legen harkommentert det tidligere,men bare i en bisetning.

Jeg røykte ikke da, men gjør det nå.

Jeg ble litt skremt fordi hun reagerte såpass som hun gjorde. Jeg fikk klar beskjed om å slutte å røyke med en gang, og fikk resept på røykesluttabletter.

Eller trener jeg 3 ganger i uken, og spiser relativt sunt.

Men jeg har hatt veldig mye hodepine og det kan svartne for meg om jeg går opp en trapp i normalt tempo og jeg føler hjertet slår oppi hodet, ganske intenst.

Men men, får slutte å røyke i første omgang og se om det bedrer seg. Skal tilbake til kontroll om 2 mnd igjen.

Skrevet

Blodtrykket ditt er helt normalt så du trenger nok ikke å bekymre deg for det.

Gjest Kjekk og grei mann
Skrevet

du finner masse informasjon på www.blodtrykk.info

ellers bør du nok måle flere ganger for å være sikker på blodtrykket ditt

ditt er vel en smule over det som er "optimalt", men andre ting som kolestrol og fettverdier og kroppsvekt har også mye å si. 65 i forskjell mellom systolisk og diasystolisk trykk er vel ikke optimalt?

uansett er det ingen ulempe å slutte med røyking. du skal se du kommer i bedre form også:-)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hvis noen i tråden sier at det ikke er noe å bekymre seg for, det er helt normalt. Og legen din har sagt at du bør gjøre noe med det... Så tror jeg jeg ville hørt på legen. Hun kjenner jo til mer enn akkurat blodtrykket ditt, går jeg utfra. Du kan jo evt. få 2nd opinion hos en annen lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...