Gå til innhold

Hvordan få hunden til å slutte å tisse på verandaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eh.. en hund kan ikke skjønne at den må inn etter "noen få ganger". Ett bjeff, og det er rett inn, slik er det her i gården. Tok litt tid før han skjønte det, men nå er han skikkelig sinna på seg selv når han bjeffer, og brummer mens han løper mot døra, uten at vi har sagt noe om at han må inn..

Jada, det er normalt etter en gang, men om hunden rekker å bjeffe mer enn en gang før vi rekker å hente den inn, så blir det jo lett flere bjeff da...! Hunden vet absolutt at den må inn når den bjeffer, og kommer mot døra.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luna21365380663

12

• Gemini

7

• lilleva

6

• mil1365380270

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe.. ja jeg må passe på å ikke le av han før han er kommet inn.. Hvis ikke kan han jo misforstå og tro at det er greit at han bjeffer..

Vi skal få en til nå snart.. til sommeren en gang.. Gleder meg masse-masse!

Jeg skal skaffe meg en så snart jeg og typen har kjøpt eget hus- det skjer forhåpentlig neste sommer.

Det var ett av kriteriene for at vi skulle kunne holde sammen, at jeg fikk "lov" å ha en hund!:)

Gjest Sinai
Skrevet

Eh.. Har jeg gått glipp av noe, eller hva er det denne hunden gjør som er så fælt?

Synes at lederskapsdebatten er litt gammeldags, jeg.. mer åttitalls. Jeg var "tilhenger" /brukte teorien en stund, men så sluttet jeg å tenke på at hunden min ville ta over hele verden. Uansett hva du gjør, så kan aldri hunden bli sjefen. For hvis hunden skal bli sjef, så må han finne mat, og det klarer den ikke. Den klarer heller ikke (veldig sjeldent i alle fall) å åpne dører, og alle slike småting som du gjør, gjør deg suveren i hundens øyne.

Liker ikke Barry Eatons sin bok, men han har noen poeng..

Hvis det eneste problemet med hunden var at den tisset på verandaen når det var snø der, så er det ikke et lederskapsproblem. Hunden "prøver" seg ikke. Hvordan i huleste skal det å tisse på verandaen gjøre henne til leder? Nei, de hadde nok merket det hvis den prøvde på noe slikt.. Og tror du den tenker; i dag; matmor, i morgen; hele verden!??

Men hunder kan ha forsvar for territorier og goder, fx sofaen. Det er en gode, og det at hunden knurrer når du kommanderer den ned, er ikke fordi den vil være sjefen, men fordi det er en gode den vil ha. Og at den kanskje ikke har klare rammer. Enten må hunden få lov og opp i sofaen hele tiden, eller så må den aldri få lov. Hos oss får hunden opp i sofaen kun når jeg ber han komme opp, og da ligger han ikke i sofaen, men på meg. Og han mukker aldir når han går ned. (For han vet han kan legge seg i sofaen om natten.. hehe..)

Det jeg prøver å si, er at dette ikke er en lederskapsdebatt, men vi kan godt diskutere lederskap, hvis du vil.. :o)

80tall? Har hunden forandret seg de siste åra? Hundeeiere som ikke oppdrar bikkja får ofte ufordragelige hunder. I dette tilfellet er det jo ikke Timari sin skyld, men hør her. Bikkja hater naboene og legger ikke skjul på det. Den er urenslig og den er bråkete når den ikke får viljen sin. Hvis den hadde fått grenser fra den var liten, hadde den ikke holdt på sånn. Min hund var langt fra perfekt men den tisset ikke engang i hagen. Tips: det finnes dressurkurs for gamle sære hunder.

Luna21365380663
Skrevet

Jada, det er normalt etter en gang, men om hunden rekker å bjeffe mer enn en gang før vi rekker å hente den inn, så blir det jo lett flere bjeff da...! Hunden vet absolutt at den må inn når den bjeffer, og kommer mot døra.

Oki, da.. misforstod bare.. tenkte på hunden min jeg, han kan jo bjeffe mer enn en gang, men det andre bjeffet er idet han går mot døra.. (som oftest, da..) ;o)

Luna21365380663
Skrevet

Jeg skal skaffe meg en så snart jeg og typen har kjøpt eget hus- det skjer forhåpentlig neste sommer.

Det var ett av kriteriene for at vi skulle kunne holde sammen, at jeg fikk "lov" å ha en hund!:)

Hehe.. han vet tydeligvis ikke hva han går til??

Gjett om typen min ble overrasket da vi flyttet sammen, og han skjønte at det å ha hund innebar mer enn å ha en sovende hund liggende på gulvet..

