Gå til innhold

Slurvete lege og andre ting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min er for tiden sykemeldt, og i stedet har de leid inn en vikar. Og i mine øyne er han slurvete. Jeg har i 3 dager ligget til sengs med 39-40 i feber. Ettersom jeg svært sjelden får høy feber (og svært sjelden får annen sykdom enn forkjølelse), gikk jeg til legen den 3.dagen. Han kikket såvidt på meg (lyttet litte grann, og kikket ned i halsen min i 1 sek.), og sa at jeg nok bare var forkjølet. Men han skulle ta en prøve for sikkerhets skyld. Jeg antar at det var senkningen. Det viste seg at den var høy, og han skrev ut penicillin, uten å sjekke videre hva som kunne være galt. Så nå går jeg på antibiotika uten å vite hva som faktisk feiler meg. Han har f.eks. ikke sjekket om det kan være streptokokker. Han har ikke en gang kjent etter om lymfekjertlene mine er hovne (annet enn det han så da han tittet ned i halsen min) Er det bare meg som er dum, eller er legen min uforsvarlig slurvete? Har jeg noen mulighet til å bruke en annen lege mens min egentlige fastlege er sykemeldt? Han er en fantastisk lege som jeg på ingen måte vil miste. Feberen forsvant med en gang jeg begynte antibiotika. Halsen min, derimot ble faktisk verre utover den samme dagen - såpass ille at jeg har problemer med å svelge selv drikke. Bør jeg vente og se det an, eller bør jeg få sjekket dette opp videre? Det har gått kort tid, så egentlig burde jeg vel være litt mer tålmodig...

Gjest velg en privat lege
Skrevet

Du kan gå til en privat lege (på Volvat, Røde kors eller lignende sentre), du betaler litt høyere egenandrel, men er et greit alternativ så lenge lfastegen din er syk og du ikke er fornøyd med vikaren.

Leger (med komm. tilskudd) som har ledig kapasitet / tid kan ta inn pasienter som de ikke er fastlege for, men de er ikke forpliktet til det.

Fastleger med ledig kapasitet finner du på trygdeetatens fastlegesider.

Skrevet

Hei. Hvis antibiotikaen ikke virker, evt at du føler at du blir verre i halsen som du skriver bør du oppsøke lege igjen. Ellers har jeg også opplevd det samme når det gjelder leger tidligere. En titt i halsen og kontant "du har halsbetennelse" gir meg antibiotika uten å engang ha tatt en eneste liten test av noe som helst. Tror leger har en tendens til å ta veldig lett på forkjølelser, eller det de antar at "bare er en forkjølelse". Og som pasient føler man seg da ikke særlig godt tatt vare på... God bedring iallfall!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...