Gå til innhold

Hvordan få hunden til å slutte å tisse på verandaen?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

hun tror at så lenge det er snø der, så er det greit å tisse der også. jeg går tur med henne først så hun får tisset, men bare vi kommer hjem igjen så skal hun ut på verandaen. og da tisser hun også.

noen tips? verandaen ser jo ikke ut nå

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luna21365380663

12

• Gemini

7

• lilleva

6

• mil1365380270

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest det enkleste
Skrevet

Måke den fri for snø / holde verandadøren lukket mens det er snø der?

Gjest Timari
Skrevet

Måke den fri for snø / holde verandadøren lukket mens det er snø der?

ja da må jeg måke vekk snøen. Hvis hun ikke kommer ut på verandaen så lager hun et leven og det orker jeg ikke å høre på.

Gjest Sinai
Skrevet

Hvis du har utgang til hage fra verandaen er saken grei: slipp hunden ned der med en gang den setter i gang. ellers må vel ikke hunden være der ute, etter at den har vært på tur. Etter min erfaring blir de bare bjeffete og stressa av det.

Gjest Sinai
Skrevet

ja da må jeg måke vekk snøen. Hvis hun ikke kommer ut på verandaen så lager hun et leven og det orker jeg ikke å høre på.

Høres ut som hunden allerede er sjef i huset... Da er det vel best å la den få viljen sin: MÅK

mil1365380270
Skrevet

Du har latt bikkja bli sjefen, og det svir du for nå. Må ikke finne deg i sånn oppførsel, det blir bare verre, ikke bedre.

Hva gjør du hvis du skal reise bort, er det noen som vil passe den hunden? Ikke for å være slem altså, det er bedre for dere begge at hunden kan oppføre seg.

Sikkert masse litteratur om hvordan du skal få tilbake makten, og få en fin hund igjen. Jeg vet dessverre ikke hvilken metode som er lurest :-)

Skrevet

Du må nok styrke lederskapet ditt ovenfor hunden. Det er DU som bestemmer når en aktivitet skal starte og slutte. Du må være lederen i hundeflokken, gjøre som den, og det er altså lederen som bestemmer slikt i en hundeflokk. Om ikke du viser lederegenskaper (i hundens øyne), så tar den selv lederrollen. Sier ikke at det er lett - langt ifra - men du må nok jobbe litt med en del ting.

Også det med at du bestemmer når hunden skal spise osv er viktig. Få den til å sitte og vente på "værsågod" før den får gå bort til matskåla.

Selvsagt må man gå ut med hunden når man skjønner den trenger å "luftes", men ikke la hunden være den som bestemmer når den skal ut ellers, når du vet at den nettopp har gjort fra seg.

Lykke til! :-)

Gjest Timari
Skrevet

Hvis du har utgang til hage fra verandaen er saken grei: slipp hunden ned der med en gang den setter i gang. ellers må vel ikke hunden være der ute, etter at den har vært på tur. Etter min erfaring blir de bare bjeffete og stressa av det.

Vi har hage også, men siden hun ikke er ferdig med løpetiden enda så tar jeg ikke sjansen på å slippe henne ut der. Dessuten liker hun ikke noen av naboene og det blir bare masse bjeffing hvis de går forbi hagen våres :(

Gjest det enkleste
Skrevet

Jeg hadde en veloppdragen og stueren hund, men akkurat det å forstå at ikke alt som så ut som "ute" ikke var ok steder å tisse på, hadde vi problemer med.

Så jeg ville måket. Pass på ryggen, ellers er snømåking fin trim, man får faste overarmer av det!

Gjest Timari
Skrevet

Du må nok styrke lederskapet ditt ovenfor hunden. Det er DU som bestemmer når en aktivitet skal starte og slutte. Du må være lederen i hundeflokken, gjøre som den, og det er altså lederen som bestemmer slikt i en hundeflokk. Om ikke du viser lederegenskaper (i hundens øyne), så tar den selv lederrollen. Sier ikke at det er lett - langt ifra - men du må nok jobbe litt med en del ting.

Også det med at du bestemmer når hunden skal spise osv er viktig. Få den til å sitte og vente på "værsågod" før den får gå bort til matskåla.

Selvsagt må man gå ut med hunden når man skjønner den trenger å "luftes", men ikke la hunden være den som bestemmer når den skal ut ellers, når du vet at den nettopp har gjort fra seg.

Lykke til! :-)

Hun er ellers høflig sånn sett, kan gi labb og legge seg på kommando etc, men hun har noen særegenheter. Nå er det jo foreldrene mine som har ansvaret for denne bikkja. Synes de burde ha sendt henne på et dressurkurs før hun ble 9 år :(

Gjest Sinai
Skrevet

Vi har hage også, men siden hun ikke er ferdig med løpetiden enda så tar jeg ikke sjansen på å slippe henne ut der. Dessuten liker hun ikke noen av naboene og det blir bare masse bjeffing hvis de går forbi hagen våres :(

Kul bikkje

Gjest Timari
Skrevet

Kul bikkje

ja ikke sant:) Liker ikke naboene jeg heller, men hadde satt pris på om hun holdt kjeft likevel

Gjest Sinai
Skrevet

Hun er ellers høflig sånn sett, kan gi labb og legge seg på kommando etc, men hun har noen særegenheter. Nå er det jo foreldrene mine som har ansvaret for denne bikkja. Synes de burde ha sendt henne på et dressurkurs før hun ble 9 år :(

Å, såpass... Da skjønner jeg problemet. Gammal dame, vond å vende.