Luna21365380663
Skrevet

80tall? Har hunden forandret seg de siste åra? Hundeeiere som ikke oppdrar bikkja får ofte ufordragelige hunder. I dette tilfellet er det jo ikke Timari sin skyld, men hør her. Bikkja hater naboene og legger ikke skjul på det. Den er urenslig og den er bråkete når den ikke får viljen sin. Hvis den hadde fått grenser fra den var liten, hadde den ikke holdt på sånn. Min hund var langt fra perfekt men den tisset ikke engang i hagen. Tips: det finnes dressurkurs for gamle sære hunder.

"80tall? Har hunden forandret seg de siste åra? Hundeeiere som ikke oppdrar bikkja får ofte ufordragelige hunder. I dette tilfellet er det jo ikke Timari sin skyld, men hør her. Bikkja hater naboene og legger ikke skjul på det."

LOL! Dette må være spøk, sant? En hund "hater" ikke på samme måte som oss msk. Kanskje den varsler? Noen varsler mer enn andre, slik er det bare. Dette kan sikkert trenes på, men det er diskutert lengre ned i tråden.

"Den er urenslig og den er bråkete når den ikke får viljen sin. Hvis den hadde fått grenser fra den var liten, hadde den ikke holdt på sånn."

Sant!

" Min hund var langt fra perfekt men den tisset ikke engang i hagen."

De ferreste hunder tisser i sin egen hage. Det er faktisk ganske stort at denne hunden gjør det, og det handler ikke om oppdragelse (les: lederskap).

"Tips: det finnes dressurkurs for gamle sære hunder."

Hvor? :o)

Skrevet

Eh.. Har jeg gått glipp av noe, eller hva er det denne hunden gjør som er så fælt?

Synes at lederskapsdebatten er litt gammeldags, jeg.. mer åttitalls. Jeg var "tilhenger" /brukte teorien en stund, men så sluttet jeg å tenke på at hunden min ville ta over hele verden. Uansett hva du gjør, så kan aldri hunden bli sjefen. For hvis hunden skal bli sjef, så må han finne mat, og det klarer den ikke. Den klarer heller ikke (veldig sjeldent i alle fall) å åpne dører, og alle slike småting som du gjør, gjør deg suveren i hundens øyne.

Hvis det eneste problemet med hunden var at den tisset på verandaen når det var snø der, så er det ikke et lederskapsproblem. Hunden "prøver" seg ikke. Hvordan i huleste skal det å tisse på verandaen gjøre henne til leder? Nei, de hadde nok merket det hvis den prøvde på noe slikt.. Og tror du den tenker; i dag; matmor, i morgen; hele verden!??

Men hunder kan ha forsvar for territorier og goder, fx sofaen. Det er en gode, og det at hunden knurrer når du kommanderer den ned, er ikke fordi den vil være sjefen, men fordi det er en gode den vil ha. Og at den kanskje ikke har klare rammer. Enten må hunden få lov og opp i sofaen hele tiden, eller så må den aldri få lov. Hos oss får hunden opp i sofaen kun når jeg ber han komme opp, og da ligger han ikke i sofaen, men på meg. Og han mukker aldir når han går ned. (For han vet han kan legge seg i sofaen om natten.. hehe..)

Det jeg prøver å si, er at dette ikke er en lederskapsdebatt, men vi kan godt diskutere lederskap, hvis du vil.. :o)

Det var ikke det at hunden tisser på verandaen, men at den ikke aksepterer at det er Timari som bestemmer om den skal ut eller ei, særlig rett etter den har vært på tur.

Det kan godt være at det er mer riktig å kalle det et gode som den vil ha. Men i alle tilfelle må Timari (eller foreldrene, som visstnok er eierne) lære hunden at den kun får gå ut når de bestemmer det, og ikke at den kan herje til den får lov fordi de ikke orker maset.

Gjest Sinai
Skrevet

Gjett om typen min ble overrasket da vi flyttet sammen, og han skjønte at det å ha hund innebar mer enn å ha en sovende hund liggende på gulvet..

Hvis den får tilstrekkelig med mosjon og oppdragelse så ligger den jo nesten bare på gulvet når den er inne. Hunder som ikke får dekket behovene blir vanskelige å ha i hus: ødelegger møbler, bjeffer og maser dagen lang

Skrevet

Hehe, nei, han har jo aldri hatt hund før, som jeg har.

Men derfor har han også gitt beskjed at hovedansvaret blir mitt, noe jeg selv ønsker også.

Litt dumt å la en som ikke har peiling oppdra en hund. Han hadde endt med å skjemme den fullstendig bort, slik han gjør med meg!:)

Luna21365380663
Skrevet

Det var ikke det at hunden tisser på verandaen, men at den ikke aksepterer at det er Timari som bestemmer om den skal ut eller ei, særlig rett etter den har vært på tur.

