Gå til innhold

Aktiv dødshjelp....!!!

Anbefalte innlegg

Alill1365380691
Skrevet

Er egentlig imot aktiv dødshjelp men så fikk noe meg til å tenke.En kamerat ligger nå med uhelbredelig kreft og venter kun på at han skal dø....han lever i et smertehelvete og det er ingenting man kan gjøre for å hjelpe.Alt han ber om og ønsker er at han skal få slippe,at noen skal gi han noe så han sovner inn....Jeg forstår han godt jeg.Det er ikke akkuratt så humanitært å se ham lide heller....

Skrevet

Trodde at kreftpasienter får tilstrekkelig smertelindring jeg?

Det var snakk om et veldig dyrt preparat her tidligere - til 10.000 kr mnd, men som staten betaler for kreftpasienter...?

Men enig i at det er forferdelig å se noen lide slik.

Jeg er imot aktiv dødshjelp, men jeg synes det er vanskelig å mene noe bastant i en slik sak, når man ikke har stått oppe i en slik situasjon selv. Men altså heller lindre enn å ta livet av noen.

Alill1365380691
Skrevet

Det var snakk om et veldig dyrt preparat her tidligere - til 10.000 kr mnd, men som staten betaler for kreftpasienter...?

Jeg er imot aktiv dødshjelp, men jeg synes det er vanskelig å mene noe bastant i en slik sak, når man ikke har stått oppe i en slik situasjon selv. Men altså heller lindre enn å ta livet av noen.

Helt enig....Det er så lett å mene noe om en sak når en ikke har vært oppi det....Han får endel smertestillende,men kreften har spredt seg til skjelettet og det er viss fryktelig vondt.De har viss ikke mer å tilby av smertestillende heller.Synes det er helt grusomt jeg....Trodde liksom at det var noe å gjøre....

Skrevet

Helt enig....Det er så lett å mene noe om en sak når en ikke har vært oppi det....Han får endel smertestillende,men kreften har spredt seg til skjelettet og det er viss fryktelig vondt.De har viss ikke mer å tilby av smertestillende heller.Synes det er helt grusomt jeg....Trodde liksom at det var noe å gjøre....

En kan vel alltid gi meir morfin etc? Men da må en kanskje begynne velge? han blir kanskje så neddopa at han ikkje er tilstede i det heile tatt?Mykje smertestillande påvirke mange organer i kroppen at kroppen ikkje vil klare ta imot meir?

Men kva er alternativet? Være våken og ha da vondt?

Da er vanskelige problemstillinger vi ha!!

Alill1365380691
Skrevet

En kan vel alltid gi meir morfin etc? Men da må en kanskje begynne velge? han blir kanskje så neddopa at han ikkje er tilstede i det heile tatt?Mykje smertestillande påvirke mange organer i kroppen at kroppen ikkje vil klare ta imot meir?

Han er allerede veldig neddopet og kroppen tåler ikke mer smertestillende....Og se på at et annet menneske har det så grusomt er fryktelig...man vil jo så gjerne gjøre noe....Vaskelig å vite hva som er etisk riktig.Jeg mener jo ikke at noen skal ta livet hans,men situasjonen virker så håpløs at jeg faktisk har skiftet litt syn på saken.Hvorfor ikke la ham slippe....Kanskje høres dette makabert ut,men....

Skrevet

Han er allerede veldig neddopet og kroppen tåler ikke mer smertestillende....Og se på at et annet menneske har det så grusomt er fryktelig...man vil jo så gjerne gjøre noe....Vaskelig å vite hva som er etisk riktig.Jeg mener jo ikke at noen skal ta livet hans,men situasjonen virker så håpløs at jeg faktisk har skiftet litt syn på saken.Hvorfor ikke la ham slippe....Kanskje høres dette makabert ut,men....

Ser at du vil han beste og da er ikkje noko galt i da!

Skrevet

Men er det du som synes det er best for ham å slippe, eller er det noe han selv ber om?

Skrevet

Men er det du som synes det er best for ham å slippe, eller er det noe han selv ber om?

Hei Gemini:-)

Les første innlegg i denne saken, så er svaret der:-)

Alill1365380691
Skrevet

Nei,han ber jo om dette...Det er det eneste han prater om når vi besøker han...Men dette får meg jo til å tenke det,at det er best om han får slippe...

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns faktisk man kunne få slippe hvis det ikke er noe håp og man har forferdelige smerte.

Lå selv i 1/2 år uten å kunne gjøre noe og hadde det helt grusomt, tenkte mye på det da. Hvis det hadde vært dette som var min fremtid så hadde jeg villet gjøre slutt på det ja.

