Gå til innhold

Litt rart egentlig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...at når man velger en ny biskop i Oslo, at kirkemotstanderne og Humanetikerne blir så fryktelig engasjert i hvem det skal bli.

Trodde liksom det var de som hadde et forhold til kirken som institusjon som burde blitt engasjert i den saken; ikke de som vurderer å melde seg ut eller har meldt seg ut.

Registrerer forøvrig at det er fryktelig mye synsing om saken her - får inntrykk av at de fleste har satt seg inn i saken ved å lese tabloidavisene, og bruker artiklene der som sine sannhetsreferanser.

Får ihvertfall et klart innblikk i hvilke DOLere som faktisk -tror- på at det som står i Dagbladet og VG er den hele og fulle sannheten i enhver sak ;-)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

19

• Prozak

8

• flisa

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest melder meg ikke ut
Skrevet

Hva mener du om saken? Det virker nesten som om jeg er den eneste her som er medlem i kirken....

fei1365380229
Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart så lenge vi har en statskirke. Vi har til og med tvunget kristendomsundervisning her i landet som nå har vist seg å være ulovlig.

Man må få lov til å engasjere seg når de velger en biskop som er så konservativ og gammelmodig som Kvarme.

Trodde kristendom handlet om respekt og medmenneskelighet, noe som det virker som Kvarme ikke har med en del som ikke følger A4 standarden.

Skrevet

Hva mener du om saken? Det virker nesten som om jeg er den eneste her som er medlem i kirken....

Jeg kjenner til Kvarme en del fra jobbsammenheng (jobber i kirken).

Han er et sprudlende og humørfylt menneske, flink til å behandle mennesker og alltid med en morsom kommentar på lur.

Gjerne ispedd ord til ettertanke.

Tror han som biskop i embeds betydning vil være langt bedre enn sine to forgjengere. Om han vil være like synlig i media er jeg usikker på - mulig at preses blant biskopene nå vil overta den rollen igjen etter Stålsetts avgang.

Jeg er tilhenger av statskirken. Selv om kristendomsundervisningen i skolen opplevdes som drepende kjedelig, ser jeg i ettertid at den har gitt mye i form av hvilke verdier og holdninger man har i voksen alder.

Og kan ikke helt se at humanetikernes overfladiske pjatt og i nyere tid ekstremt religionsfiendtlige holdninger kan gi mine barn hverken de samme grunnleggende holdninger, eller for den saks skyld på samme måte innby til refleksjon og ettertanke over hvem man er og hvorfor man er som man er.

Samtidig er jeg også det som debattantene her kaller et passivt medlem. Er relativt mye i kirken grunnet jobben, men gudstjenestene er ikke helt min stil, for å si det slik.

En liten kortfattet oppsummering dette. Har ikke her og nå muligheten til å forfatte noe mer detaljert angående eget syn.

Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart så lenge vi har en statskirke. Vi har til og med tvunget kristendomsundervisning her i landet som nå har vist seg å være ulovlig.

Man må få lov til å engasjere seg når de velger en biskop som er så konservativ og gammelmodig som Kvarme.

Trodde kristendom handlet om respekt og medmenneskelighet, noe som det virker som Kvarme ikke har med en del som ikke følger A4 standarden.

...og hvilket kildemateriale vil du henvise til, i forhold til Kvarmes "konservative" syn?

fei1365380229
Skrevet

...og hvilket kildemateriale vil du henvise til, i forhold til Kvarmes "konservative" syn?

Det blir litt som å si at man kan ikke uttale seg eller å ha meninger om helsevesenet hvis man ikke kjenner hver minste detalj, eller skolevesenet eller militæret.

Så Kvarme har altså ikke et konservativt syn angående f.eks. homofile da?

Nei jeg kjenner han ikke privat og har heller ingen ønsker om det. Egentlig så er jeg ikke så veldig engasjert i dette heller, men jeg syns Køhn og Stålseth virker som oppegående og tolerante mennesker som vi trenger i et samfunn samme om man er kristen eller ikke.

