Gå til innhold

Hvis livet var som DOL (til Journalisten)

Anbefalte innlegg

Gjest Sinai
Skrevet

(til journalisten)

Jeg møter naboen på vei ut døra, stopper og spør om jeg har loven på min side hvis jeg ønsker å hogge ned trær på hans tomt.

På trikken sitter jeg ved siden av en dame og vi diskuterer sex på tørketromler.

Under lønnsforhandlinger med skjefen, truer jeg med å gå over til toalettvakthold, dersom jeg ikke får bedre betingelser.

På vei hjem får jeg et slanketips av trikkeføreren.

Vel hjemme. Hagen min er snauklipt og naboen flirer på andre siden av hekken.

DOL- en anonym måte å uttrykke sine meninger, eller stille spørsmål

Fortsetter under...

Gjest og du får kritikk for rettskrivingen din av bibliotekaren
Skrevet

Sjefen - ikke skjefen.

fei1365380229
Skrevet

Sjefen - ikke skjefen.

Det ser vel alle at var en trykkfeil.

Gjest og du får kritikk for rettskrivingen din av bibliotekaren
Skrevet

Det ser vel alle at var en trykkfeil.

Det ser vel alle at var en trykkfeil. -

bedre måte å si det på er

"Alle ser vel at det var en trykkfeil"

Skrevet

Og jeg som ikke hadde fått med meg at DOL nå tilbyr gratis norsklærer. Faktisk ikke bare tilbyr, men fotfølger innskriverne med rød rettepenn, enten man ønsker det eller ikke...

;-)

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns faktisk setningen min var vel så "spennende"

Annonse

Gjest Sinai
Skrevet

Sjefen - ikke skjefen.

Ops unnskyld biblotekar. Gikk visst litt fort i svingene. Er ikke så glad i skriveleif jeg heller.

Skrevet

Tja, det hender vel at livet er som detDOL du beskriver. I såfall er ikke slike liv de verste man kan leve, men de kan bli litt tomme og tiltaksløse da. Og litt overfladiske, når dagen kun dreier seg om kakeoppskrifter og selvmordstrusler. Vel, livet på DOL er en slags hermekråke etter det virkelige liv. En hermekråke der man trekker frem klage, smerte, lite latter. Jeg sier dette med all respekt for alle som virkelig er alvorlig syke. Kanskje de er i mindretall på dette forumet? Det tror Jeg! Jeg er journalist og har sett mye fandenskap. Men folk setter sin ære i ikke å klage. Vel,jeg vet at DOL er en del av den moderne, teknoligiske utviklingen for å nøre opp under folks sykdoms- og dødsangst. Og selvfølgelig er det et forum for alle so9m vil løfte, dytte,bleke,smelte, løfte o.s,v. Som om noen har det bedre med seg selv, om det som forfaller repareres i det uendelig til det faller sammen. Og så har man glemt hva som var viktig når Dødsdagen endelig står der.

Tankefull og skrivende

Gjest Sinai
Skrevet

Tja, det hender vel at livet er som detDOL du beskriver. I såfall er ikke slike liv de verste man kan leve, men de kan bli litt tomme og tiltaksløse da. Og litt overfladiske, når dagen kun dreier seg om kakeoppskrifter og selvmordstrusler. Vel, livet på DOL er en slags hermekråke etter det virkelige liv. En hermekråke der man trekker frem klage, smerte, lite latter. Jeg sier dette med all respekt for alle som virkelig er alvorlig syke. Kanskje de er i mindretall på dette forumet? Det tror Jeg! Jeg er journalist og har sett mye fandenskap. Men folk setter sin ære i ikke å klage. Vel,jeg vet at DOL er en del av den moderne, teknoligiske utviklingen for å nøre opp under folks sykdoms- og dødsangst. Og selvfølgelig er det et forum for alle so9m vil løfte, dytte,bleke,smelte, løfte o.s,v. Som om noen har det bedre med seg selv, om det som forfaller repareres i det uendelig til det faller sammen. Og så har man glemt hva som var viktig når Dødsdagen endelig står der.

