Britt Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Hei! Det snakkes for tiden mye om konstant tretthet, utbrenthet o.l. som den nye folkesykdommen. Hvor mye skal man egentlig "tåle"? Når er egentlig grensa nådd for at man burde hvile? Selv er jeg kjempe sliten for tiden. Med et barn som ikke sover om natta, mye sykemeldinger blandt kollegaer - i en jobb der ingenting venter til dagen etter og i tillegg et lederansvar, ja da kan vell enhver bli sliten. I en lengre periode har jeg om kvelden måttet anstrenge meg for ikke å stramme kjeven. Når jeg legger meg om kvelden er jeg helt stiv og har vondt i kjevene. De siste dagene har jeg blitt plaget av muskelsammentrekkninger både i låret og i øyet. Jeg har null kontroll over disse sammentrekningene som er ganske ubehagelige... Dette i tillegg til stive skuldre, null matlyst og konstant behov for mere søvn. Ja, alt detter er vell kroppens signaler på at man burde roe ned. Men jeg er jo ikke "syk" - har ikke feber eller kaster opp. Jeg synes det er forferdelig vanskelig å skulle være hjemme fra jobb "bare" for å hvile! Føler meg som en sviker fordi det allerede er så mange borte fra jobben. Men dette har jo ikke med lav arbeidsmoral å gjøre - bare vanlige menneskelige begrensninger... Hvordan tenker andre som har vært/er utbrent eller føler seg på nippen til å bli det? Og hva mener legene om det - når bør man lyde kroppens rop etter hvile? Noen dager tenker jeg slik om livets store gåter; Hvem er jeg? Førskolelærer. Hvor kommer jeg fra? Høyskolen. Hvor skal jeg? På jobb. For det er vell nesten slik det har blitt i dag? Jaja - enda bra sola skinner ut! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pricilla Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 man skal ikke kreve mer av seg enn det man har godt av! Både fysisk og psykisk! Jeg har selv hatt en stresset hverdag i det siste.. Jobbet altfor mye, holdt orden hjemme og går på skole på kveldstid to ganger i uka i tillegg. har stiv nakke og rygg og konstant hodepine - blir fort grinete, er trøtt hele dagen. men i dag sa jeg stopp! Ringte jobben og spurte om jeg kunne få ta en feriedag jeg trengte for å komme meg på beina igjen - og det var helt greit! Bare slappa av i dag - skulderne er litt bedre selv om jeg ikke burde sitte foran pcn nå.. hodet verker fortsatt litt, men i morgen er det jo helg! Ta deg noen dager fri til deg seg! Det er bedre enn å bli langttidssykemeldt. Ikke krev mer enn du orker.. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-79943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nora33 Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 hei! jeg har det omtrent som deg, føler jeg bare fungerer fordi jeg må, eller fordi jeg synes det er ekkelt å gå til en lege og be om en sykemelding, for jeg er jo heller ikke syk. Føler at jeg aldrig har overskudd til noe, kunne godt ha ligget på sofaen hele dagen, jeg har tatt meg både en, to og tre feriedager, for å hente meg inn, i sommer tok jeg hele 4 uker ferie, men jeg kommer alikavel ikke i gang liksom, og det jeg lurer på er det riktig å bruke all ferien en har på " å hente seg inn", når det alikavel ikke ser ut til å virke, i allefall ikke mer enn resten av uka, men på mandag er det en ny uke.. ikke sant... utbrent?, ja hvem vet... sliten og trett er jeg, kanskje vi skulle "kvinne oss opp" og i allefall snakke med en lege? sola skinner her også da, men har vi ork til å nyte den? klem ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-80004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 4. februar 2001 Del Skrevet 4. februar 2001 Kjære Britt. Det synes på meg som om du er utbrent.Man bør lytte til de symptomenen du nevner.Det er ingern som er tjent med at du bryter fullstendig sammen.Systemet forteller at du driver rovdrift på deg selv.Jeg anbefaler at du oppsøker legen din for en vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-80866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanniball Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 