Det kan godt være at det er mer riktig å kalle det et gode som den vil ha. Men i alle tilfelle må Timari (eller foreldrene, som visstnok er eierne) lære hunden at den kun får gå ut når de bestemmer det, og ikke at den kan herje til den får lov fordi de ikke orker maset.

Det er også sant. Selv om jeg ikke rister hunden min etter alle lederskapsprinsipper, så tror jeg den har bra noen poeng.

Konsekvens er i alle fall en regel som gjelder uansett om det er snakk om hunder eller barn. Er man ikke konsekvent, får man ikke respekt, og dyret/ungen blir usikker på deg, fordi du ikke reagerer likt hver gang, på ting som er like.

Men tror du det er for sent å gjøre noe med en "gammel" hund?

Gjest Sinai
Skrevet

"80tall? Har hunden forandret seg de siste åra? Hundeeiere som ikke oppdrar bikkja får ofte ufordragelige hunder. I dette tilfellet er det jo ikke Timari sin skyld, men hør her. Bikkja hater naboene og legger ikke skjul på det."

LOL! Dette må være spøk, sant? En hund "hater" ikke på samme måte som oss msk. Kanskje den varsler? Noen varsler mer enn andre, slik er det bare. Dette kan sikkert trenes på, men det er diskutert lengre ned i tråden.

"Den er urenslig og den er bråkete når den ikke får viljen sin. Hvis den hadde fått grenser fra den var liten, hadde den ikke holdt på sånn."

Sant!

" Min hund var langt fra perfekt men den tisset ikke engang i hagen."

De ferreste hunder tisser i sin egen hage. Det er faktisk ganske stort at denne hunden gjør det, og det handler ikke om oppdragelse (les: lederskap).

"Tips: det finnes dressurkurs for gamle sære hunder."

Hvor? :o)

Det er min måte å si det på da, men jeg kan godt si at hunden må lære seg å slutte å varsle hele tiden. En rolig hund varsler at den vil ut ved å pipe

Luna21365380663
Skrevet

Men derfor har han også gitt beskjed at hovedansvaret blir mitt, noe jeg selv ønsker også.

Litt dumt å la en som ikke har peiling oppdra en hund. Han hadde endt med å skjemme den fullstendig bort, slik han gjør med meg!:)

Ja, det skjønner jeg.. Jeg har fått det prentet inn at: "Det er DIN hund, og DITT ansvar"..

Nå har det blitt "Det er MEST din hund, og MEST ditt ansvar".. hehe.. Han har visst blitt glad i bikkja..

Er typen din friluftsmenneske, eller dyremenneske? Typen min bryr seg døyten om begge delene, sånn egentlig..

mil1365380270
Skrevet

Tror jeg ble litt litt misforstått nå. Du reagerer på terminologien, gjør du ikke?

Kall det gjerne å være uoppdragen, ha uønsket adferd, eller hva du vil. Poenget er at du blir terrorisert av hundens oppførsel og ikke har kontroll over hva den gjør.

Og bare for å ha sagt det; jeg er ikke fan av veldig autoritære oppdragelsesmetoder når det gjelder hunder. Det må være et samspill, med rom for spillopper fra hundens side. Bare at når du sier stopp, da er det stopp.

Luna21365380663
Skrevet

Det er min måte å si det på da, men jeg kan godt si at hunden må lære seg å slutte å varsle hele tiden. En rolig hund varsler at den vil ut ved å pipe

Jeg tenkte på bjeffingen; at det var varsling.. mot at naboene var "inntregere/fiender/truet territoriet" .. kall det hva du vil.. Tenkte ikke på at hunden måtte tisse..

Gjest Sinai
Skrevet

Hvis den får tilstrekkelig med mosjon og oppdragelse så ligger den jo nesten bare på gulvet når den er inne. Hunder som ikke får dekket behovene blir vanskelige å ha i hus: ødelegger møbler, bjeffer og maser dagen lang

Hunder som er mye ute alene blir fort "skjefen over alle skjefer" og ser på seg selv som vakthunder. Det er ikke spesielt hyggelig for naboene

Skrevet

Det er også sant. Selv om jeg ikke rister hunden min etter alle lederskapsprinsipper, så tror jeg den har bra noen poeng.

Konsekvens er i alle fall en regel som gjelder uansett om det er snakk om hunder eller barn. Er man ikke konsekvent, får man ikke respekt, og dyret/ungen blir usikker på deg, fordi du ikke reagerer likt hver gang, på ting som er like.

Men tror du det er for sent å gjøre noe med en "gammel" hund?