Tankefull og skrivende

Er det noen som lever på denne måten? Noen som går til naboen for å få råd om sexlivet, eller spør mannen i gata om hvordan man blir kvitt utvekster? Det må være senile folk og alkiser det da... Eller er det bare jeg som er litt beskjeden?

Gjest LucySky
Skrevet

Og jeg som ikke hadde fått med meg at DOL nå tilbyr gratis norsklærer. Faktisk ikke bare tilbyr, men fotfølger innskriverne med rød rettepenn, enten man ønsker det eller ikke...

;-)

Oj, her var det et snedig hopp vekk fra det som ble tatt opp.

Faktisk syns jeg dette var årets avsløring av DOL: rettskriving i stedet for ettertanke.

Støtter olie på alle måter. Sånn er det.

Skrevet

Er det noen som lever på denne måten? Noen som går til naboen for å få råd om sexlivet, eller spør mannen i gata om hvordan man blir kvitt utvekster? Det må være senile folk og alkiser det da... Eller er det bare jeg som er litt beskjeden?

Jeg kan finne på sånt :)

nomen_necio
Skrevet

Tankefull og skrivende

"Jeg er journalist og har sett mye fandenskap."

Aviser og TV er fulle av denslags. "Det hodet er fullt av, renner munnen over med" - noe sånt heter det i ordtaket. Har mediafolk mer fandenskap i hodet enn andre ?

En meningsmåling blant journalister viste at de aller fleste var langt ute på venstresiden politisk. Er det ditt inntrykk også ? Hvordan er ditt ståsted ?

Skrevet

"Jeg er journalist og har sett mye fandenskap."

Aviser og TV er fulle av denslags. "Det hodet er fullt av, renner munnen over med" - noe sånt heter det i ordtaket. Har mediafolk mer fandenskap i hodet enn andre ?

En meningsmåling blant journalister viste at de aller fleste var langt ute på venstresiden politisk. Er det ditt inntrykk også ? Hvordan er ditt ståsted ?

Jeg hører slett ikke til langt ute på venstresiden.

Hva mine kollegaer skriver på blanketten de legger i stemmeurnen, vet ikke jeg. En av de aller viktigste krav til en journalist er å holde sine politiske synspunkter unna arbeidet. Greier de ikke det, er det alltids en desk som vet å korrigere.

• 2 uker senere...

Annonse

nomen_necio
Skrevet

Jeg hører slett ikke til langt ute på venstresiden.

Hva mine kollegaer skriver på blanketten de legger i stemmeurnen, vet ikke jeg. En av de aller viktigste krav til en journalist er å holde sine politiske synspunkter unna arbeidet. Greier de ikke det, er det alltids en desk som vet å korrigere.

"Jeg hører slett ikke til langt ute på venstresiden. "

Bra du er et unntak ! :-)

"En av de aller viktigste krav til en journalist er å holde sine politiske synspunkter unna arbeidet."

Joda, fint med idealer, men ikke alltid de etterfølges. Se bare reaksjonene fra pressens faglige utvalg.

"Greier de ikke det, er det alltids en desk som vet å korrigere."

NRKs, Dagbladets og en del andre nyhetsredaksjoner har fæle merittlister. I konfliktsaker, og i temaer knyttet til religion og politikk opptrer de mer som politiske emisærer og konflikt-eskalatorer enn informasjonsfomidlere og toleransefremmere. Det gjelder spesiellt overfor mennesker og grupper som er helt utenfor deres politisk korrekte sti. Tenk bare på Tore Tønne og Ludvig Karlsen.

Fordi jeg ikke vet hvilke journalister som opptrer normalt (f.eks. slike som deg) og hvilke som ikke er til å stole på (som nevnt lenger opp), har jeg ved 4 anledeninger måtte holde avstand. Nektet å snakke med dem i de hele tatt. Slikt tillitstap går ut over de journalister som har rent mel i posen....

En venn av meg opplevde å få sine uttalelser forvrengt og satt inn i en helt annen sammenheng enn i intervjuet. Det samme gjelder rektoren på skolen der barna mine går. Min venn og rektoren ble helt grunnløst hengt ut i lokalavisen.

Vet ikke hva du får ut av faglige diskusjoner med dine kollegaer. Om du klarer å promotere presse-etikk til de på ytre venstre, tviler jeg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...