Gå til innhold

mareritt...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til legen!

Jeg skriver til deg fordi jeg er plaget med mareritt nesten hver natt. (Jeg våkner minst 2 ganger pr. natt pga. disse drømmene...) Om morgenen våkner jeg som regel helt utslitt, og orker ikke så mye om dagene pga. dårlig søvn. Jeg føler meg rett og slett utbrent til tider. Senest i natt drømte jeg at jeg ble bortført og holdt innesperret i flere år, samt at broren min ble slått ihjel da han prøvde å befri meg... Dette er bare ett eksempel på maaange av mine traumatiske drømmer som kommer oftere og oftere... Jeg er plaget med mye vondt i rygg og skuldre og lurer nå på om det kan være at jeg ligger og "spenner" musklene i kroppen når jeg sover...? Jeg vet også fra da jeg var liten (og bodde hjemme hos mine foreldre), at jeg kunne overhøre min far våkne med et kaldt skrik midt på natten. (Også han er plaget med vond rygg.)

Ellers vil jeg bare få opplyse om at jeg aldri har opplevd noe traumatisk i hverken oppvekst eller senere i livet som skulle tilsi at jeg får disse marerittene. Hva kan marerittene komme av? Jeg er helt utslitt...

Mvh Frank Mæhle. (1973-modell)

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg
Skrevet

Kjære -frankma. Det virker sannsynlig at nakke- og ryggplagene dine er en følge av anspenthet.Slike mareritt kommer vel helst etter at man tidligere har opplevd traumatiske ting,men kan også være symptomer på at hverdagen er tøff,og at man er sliten/utbrent som følge av dette.Du får evaluere tempoet i hverdagen din,og ellers synes jeg du bør drøfte dette inngående med legen din.Det hender vi bærer på traumatiske opplevelser i underbevisstheten.

Forum psykiatri kan kanskje utdype mulighetene videre,men oppsøk legen din for videre samtale.

Skrevet

Hei!

Kjenner meg igjen men mye mareritt, og vondt i skuldre o.l

At man føler seg trøtt og uopplagt etter en natts søvn.

Jeg trodde det bare var fordi jeg sov så anspendt.

Men nå har jeg fått en diagnose-

Nevrofibromatose.

Du har du pigmentflekker på kroppen?

Eller fregner under armene eller ved lysken??

Ofte plaget av hodepine, jeg kunne ha nevnt flere ting, men tar en ting av gangen

• 3 år senere...
Gjest kalimar
Skrevet

Jeg forsket mye i drømmene mine tidligere, og jeg lærte absolutt mye av det. Jeg vil påstå at ingen har mareritt om å være innesperret uten å på en eller annen måte føle seg innesperret, altså i overført betydning. Ja, jeg tror dette gjør at du spenner deg. Noe i deg vil ut, om det er noe du har fortrengt eller om du f.eks. ubevisst ønsker et opprør (oppgjør..), kan ikke jeg si. Kan hende broren din faktisk har en rolle i dette, men ikke nødvendigvis. Jeg tror du bør jobbe for å oppnå bedre selvinnsikt. Hva du følte i drømmen, har stor betydning. Jeg har opplevd å ha ekle og blodige drømmer uten å være det minste redd, men har bare vært tilskuer og også rådgiver for andre i drømmen. Drømmene refererte altså ikke så mye til personlige problemer, men fortalte en del om mitt forhold til omverdenen den gang.

Håper du fikk et par tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...