Jeg snakker heller ikke om å riste for å få hunden til å forstå. Jeg er en ganske fersk hunde-eier (der min mann er den mest ivrige på hundeholdet og treningen), og begrepet lederskap har kommet opp i ulike sammenhenger uten at det er snakk om risting etc. Treningen foregår i en hundeklubb, der det er mange erfarne hundefolk, og jeg kan anta at gamle og nye metoder og begreper går litt om hverandre.

Men hva man kan og ikke kan få til med gamle hunder har jeg ingen erfaring med. Jeg ville i alle fall _forsøkt_, fx gjennom en slik klubb som vi bruker, der er det lydighetstrening en gang i uken, og noen av klubbens instruktører hjelper da til med konkrete ting når man ber om - eller åpenbart trenger - hjelp, selv om det ikke er direkte kurs, men altså felles treningskvelder.

Eller så kan man jo flere steder få "privattimer" om man føler man har en "problemhund" (dvs. man selv har problemer ift. sin hund), det kan vel hjelpe en del? Selv om det selvsagt er tyngre enn når det gjelder en valp/unghund.

Skrevet

Jøss.

Det er da virkelig ikke noe atferdsproblem! Hunden tisser der det er tisseflekker fra før. Det er et praktisk problem som lett kan løses. Det er et eierproblem at hun ikke måker av verandaen. (Masingen på å komme ut er jeg mer enig i at eier bør styre)

Hundene har nok ikke endret seg, men hallo - utviklingen hos mennesket går jo fremover, og det er kommet til nye teorier om innlæring og atferd.

Pedagogikk overfor barn har jo også endret seg i årenes løp...

Men det er jo alltid noen som vil foretrekke kadaverdisiplin, med hunder (eller barn) som oppfører seg som roboter i stede for levende individer!

Skrevet

Jeg er uerfaren hunde-eier, hadde faktisk hundeskrekk før jeg traff mannen min. Han hadde ikke hund når han traff meg, men sterkt ønske om å skaffe seg en. Men først brukte han god tid på å lære meg "alt" om hunder (et par år til sammen, men i små doser) slik at jeg etter hvert ble fortrolig med hunder. Når jeg forsto hvor viktig dette var for han, så strakk jeg meg langt for å komme han i møte på dette. Og det fungerer jo kjempebra, selv om det også hos oss er hans hovedansvar.

Men jeg har lært prinsippene, og trener også litt på hverdagslydighet etc, og vi har felles grenser osv. Ikke noe tilfeller at at jeg skjemmer bort hunden mer enn mannen min, selv om man ofte kan ha lyst, da... ;-)

Gjest Sinai
Skrevet

Jøss.

Det er da virkelig ikke noe atferdsproblem! Hunden tisser der det er tisseflekker fra før. Det er et praktisk problem som lett kan løses. Det er et eierproblem at hun ikke måker av verandaen. (Masingen på å komme ut er jeg mer enig i at eier bør styre)

Hundene har nok ikke endret seg, men hallo - utviklingen hos mennesket går jo fremover, og det er kommet til nye teorier om innlæring og atferd.

Pedagogikk overfor barn har jo også endret seg i årenes løp...

Men det er jo alltid noen som vil foretrekke kadaverdisiplin, med hunder (eller barn) som oppfører seg som roboter i stede for levende individer!

Hallo! det er vel ikke enten eller. Jeg mener ikke at barn eller hunder skal oppføre seg som roboter! Men jeg er nok litt kritisk til pedagogikkens utvikling. Ungene skriker og maser mer enn noen gang. Hver gang jeg er i butikken er det unger som griner seg til godteri. Foreldrene tenker: jaja får gi ungen is da så slutter den å mase. Det som skjer er at ungen lærer at det hjelper å mase, så har du det gående. Uff hadde egentlig bestemt meg for å holde meg utenfor den diskusjonen. Vedder for at det blir DEN diskusjonen her nå

Skrevet

Ja, det skjønner jeg.. Jeg har fått det prentet inn at: "Det er DIN hund, og DITT ansvar"..

Nå har det blitt "Det er MEST din hund, og MEST ditt ansvar".. hehe.. Han har visst blitt glad i bikkja..

Er typen din friluftsmenneske, eller dyremenneske? Typen min bryr seg døyten om begge delene, sånn egentlig..

Ikke noe friluftsmenneske nei. Men kan godt gå turer av og til.

Det nærmeste han kom å ha dyr i oppveksten er vel undulater og fisker, så jeg tror det er best jeg har hovedansvaret for oppdragelse. Men han skal jo være med på det han også.

Men han liker jo hunder da, men er ikke overinteressert slik som jeg er. Men jeg har en liten mistanke om at han kommer til å bli kjempeglad i en hund- hvem kan unngå det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...