hyena Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg har i en lengre tid vært plaget med en intens redsel for at det skal feile hjertet mitt noe. Leser inne på forumet her at det er ganske så mange som har det slik. Jeg går til behandling for angst og trenger å få tankene mine litt på rett spor igjen. Altså skifte fokus fra hjertet mitt, til det som virkelig plager meg. :-) Det jeg er plaget med er at det skal feile meg noe som ikke har gitt noen form for utslag ennå, akuurat som det ligger der å venter på å bryte ut, og jeg vil falle om død. Tenker på mange av de dødsfallene i idretten man leser om f.eks. Jeg har selv tatt EKG(2 ganger), Holter og ultralyd og de vanlige blodprøvene. Alt var flunkende normalt. Det er vel slik da, at jeg kan utelukke de alvorligeste, dødelige rytmeforstyrrelsene, som arvd( har skjønt denne er ganske vanlig blant unge plutselige dødsfall). Selv senere i livet? Det er ikke slik at noe kan ligge å skjule seg, for så å bryte ut og gi en plutselig død, forutsatt at man har tatt de undersøkelser jeg har tatt da. Jeg utelukker da hjerteinfarkt o.l. Jeg skjønner at dette kan bryte ut plutselig, uten noen særlige symptomer på forhånd, men jeg kan vel føle meg trygg, siden jeg har gjennomført de undersøkelser jeg har gjort? Har forstått at dette er medfødte lidelser, så de vil vel alltid ligge der oppdagbare, selv om de ikke har gitt noen symptomer ennå? Kan også legge til at jeg har vært en del plaget av urytme i de siste. Med puls hvor hjertet hopper over en del slag etter hverandre, i noen minutter, for så å virke ganske normal igjen. Er vel sikkert normale ekstraslag? Føles litt som en klump i halsen ved de kraftigste. Jeg er en mann i 20-årene, ellers frisk og rask og med ingen forekomst av hjertelidelser, så vidt jeg vet(ingen foreldere, besteforeldre, søsken). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177070-plutselig-d%C3%B8d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Svar til Hyena. Du har egentlig gitt alle svarene selv, men klarer ikke å stole på dine egne og meget fornuftige overlegninger. Muligheten for at du skal ha en "skjult" latent rytmeforstyrrelse er statistisk sett forsvinnende liten. Jeg regner med at din lege har gått gjennom alle risikofaktorene for slik sykdom med deg, og du synes helt adekvat undersøkt med henblikk på slik tilstand. Ikke glem at de idrettsfolk (på topp-plan) som får en hjerterytmeforstyrrelse blir slått så bredt opp i massemedia at man blir helt blendet, og noen kan få inntrykk av at dette er hyppig, og at sjansen for man selv har slik tilstand er stor.. At du enkelt ganger føler en viss rytmevariasjon i ditt hjerte er helt normalt. Vi har alle endel ekstraslag (med tilhørende pauser) i løpet av et normalt døgn. Noen av oss kan ha flere tusen slike slag uten å merke dem, mens andre kan ha et par stykker, og merke hvert eneste av dem. Fortsett arbeidet med å bearbeide dine angstforestillinger. Det er viktig at du klarer å frigjøre deg fra dem, så ikke en vesentlig del av din tid går med til uberettiget angst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177070-plutselig-d%C3%B8d/#findComment-1190264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.