man skal ikke kreve mer av seg enn det man har godt av! Både fysisk og psykisk! Jeg har selv hatt en stresset hverdag i det siste.. Jobbet altfor mye, holdt orden hjemme og går på skole på kveldstid to ganger i uka i tillegg. har stiv nakke og rygg og konstant hodepine - blir fort grinete, er trøtt hele dagen. men i dag sa jeg stopp! Ringte jobben og spurte om jeg kunne få ta en feriedag jeg trengte for å komme meg på beina igjen - og det var helt greit! Bare slappa av i dag - skulderne er litt bedre selv om jeg ikke burde sitte foran pcn nå.. hodet verker fortsatt litt, men i morgen er det jo helg! Ta deg noen dager fri til deg seg! Det er bedre enn å bli langttidssykemeldt. Ikke krev mer enn du orker.. Lykke til videre! Hei! Det virker som dere kan stå i fare for å bli utbrent. Dere sier at dere kunne ligge på sofaen hele dagen p.g.a. trøtthet osv. Det er bare det at ved skikkelig utbrenthet klarer ikke kroppen å løfte deg opp fra senga! Det er fysisk umulig! Kroppen skjelver, pulsen går, du svetter og er kvalm og har mange andre fysiske symptomer. Da lurer du ikke på om du er utbrent lenger! Ta en lengre sykemelding før dere kommer så langt! Dere fortjener det sikkert! Særlig du som har en unge som ikke sover om natta. Allier deg med noen som kan ha den for deg en natt en gang i blant, så du får sove. Dette er viktig, har erfart det selv. Ikke vær så forbaska flink, du kan erstattes på de fleste områder! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-83365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
knuffe Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Hei! Det virker som dere kan stå i fare for å bli utbrent. Dere sier at dere kunne ligge på sofaen hele dagen p.g.a. trøtthet osv. Det er bare det at ved skikkelig utbrenthet klarer ikke kroppen å løfte deg opp fra senga! Det er fysisk umulig! Kroppen skjelver, pulsen går, du svetter og er kvalm og har mange andre fysiske symptomer. Da lurer du ikke på om du er utbrent lenger! Ta en lengre sykemelding før dere kommer så langt! Dere fortjener det sikkert! Særlig du som har en unge som ikke sover om natta. Allier deg med noen som kan ha den for deg en natt en gang i blant, så du får sove. Dette er viktig, har erfart det selv. Ikke vær så forbaska flink, du kan erstattes på de fleste områder! Lykke til! Jeg er en jente på 24 år som kjenner meg veldig igjenn i disse innleggene. Jeg er kostant sliten og trøtt, det verker i alle muskler i kroppen min og når helgen kommer etter endt arbeidsuke, ligger jeg hele helgen til sengs med svettetokter og anspente muskler. Jeg har vært hos forskjellige leger, men føler ikke at de tar dette alvorlig, begynn å trene og spis sunnere er deres råd til meg. Jeg har hatt det slik i 3-4 år, og synes det er ubehaglig å se at min bestemor på 70 år er sprekere enn meg, det er ikke naturlig å føle at man har sprunget Oslo- Trondheim etter endt arbeidsdag ved et sentralbord. Etter langt tid i slik tilstand kjenner jeg at humøret påvirkes, jeg er stadig deprimert og synes det hadde vært hyggelig om legen kunne sagt noe annet enn at det er vanlig at man er sliten etter jobben.....Hva gjør man? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-130602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klementin Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Jeg er en jente på 24 år som kjenner meg veldig igjenn i disse innleggene. Jeg er kostant sliten og trøtt, det verker i alle muskler i kroppen min og når helgen kommer etter endt arbeidsuke, ligger jeg hele helgen til sengs med svettetokter og anspente muskler. Jeg har vært hos forskjellige leger, men føler ikke at de tar dette alvorlig, begynn å trene og spis sunnere er deres råd til meg. Jeg har hatt det slik i 3-4 år, og synes det er ubehaglig å se at min bestemor på 70 år er sprekere enn meg, det er ikke naturlig å føle at man har sprunget Oslo- Trondheim etter endt arbeidsdag ved et sentralbord. Etter langt tid i slik tilstand kjenner jeg at humøret påvirkes, jeg er stadig deprimert og synes det hadde vært hyggelig om legen kunne sagt noe annet enn at det er vanlig at man er sliten etter jobben.....Hva gjør man? Jeg er også ung og har det samme problemet. Kvinner er egentlig helt utrolige mennesker. I tilleg til å ha så og ei ene-omsorgen for barn går vi i jobb, det er ikke rart at kvinner på 60 ser eldre ut enn menn på 60! