Gå til innhold

Leie ut hus istedet for å selge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen venner av oss skal selge hus. De har med dagens rente kr 6.000 i huslån.

Huset er i et attraktivt område, og vil nok bli leid ut til underkant av 10.000 (tipper jeg) i mnd.

Men jeg lurer på om dette virkelig er gjennomtenkt og fornuftig.

Det må jo være noen feller her, for det virkelig litt "for godt til å være sant"..

Altså, å leie ut gammel bolig i stedet for å selge det, når de har kjøpt nytt hus.

Skrevet

utleie er skattefritt "tror jeg" så lenge du leier ut mindre kvadrat enn du selv bebor:-) aner ikke hvordan det er om du eier 2 hus da... sjekk med huseiernes landsforbund:-)

Skrevet

utleie er skattefritt "tror jeg" så lenge du leier ut mindre kvadrat enn du selv bebor:-) aner ikke hvordan det er om du eier 2 hus da... sjekk med huseiernes landsforbund:-)

Takk, det skal jeg be de gjøre. Sikkert noen "feller" som de kanskje ikke er klar over..

Hvis ikke ville det jo vært mange som hadde leid ut istedet for å selge mener jeg.

Skrevet

Takk, det skal jeg be de gjøre. Sikkert noen "feller" som de kanskje ikke er klar over..

Hvis ikke ville det jo vært mange som hadde leid ut istedet for å selge mener jeg.

ja, ikke sikkert jeg har rett, men smart å undersøke hvilke regler som gjelder:-) er sikker på det med kvadratmeter iallfall, om ikke vår "kjære bondevik har kommet på noe nytt:-)"

Skrevet

Du er skattepliktig på leieinntektene når du ikke bor i deler av huset selv.

Skrevet

Hvis de flytter inn i en annen bolig som de eier selv, så må de selge det forrige huset innen 12 måneder, ellers... må de betale 28 % skatt på gevinsten ved salg av det forrige huset.

Hvis de leier ut det forrige huset, så er denne leieinntekten skattepliktig fra første krone fordi at de har kjøpt seg et annet hus å bo i.

Inntekten som beskattes med 28% skatt fremkommer som forskjellen mellom mottatt husleie og de utgifter de har til vedlikehold, renovasjon, forsikring, annonser osv. i forbindelse med utleien.

Hvis folkene hadde flyttet til en leid bolig i stedet for å kjøpe sin egen, så kunne de ha leid ut huset helt skattefritt inntil 6 måneder pr. kalenderår, eller de kunne ha leid ut under halvparten av hele boligen skattefritt hele året.

Skrevet

Huseiernes landsforbund..

Sikkert greit det, men det kan være like greit å ta en tlf. til likningskontoret. Eller finne svar her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7294

Skrevet

Nja, det er jo noen skattepliktighet ute å går på 28 %.

Men du må heller ikke glemme at husprisene stiger ganske kraftig om dagen, så selv om det må betales 28 % av netto leieinntekter, så har de store penger å hente på prisstigningen pr. år.

Jeg leier ut en nesten ny 4-manns bolig (bor ikke der selv) og prisstigningen på de årene jeg har hatt den er formidabel. Det er ikke sjangs i havet å spare så mye penger på de årene jeg har hatt boligen. Det har vært en gullgruve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...