Skrevet

Det å kunne noen kommandoer er ikke ensbetydende med at man har godt lederskap.

Men jeg skjønner jo at det ikke er bare-bare å skulle forandre alt når hunden er så gammel...

Skrevet

ja ikke sant:) Liker ikke naboene jeg heller, men hadde satt pris på om hun holdt kjeft likevel

Når vår hund er ute i hagen, så er det bundet i langline. Du kan jo prøve det? Da har den god plass å boltre seg på.

Og bjeffer den mer enn noen få ganger, så er det rett inn. Vi vil IKKE ha en hund som er til pest og plage for nabolaget.

Luna21365380663
Skrevet

Hva med å måke verandaen? Da er det jo ikke nsø der. Evt, så gjør du slik som når du trener en valp til å bli stuerein..

Luna21365380663
Skrevet

Når vår hund er ute i hagen, så er det bundet i langline. Du kan jo prøve det? Da har den god plass å boltre seg på.

Og bjeffer den mer enn noen få ganger, så er det rett inn. Vi vil IKKE ha en hund som er til pest og plage for nabolaget.

Eh.. en hund kan ikke skjønne at den må inn etter "noen få ganger". Ett bjeff, og det er rett inn, slik er det her i gården. Tok litt tid før han skjønte det, men nå er han skikkelig sinna på seg selv når han bjeffer, og brummer mens han løper mot døra, uten at vi har sagt noe om at han må inn..

Luna21365380663
Skrevet

Du har latt bikkja bli sjefen, og det svir du for nå. Må ikke finne deg i sånn oppførsel, det blir bare verre, ikke bedre.

Hva gjør du hvis du skal reise bort, er det noen som vil passe den hunden? Ikke for å være slem altså, det er bedre for dere begge at hunden kan oppføre seg.

Sikkert masse litteratur om hvordan du skal få tilbake makten, og få en fin hund igjen. Jeg vet dessverre ikke hvilken metode som er lurest :-)

Eh.. Har jeg gått glipp av noe, eller hva er det denne hunden gjør som er så fælt?

Synes at lederskapsdebatten er litt gammeldags, jeg.. mer åttitalls. Jeg var "tilhenger" /brukte teorien en stund, men så sluttet jeg å tenke på at hunden min ville ta over hele verden. Uansett hva du gjør, så kan aldri hunden bli sjefen. For hvis hunden skal bli sjef, så må han finne mat, og det klarer den ikke. Den klarer heller ikke (veldig sjeldent i alle fall) å åpne dører, og alle slike småting som du gjør, gjør deg suveren i hundens øyne.

Liker ikke Barry Eatons sin bok, men han har noen poeng..

Hvis det eneste problemet med hunden var at den tisset på verandaen når det var snø der, så er det ikke et lederskapsproblem. Hunden "prøver" seg ikke. Hvordan i huleste skal det å tisse på verandaen gjøre henne til leder? Nei, de hadde nok merket det hvis den prøvde på noe slikt.. Og tror du den tenker; i dag; matmor, i morgen; hele verden!??

Men hunder kan ha forsvar for territorier og goder, fx sofaen. Det er en gode, og det at hunden knurrer når du kommanderer den ned, er ikke fordi den vil være sjefen, men fordi det er en gode den vil ha. Og at den kanskje ikke har klare rammer. Enten må hunden få lov og opp i sofaen hele tiden, eller så må den aldri få lov. Hos oss får hunden opp i sofaen kun når jeg ber han komme opp, og da ligger han ikke i sofaen, men på meg. Og han mukker aldir når han går ned. (For han vet han kan legge seg i sofaen om natten.. hehe..)

Det jeg prøver å si, er at dette ikke er en lederskapsdebatt, men vi kan godt diskutere lederskap, hvis du vil.. :o)

Skrevet

Eh.. en hund kan ikke skjønne at den må inn etter "noen få ganger". Ett bjeff, og det er rett inn, slik er det her i gården. Tok litt tid før han skjønte det, men nå er han skikkelig sinna på seg selv når han bjeffer, og brummer mens han løper mot døra, uten at vi har sagt noe om at han må inn..

*lol*

De er nå utrolig skjønne disse bikkjene også da!

*vil ha en!*

Luna21365380663
Skrevet

*lol*

De er nå utrolig skjønne disse bikkjene også da!

*vil ha en!*

Hehe.. ja jeg må passe på å ikke le av han før han er kommet inn.. Hvis ikke kan han jo misforstå og tro at det er greit at han bjeffer..

Vi skal få en til nå snart.. til sommeren en gang.. Gleder meg masse-masse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...