Gå til innhold

p-piller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette hadde jeg lest på DOL lenge siden, legen som svarte:

"

Samtlige alminnelige p-piller inneholder to hormoner. Det ene er beslektet med østrogen, og det andre er et såkalt gestagen. De kan begge påvirke humøret og redusere menstruasjonsblødningene. For øvrig er østrogen oftest ansvarlig eventuell kvalme, ømme bryster, økt utflod og noe væskeansamling i kroppen. Gestagenet derimot kan gi en viss tendens til kviser, fett hår, økt apetitt, tørre limhinner i øyne og skjede, nedsatt seksuell lyst og tretthet samt "urolige ben".

I de ulike p-pillene varierer betydningen av østrogen og gestagen. Skal man forsøksvis rangere pillene, kan man si at Follimin og Microgynon har en viss overvekt av gestagen. Trinordiol og Trionetta har noe mindre gestagen, og mer østrogen. Synfase og Marvelon har enda mindre gestagen, men er tilsvarende mer preget av østrogen."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17701-p-piller/#findComment-79887
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære (Anonymous).

Jeg vet ikke hvilken P-pille man legger minst på seg av.De mest brukte er Trinordiol og Trionetta.Vanlige bivirkninger kan være spreng i brystene,humørsvingninger,redusert sexlyst,blødningsforstyrrelser,kvalme og mer alvorlige hjerte/karsykdom.Hvor mye man legger på seg tror jeg må være svært individuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17701-p-piller/#findComment-80865
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...