Gå til innhold

Angstdemping.


Gjest reenie

Anbefalte innlegg

Gjest reenie

Er en kvinne på 53 år som har slitt med angst, depresjoner, tvangslidelse siden 12-årsalder. Prøvde fram til 1994 bare samtaleterapi nå og da, uten resultat, Ingen medikamenter annet enn vival til krisebruk.Så kom Seroxat på markedet, og jeg fikk store doser i starten (80mg). Dette medførte et nytt liv, kunne gå lange fjellturer, fullføre utdannelse, mm.Siden har jeg hatt en vedlikeholdsdose på 20mg, og har nå skiftet til Cipralex (10mg.)Medikamentet virker ikke lenger, annet enn store bivirkner ved forsøk på seponering.Dobbelt dose har heller ingen virkning, og større doser har jeg ikke lyst på.Har et aktivt liv tross plager, som jeg skjuler godt.Full jobb, trener,sunt kosthold,friluftsliv. Men har gjennom de siste fem år utviklet et avhengighetsforhold til "noe" å dempe angsten med. 2 paralgin forte virker utmerket, og en stund brukte jeg dette nokså regelmessig. Har nå sluttet å rekvirere dette hos legen.Men tar tidvis 2 alopam, eller to vival, eller så må jeg ha to glass vin.Drikker ca en flaske vin i uka. Er dette for mye? Våkner med sterk angst om morgenen,og for å konsentrere meg på jobben må jeg dempe angsten. Vival virker da best. Jeg sover også dårlig og lite uten sovemiddel, men utmerket med.

Jeg har altså midler som virker. Problemet mitt er at jeg foretrekker ting som er avhengighetsskapende, og helsemessig lite anbefalt.Jeg ønsker å leve et ansvarlig og sunt liv.Noterer derfor alltid ned hva jeg putter i meg.Det er viktig å ha kontroll,men ofte taper jeg. Det føles viljesvakt og jeg klandrer meg selv. Samtididg er det dette med livskvalitet. Jeg har prøvd akupunktur og lysbehandling over tid uten noe som helst resultat. Allikevel må det sies at jeg er mye friskere i sommerhalvåret. Jeg har noen konkrete spørsmål. 1) Fins det noe jeg kan "gå på" i mer kontrollerte former, slik at jeg slipper sjongleringen med ulike angstdempere? (Antidepressiva får altså ikke bukt med angsten.)2)Hva er mest skadelig for helsa: Å ta to vival, to paralgin forte, eller to glass vin?? 3) Er det livsfarlig ( i ordets rette forstand) å innta en halv - eller en - sovetablett etter å ha drukket ca. 2 glass vin? 4) Er det forsket på langtidsbruk av vival og paralgin forte, og i så tilfelle, hva er verst av disse to? Og hvorfor? 5) Er det å foretrekke å drikke moderate mengder (2 glass)vin daglig framfor å innta to vival eller to paralgin forte?

Jeg er ellers frisk, slank og ikkerøyker, men dette sliter jeg med. Later til at tvangslidelse, uro og angst skal følge meg i livet. Skal nå prøve kognitiv terapi for tvangslidelsen, og har et håp der, da dette er uprøvd tidligere.

Håper på svar! vennlig hilsen M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min psykiater og også homeopat sier at vival er lite giftig for kroppen. Bruker det selv i fra 7,5 til 12,5 mg pr dag. Har gjort det i mange år, og det har hjulpet meg til et normalt liv. De AD jeg har prøvd har ikke virket på meg så langt.

Jeg er også nøye med hva jeg putter i meg, men er ikke redd for noen skadevirkning av denne medisinen utover avhengighet. Som jo er et "aber"----

Men kjenner folk som har brukt det i bortimot 40 år, -- "still going stong."

Jeg er mer skeptisk til ssri, fordi det virker på hele systemet. Og er ikke utprøvd over så mange år. Med å bruke det livslangt mener jeg.

Men NHD sier det ikke er farlig.

Når det er sagt så har jeg selv begynt på cipralex for å ikke ha det uprøvd, men håper jeg kan seponere om et par tre år. Har ikke begynt å virke enda, men jeg håper inderlig at det kan gi meg et løft, for det trenger jeg virkelig nå. Det er det 6 AD jeg prøver. Men håper jeg slipper å bruke det livslangt som sagt.