Men det må være fordi den syke selv ikke orker mer og overhodet ikke ser at det vil være noen mulighet for bedring.

Alill1365380691
Skrevet

Jeg syns faktisk man kunne få slippe hvis det ikke er noe håp og man har forferdelige smerte.

Lå selv i 1/2 år uten å kunne gjøre noe og hadde det helt grusomt, tenkte mye på det da. Hvis det hadde vært dette som var min fremtid så hadde jeg villet gjøre slutt på det ja.

Men det må være fordi den syke selv ikke orker mer og overhodet ikke ser at det vil være noen mulighet for bedring.

Men tenk om noen hadde sagt at du skulle få slippe,den gangen du lå i et halvt år....Da hadde du jo ikke vært her nå,og det er jo også en helt grusom tanke,eller?

fei1365380229
Skrevet

Men tenk om noen hadde sagt at du skulle få slippe,den gangen du lå i et halvt år....Da hadde du jo ikke vært her nå,og det er jo også en helt grusom tanke,eller?

Jeg tenkte overhodet ikke på å ta mitt eget liv i denne perioden.

Jeg tenkte at hvis jeg skulle ha det sånn resten av livet så tror jeg ikke det hadde vært noen vits å leve, men jeg hadde jo hele tiden et håp om å bli bedre/bra.

Skrevet

De får smertelindring, men av og til er det likevel ikke godt nok.

En dosering på et nivå som ville vært "godt nok" for disse, ville i praksis kunne beskrives som "aktiv dødshjelp".

Og det er da det virkelig begynner å bli vanskelig.

Som sagt tidligere - det er lett å skille mellom hva som er rett og galt. Men det er mye værre å skille mellom hva som er mest rett av det som er galt - spesielt når man befinner seg i grenselandet mellom det juridiske og det etisk/moralske......

Skrevet

Porblemet er jo nettopp at den dosen som pasienten trenger for å slippe smertene, samtidig er så stor at det vil kunne betegnes som "aktiv dødshjelp" - fordi pasienten etter en stund faktisk vil dø av smertebehandlingen.

Alill1365380691
Skrevet

De får smertelindring, men av og til er det likevel ikke godt nok.

En dosering på et nivå som ville vært "godt nok" for disse, ville i praksis kunne beskrives som "aktiv dødshjelp".

Og det er da det virkelig begynner å bli vanskelig.

Som sagt tidligere - det er lett å skille mellom hva som er rett og galt. Men det er mye værre å skille mellom hva som er mest rett av det som er galt - spesielt når man befinner seg i grenselandet mellom det juridiske og det etisk/moralske......

Veldig bra sagt,Goliath,du tenker de samme tankene som jeg tenker om dette!

Alill1365380691
Skrevet

Jeg tenkte overhodet ikke på å ta mitt eget liv i denne perioden.

Jeg tenkte at hvis jeg skulle ha det sånn resten av livet så tror jeg ikke det hadde vært noen vits å leve, men jeg hadde jo hele tiden et håp om å bli bedre/bra.

Ok,misforsto litt jeg da...Glad for at du fikk det bedre ihvertfall,og du hadde ihvertfall et håp om å bli bedre.Her vet han at han ikke har noe håp om om å bli bedre.Han bare venter.....

Skrevet

Håper familien, kanskje venner får oppfølging av helsepersonell der han er? Han kan faktisk få ganske MYKJE smertestillande, fra Morfin til smertepumpe/plaster. Men veit da kan være like vondt for dei som ser på som for den som er sjuk

Alill1365380691
Skrevet

Håper familien, kanskje venner får oppfølging av helsepersonell der han er? Han kan faktisk få ganske MYKJE smertestillande, fra Morfin til smertepumpe/plaster. Men veit da kan være like vondt for dei som ser på som for den som er sjuk

Som sagt så tåler ikke kroppen mer smertestillende....Han har operert inn smertepumpe som han får tilført medikamenter i...De rundt får støtte men ikke nok.Det må være tøft å være foreldre til en gutt på 25 som har det så uutholdelig!

Skrevet

Veldig bra sagt,Goliath,du tenker de samme tankene som jeg tenker om dette!

Det er ingen enkel sak du og alle de andre som er involvert på forskjellige måter i kameraten din, går igjennom nå.

Håper for alles skyld at det går så raskt som mulig.

Min mormor var i samme situasjon som kameraten din for en del år siden. Heldigvis fikk hun det som hun ønsket, og "overraskende" så sovnet hun stille inn etter første dose med smertelindring.....

Jeg er den personen som doserte morfinen den gang evig takknemelig.

Klem fra

Skrevet

Hei Gemini:-)

Les første innlegg i denne saken, så er svaret der:-)

Ja, var visst litt glemsk og sløv der....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...