Gå til innhold

PESONLIGHETS TEORIER


air315

Anbefalte innlegg

Jeg går ut fra at dette sorterer under ditt felt? :

Hvor nyttig er det å operere med slike personlighetsteorier? Er det noen av dem som er bedre enn andre? Er mye av forskjellene mellom mennesker å tilbakeføre til at vi tilhører forskjellige personlighetstyper? Jeg støtt bort i noe som heter enneagrammet. Der stiller man opp 9 forskjellige typer , ut fra en grovere 3-deling om man er såkalte mage-,hjerte- eller hodemennesker. Har dette noe for seg? Kan dette lære oss bedre å kunne omgåes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyvertinne intervju????

Jeg må bare takke for maias innsiktsfulle innlegg, men jeg spør meg selv hva slags personlighet som her kom til uttrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne type inndelinger tror jeg har lite for seg uten at jeg kan si jeg kjenner akkurat denne teorien godt. Kan du sende en link?

Det finnes seriøse tester på personlighet som har mye for seg. Brukt av komptente fagfolk kan slike tester i noen grad forutsi hvilke personer som går godt sammen og hvilke som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teorien der hørest ut som noe dill dall satt i sammen av konsulent som liker å melke næringslivet for penger. Strengt tatt tror jeg en deler menneskeheten i to grupper, de følelsesstyrte og de fornuftsstyrte. Den førstnevnte gruppen utgjør ca 90% av befolkningen, den sistnevnte litt under 10 %.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type inndelinger tror jeg har lite for seg uten at jeg kan si jeg kjenner akkurat denne teorien godt. Kan du sende en link?

Det finnes seriøse tester på personlighet som har mye for seg. Brukt av komptente fagfolk kan slike tester i noen grad forutsi hvilke personer som går godt sammen og hvilke som ikke gjør det.

Enneagrammet har en lang tradisjon innefor sjelsørgeriske samtaler, ikke minst i et jesuittisk miljø. En tror det stammer fra en sufistisk tradisjon, og det er uviklet over mange hundre år.

Det er skrevet mange bøker om enneagrammet, og det kjennetgnes med at en oprerer med forskjellige personlighetstyper som alle har sterke og svake sider. Målet er å bli trygge på seg selv og være klar over hva slags "feller" en kan gå i .

Jeg har prøvd å finne gode sider om det på nettet, men jeg syens de fleste er velidg overfladiske og de testene som finnes på nett er veldig, veldig forenkla.

I norske kriker har enneagrammet vært utgangspunkt for en rekke selvutviklingskurs de siste 10 årene. Der har en gått veldig grundig til verks, og har møttes over en lang periode. Flere jeg kjenner har vært med på slike kurs, go har opplevd det nyttig og lærerikt. Selv har jeg hatt glede av å lese boka: Sjelens ni ansikter, Verbum 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enneagrammet har en lang tradisjon innefor sjelsørgeriske samtaler, ikke minst i et jesuittisk miljø. En tror det stammer fra en sufistisk tradisjon, og det er uviklet over mange hundre år.

Det er skrevet mange bøker om enneagrammet, og det kjennetgnes med at en oprerer med forskjellige personlighetstyper som alle har sterke og svake sider. Målet er å bli trygge på seg selv og være klar over hva slags "feller" en kan gå i .

Jeg har prøvd å finne gode sider om det på nettet, men jeg syens de fleste er velidg overfladiske og de testene som finnes på nett er veldig, veldig forenkla.

I norske kriker har enneagrammet vært utgangspunkt for en rekke selvutviklingskurs de siste 10 årene. Der har en gått veldig grundig til verks, og har møttes over en lang periode. Flere jeg kjenner har vært med på slike kurs, go har opplevd det nyttig og lærerikt. Selv har jeg hatt glede av å lese boka: Sjelens ni ansikter, Verbum 1993.

Til pip. Takk for dine kommentarer. Selv har funnet frem til et kurs som Kjetil Hauge skal holde. I omtalen av dette står det noe om enneagrammet: http//www.jcn.no/stavanger/styret/individ/eneagram.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teorien der hørest ut som noe dill dall satt i sammen av konsulent som liker å melke næringslivet for penger. Strengt tatt tror jeg en deler menneskeheten i to grupper, de følelsesstyrte og de fornuftsstyrte. Den førstnevnte gruppen utgjør ca 90% av befolkningen, den sistnevnte litt under 10 %.

Mvh

Sherlock:Hvilken gruppe tilhører du og hvilke konsekvenser får det,mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherlock:Hvilken gruppe tilhører du og hvilke konsekvenser får det,mener du?

Det er lenge siden jeg leste noe om dette, husker bare utsagnet at over 90% var hovedsakelig følelsesstyrte og at mange av testspørsmålene virket helt på jordet eller tvang deg til å velge mellom pest eller kolera. Selv tilhørte jeg en underkategori som utgjorde ca 1 til 2 % av befolkningen, som kjennetegnes ved å ha en tendens til å spekulere ut nye men også relativt gjennomtenkte påfunn.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...