Skrevet

«-..at når man velger en ny biskop i Oslo, at kirkemotstanderne og Humanetikerne blir så fryktelig engasjert i hvem det skal bli.-»

De ønsker selvsagt at det skulle bli en av deres egne, fortrinnsvis fra Furre-nettverket, som skulle overta etter Ståset. Her var vel Trond Bakkevig den eneste «saliggjørende». Marxistene trenger kommisærer i alle posisjoner, også geistlige.

«-Trodde liksom det var de som hadde et forhold til kirken som institusjon som burde blitt engasjert i den saken; ikke de som vurderer å melde seg ut eller har meldt seg ut.-»

Engasjementet er motivert ut fra noe helt annet enn kristen tro eller mangel på sådan. Se min kommentar til forrige avsnitt.

«-Registrerer forøvrig at det er fryktelig mye synsing om saken her - får inntrykk av at de fleste har satt seg inn i saken ved å lese tabloidavisene, og bruker artiklene der som sine sannhetsreferanser.»

Mer enn 70 prosent av norske journalister stemmer sosialistisk, noe du sikkert er klar over. Hvorfor er du da så overrasket, når du vet at Ola og Kari justerer sine meninger og holdninger etter siste gallup eller førstesiden i VG?

«-Får ihvertfall et klart innblikk i hvilke DOLere som faktisk -tror- på at det som står i Dagbladet og VG er den hele og fulle sannheten i enhver sak-»

Ikke dra alle DOLere over en kam her. Noen av «oss» klarer faktisk å se litt lenger, men vi blir som oftest druknet i støy fra tomme tønner. En av disse tønnene ser ut til å være på jordomseiling, eller driver kanskje risikosport i Niagara.

Skrevet

Det kan jo være at de aller fleste som er med i statskirken er passive medlemmer som faktisk ikke egentlig er kristne eller ikke har tatt noe standpunkt til sin egen tro i det hele tatt. For disse er det antagelig likegyldig hvem som er biskop.

Hvis man derimot aktivt har meldt seg ut, har man gjerne gjort seg en del refleksjoner om statskirken og sine egne holdninger, og er dermed lettere å engasjere.

Skrevet

Jeg har ingen sterke meninger om hverken biskoper eller statskirkeordninga, dvs, jeg synes egentlig at man burde skille kirke og stat.

Men jeg ser jo at det engasjerer folk.

Det jeg ikke skjønner, med min beste vilje, er at folk ikke innser at kirka er det den er, med sine regler og syn på livet. At folk da med helt motsatte syn absolutt vil trenge seg inn i denne organismen og gjøre den til sin - det er det jeg ikke forstår.

At de ikke heller vil skape sine egne samfunn på siden - der de selv definerte hva som er godt og galt.

Så kunne disse "rettroende, bokstavtolkende" eller hva nå for slags egenskaper de tillegges sitte i sitt eget samfunn og kose seg.

Hadde jeg f.x vært ung og homofil, hadde i alle fall ikke jeg søkt til noen (stats-)kirke.

Hadde tenkt det nærmest som selvplageri/selvskading.

Skrevet

Er det rart???

Biskopene har mye makt i samfunnet, og er for en stor del presmissleverandører for viktige etiske, samfunnsmessige og td politiske temaer.

Som AV skriver, mennesker med samfunnsengasjement og bevissthet rundt kirke og kirkeproblematikk, engasjerer seg naturlig nok i valg av kirke-sjefene.

Skrevet

«-..at når man velger en ny biskop i Oslo, at kirkemotstanderne og Humanetikerne blir så fryktelig engasjert i hvem det skal bli.-»

De ønsker selvsagt at det skulle bli en av deres egne, fortrinnsvis fra Furre-nettverket, som skulle overta etter Ståset. Her var vel Trond Bakkevig den eneste «saliggjørende». Marxistene trenger kommisærer i alle posisjoner, også geistlige.

«-Trodde liksom det var de som hadde et forhold til kirken som institusjon som burde blitt engasjert i den saken; ikke de som vurderer å melde seg ut eller har meldt seg ut.-»

Engasjementet er motivert ut fra noe helt annet enn kristen tro eller mangel på sådan. Se min kommentar til forrige avsnitt.

«-Registrerer forøvrig at det er fryktelig mye synsing om saken her - får inntrykk av at de fleste har satt seg inn i saken ved å lese tabloidavisene, og bruker artiklene der som sine sannhetsreferanser.»