Når det gjelder daglig alkohol, er jeg skeptisk, fordi jeg har opplevd å miste min eneste, snille, kjekke og populære bror , som selvmedisinerte seg med alkohol mot angst. Og det har farget mine holdninger. Jeg tror alkoholen bryter veldig ned på sikt når man bruker det som medisin.

Han havnet iallfall helt i gjørma, og angsten synes å forsterke seg dess mer han tok av dette.

Vil legge til at han prøvde å få beroligende av legen, som sa nei. Og jeg vil aldri komme til å tilgi denne legen. Hadde han fått det tror jeg han hadde levd idag.

For han trengte virkelig hjelp, og ble møtt med arroganse når han trengte det som mest.

Og enden ble fatal, han fortsatte selvmedisineringen. Og endte med å ta livet sitt 25 år gammel.

En anne ting med alkohol, er at jeg tror ikke det er noe særlig for eventuelle barn og se en av sine foreldre beruset daglig. For noe forandret blir man, selv etter et par tre glass vin.

Vival og paralgin forte går bare ut over en selv.

Ingen andre som merker det i de doser vi her snakker om.

Paralgin Forte har jeg forøvrig ingen erfaring med, men antar det går i samme pott som vival.

Har en venninne som er så plaget av hodepine at hun knapt ser under anfallene, og har brukt det hver dag i årevis. Hun ser ingen annen utvei enn å fortsette.

Her er mange helt sikkert ikke enig med meg, men dette er min mening om noe av det du spør om.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reenie

Min psykiater og også homeopat sier at vival er lite giftig for kroppen. Bruker det selv i fra 7,5 til 12,5 mg pr dag. Har gjort det i mange år, og det har hjulpet meg til et normalt liv. De AD jeg har prøvd har ikke virket på meg så langt.

Jeg er også nøye med hva jeg putter i meg, men er ikke redd for noen skadevirkning av denne medisinen utover avhengighet. Som jo er et "aber"----

Men kjenner folk som har brukt det i bortimot 40 år, -- "still going stong."

Jeg er mer skeptisk til ssri, fordi det virker på hele systemet. Og er ikke utprøvd over så mange år. Med å bruke det livslangt mener jeg.

Men NHD sier det ikke er farlig.

Når det er sagt så har jeg selv begynt på cipralex for å ikke ha det uprøvd, men håper jeg kan seponere om et par tre år. Har ikke begynt å virke enda, men jeg håper inderlig at det kan gi meg et løft, for det trenger jeg virkelig nå. Det er det 6 AD jeg prøver. Men håper jeg slipper å bruke det livslangt som sagt.

Når det gjelder daglig alkohol, er jeg skeptisk, fordi jeg har opplevd å miste min eneste, snille, kjekke og populære bror , som selvmedisinerte seg med alkohol mot angst. Og det har farget mine holdninger. Jeg tror alkoholen bryter veldig ned på sikt når man bruker det som medisin.

Han havnet iallfall helt i gjørma, og angsten synes å forsterke seg dess mer han tok av dette.

Vil legge til at han prøvde å få beroligende av legen, som sa nei. Og jeg vil aldri komme til å tilgi denne legen. Hadde han fått det tror jeg han hadde levd idag.

For han trengte virkelig hjelp, og ble møtt med arroganse når han trengte det som mest.

Og enden ble fatal, han fortsatte selvmedisineringen. Og endte med å ta livet sitt 25 år gammel.

En anne ting med alkohol, er at jeg tror ikke det er noe særlig for eventuelle barn og se en av sine foreldre beruset daglig. For noe forandret blir man, selv etter et par tre glass vin.

Vival og paralgin forte går bare ut over en selv.

Ingen andre som merker det i de doser vi her snakker om.

Paralgin Forte har jeg forøvrig ingen erfaring med, men antar det går i samme pott som vival.

Har en venninne som er så plaget av hodepine at hun knapt ser under anfallene, og har brukt det hver dag i årevis. Hun ser ingen annen utvei enn å fortsette.

Her er mange helt sikkert ikke enig med meg, men dette er min mening om noe av det du spør om.

Med vennlig hilsen

Takk skal du ha, "inkink", for reflektert svar. Jeg tror du har rett i det du sier ang. alkohol. Det er og blir en farlig venn i nøden.

Lykke til med utprøving av cipralex.Vi får streve på!

Beste hilsen Reenie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...