Mer enn 70 prosent av norske journalister stemmer sosialistisk, noe du sikkert er klar over. Hvorfor er du da så overrasket, når du vet at Ola og Kari justerer sine meninger og holdninger etter siste gallup eller førstesiden i VG?

«-Får ihvertfall et klart innblikk i hvilke DOLere som faktisk -tror- på at det som står i Dagbladet og VG er den hele og fulle sannheten i enhver sak-»

Ikke dra alle DOLere over en kam her. Noen av «oss» klarer faktisk å se litt lenger, men vi blir som oftest druknet i støy fra tomme tønner. En av disse tønnene ser ut til å være på jordomseiling, eller driver kanskje risikosport i Niagara.

Drar ikke alle over en kam her da.

Brukte ganske så bevisst uttrykket "hvilke DOLere" av den grunn.

At det er et overveldende flertall av journalister som har et sosialistisk ståsted har ikke jeg kjennskap til fra mine år i den bransjen. Antar at det er en viss forskjell på lokalaviser og riksaviser slik sett.

Eller at avisbransjen i Telemark skiller seg kraftig ut fra resten av landet.

Gjest melder meg ikke ut
Skrevet

Jeg kjenner til Kvarme en del fra jobbsammenheng (jobber i kirken).

Han er et sprudlende og humørfylt menneske, flink til å behandle mennesker og alltid med en morsom kommentar på lur.

Gjerne ispedd ord til ettertanke.

Tror han som biskop i embeds betydning vil være langt bedre enn sine to forgjengere. Om han vil være like synlig i media er jeg usikker på - mulig at preses blant biskopene nå vil overta den rollen igjen etter Stålsetts avgang.

Jeg er tilhenger av statskirken. Selv om kristendomsundervisningen i skolen opplevdes som drepende kjedelig, ser jeg i ettertid at den har gitt mye i form av hvilke verdier og holdninger man har i voksen alder.

Og kan ikke helt se at humanetikernes overfladiske pjatt og i nyere tid ekstremt religionsfiendtlige holdninger kan gi mine barn hverken de samme grunnleggende holdninger, eller for den saks skyld på samme måte innby til refleksjon og ettertanke over hvem man er og hvorfor man er som man er.

Samtidig er jeg også det som debattantene her kaller et passivt medlem. Er relativt mye i kirken grunnet jobben, men gudstjenestene er ikke helt min stil, for å si det slik.

En liten kortfattet oppsummering dette. Har ikke her og nå muligheten til å forfatte noe mer detaljert angående eget syn.

Takk for fint innlegg. Jeg mener visst det samme som deg. Synes kristendomsundervisningen ga et godt grunnlag.

Skrevet

Det blir litt som å si at man kan ikke uttale seg eller å ha meninger om helsevesenet hvis man ikke kjenner hver minste detalj, eller skolevesenet eller militæret.

Så Kvarme har altså ikke et konservativt syn angående f.eks. homofile da?

Nei jeg kjenner han ikke privat og har heller ingen ønsker om det. Egentlig så er jeg ikke så veldig engasjert i dette heller, men jeg syns Køhn og Stålseth virker som oppegående og tolerante mennesker som vi trenger i et samfunn samme om man er kristen eller ikke.

Hvor mye har du egentlig lest av hva Kvarme selv har sagt da?

Utover at han har uttalt at han er lojal til Kirkemøtets bestemmelser, har jeg ikke sett uttalelser fra ham angående homofilispørsmålet.

Jeg registrerer at det har vært mange personer som mener noe om det de tror er hans syn på saken, men frapperende få uttaleser fra mennesker som faktisk kjenner ham som medarbeider og menneske.

Anbefaler deg å se på Østlandssendingen på NRK i kveld - såvidt jeg skjønner skal en av mine kollegaer uttale seg om ham der i kveld.

Skrevet

Er det rart???

Biskopene har mye makt i samfunnet, og er for en stor del presmissleverandører for viktige etiske, samfunnsmessige og td politiske temaer.

Som AV skriver, mennesker med samfunnsengasjement og bevissthet rundt kirke og kirkeproblematikk, engasjerer seg naturlig nok i valg av kirke-sjefene.

Men er det da korrekt at de som har et klart standpunkt mot kirken, og som har meldt seg ut av denne - at de skalm legge premissene for hvem som skal lede kirken?

Eller for å si det slik: Hadde det passet inn i ditt syn på demokrati og rettferdighet at kirken skulle hatt bestemmende myndighet på hvem som skulle være leder av Human Etisk Forbund?

Skrevet

Men er det da korrekt at de som har et klart standpunkt mot kirken, og som har meldt seg ut av denne - at de skalm legge premissene for hvem som skal lede kirken?

Eller for å si det slik: Hadde det passet inn i ditt syn på demokrati og rettferdighet at kirken skulle hatt bestemmende myndighet på hvem som skulle være leder av Human Etisk Forbund?

Ettersom det altså er en statskirke vi snakker om, har vel alle innbyggere i staten rett til å uttale seg. Hadde kirken vært skilt fra staten, hadde jeg nok engasjert meg mindre i biskopspørsmålet. Jeg er f.eks. likegyldig til hvem som er leder av HEF og pinsemenigheten.

Selv om jeg og mannen min ikke er medlem i statskirken, er det jo f.eks. kristen formålsparagraf både i barnehager og skole og vi og barna våre kommer dermed i kontakt med og blir påvirket av den kristendommen som statskiren står for.

Skrevet

Ettersom det altså er en statskirke vi snakker om, har vel alle innbyggere i staten rett til å uttale seg. Hadde kirken vært skilt fra staten, hadde jeg nok engasjert meg mindre i biskopspørsmålet. Jeg er f.eks. likegyldig til hvem som er leder av HEF og pinsemenigheten.

Selv om jeg og mannen min ikke er medlem i statskirken, er det jo f.eks. kristen formålsparagraf både i barnehager og skole og vi og barna våre kommer dermed i kontakt med og blir påvirket av den kristendommen som statskiren står for.

Enig, AV.

Skrevet

Medlemmene av statskirken har sin selvfølgelige, demokratiske uttalerett.

Melder man seg ut av statskirken, mister man den rettigheten.

At det store flertall av medlemmene ikke gidder å bruke sin uttalerett og å synliggjøre sine standpunkt i kirkelige spørsmål er en helt annen problemstilling.

Den kristne formålsparagrafen blir en helt annen historie. Den har lite med statskirken å gjøre - men desto mer med Norges grunnlov å gjøre. I forhold til valg av biskop i Oslo er den biten saken totalt irrelevant.

Skrevet

Er det bare foreldre som er meningsberettigede når det gjelder barn? Er det bare bilister som er meningsberettigede når det gjelder biltrafikk? Er det bare kulturutøvere som er meningsberettigede når det gjelder kultur? Er det bare lærere som er meningsberettigede når det gjelder skolens innhold? Er det bare politikere som er meningsberettigede når det gjelder politikk?

Ja, sånn går no dagan.

:-)

Skrevet

Medlemmene av statskirken har sin selvfølgelige, demokratiske uttalerett.

Melder man seg ut av statskirken, mister man den rettigheten.

At det store flertall av medlemmene ikke gidder å bruke sin uttalerett og å synliggjøre sine standpunkt i kirkelige spørsmål er en helt annen problemstilling.

Den kristne formålsparagrafen blir en helt annen historie. Den har lite med statskirken å gjøre - men desto mer med Norges grunnlov å gjøre. I forhold til valg av biskop i Oslo er den biten saken totalt irrelevant.

"Medlemmene av statskirken har sin selvfølgelige, demokratiske uttalerett.

Melder man seg ut av statskirken, mister man den rettigheten."

Det er det dummeste jeg har hørt i dag, og helt fullstendig feil. Hvem som helst har full rett til å uttale seg om hva som helst - det kalles ytringsfrihet.

Hvorvidt alle er i en posisjon hvor de BURDE uttale seg høyt og bastant er en annen sak. Men nå er ikke DOL et offentlig forum på samme måte som aviser, tv, storinget etc.

"................................."

Skrevet

Selv dette klarer du å vri inn i din fanatiske kamp mot "kommunister og jødehatere"...

"................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...