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-130604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Jeg er en jente på 24 år som kjenner meg veldig igjenn i disse innleggene. Jeg er kostant sliten og trøtt, det verker i alle muskler i kroppen min og når helgen kommer etter endt arbeidsuke, ligger jeg hele helgen til sengs med svettetokter og anspente muskler. Jeg har vært hos forskjellige leger, men føler ikke at de tar dette alvorlig, begynn å trene og spis sunnere er deres råd til meg. Jeg har hatt det slik i 3-4 år, og synes det er ubehaglig å se at min bestemor på 70 år er sprekere enn meg, det er ikke naturlig å føle at man har sprunget Oslo- Trondheim etter endt arbeidsdag ved et sentralbord. Etter langt tid i slik tilstand kjenner jeg at humøret påvirkes, jeg er stadig deprimert og synes det hadde vært hyggelig om legen kunne sagt noe annet enn at det er vanlig at man er sliten etter jobben.....Hva gjør man? Hei! Har hatt det som deg. Oslo- Trondheim -følelsen er ganske beskrivende! Jeg sluttet i jobben min, jeg. For meg var det gått så langt at jeg følte at det ikke var forenelig med (mitt) liv å jobbe der jeg jobbet. Planla det en stund, og sparte litt penger, slik at jeg nå har klart meg (med god hjelp fra mannen)økonomisk - uten å jobbe. De to første månedene sov jeg nesten døgnet rundt. Men så - etterhvert så har jeg kommet meg til hektene i gjen. Nå sover jeg godt og sammenhengende om natten (det har jeg ikke gjort på 4-5 år), har ikke særlig behov for å sove om dagen. Og MÅ jeg sove litt, så føler jeg meg faktisk bedre etter en liten halvtime. Matlysten min er regulert, og fordøyelsen bedret! Og - ikke minst - jeg har overskudd til å gjøre ting jeg synes er gøy, og som gir meg glede - noe som jeg aldri orket før. Jeg har fundert mye på hva jeg ville, og nå har jeg i gjen blitt student for en periode ) Fordi jeg VIL det! Det var ikke lett, for jeg har alltid vært litt "konservativ" mtp å jobbe, være "ordentelig" osv. Men for meg var i alle fall løsningen å bryte opp! Og jeg angrer ikke! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-130605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
knuffe Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Hei! Har hatt det som deg. Oslo- Trondheim -følelsen er ganske beskrivende! Jeg sluttet i jobben min, jeg. For meg var det gått så langt at jeg følte at det ikke var forenelig med (mitt) liv å jobbe der jeg jobbet. Planla det en stund, og sparte litt penger, slik at jeg nå har klart meg (med god hjelp fra mannen)økonomisk - uten å jobbe. De to første månedene sov jeg nesten døgnet rundt. Men så - etterhvert så har jeg kommet meg til hektene i gjen. Nå sover jeg godt og sammenhengende om natten (det har jeg ikke gjort på 4-5 år), har ikke særlig behov for å sove om dagen. Og MÅ jeg sove litt, så føler jeg meg faktisk bedre etter en liten halvtime. Matlysten min er regulert, og fordøyelsen bedret! Og - ikke minst - jeg har overskudd til å gjøre ting jeg synes er gøy, og som gir meg glede - noe som jeg aldri orket før. Jeg har fundert mye på hva jeg ville, og nå har jeg i gjen blitt student for en periode ) Fordi jeg VIL det! Det var ikke lett, for jeg har alltid vært litt "konservativ" mtp å jobbe, være "ordentelig" osv. Men for meg var i alle fall løsningen å bryte opp! Og jeg angrer ikke! Lykke til! Flere skulle gjort som deg, Kvinna. Jeg tror mange kvinner er for pliktoppfyllende, de går på jobb om de så må krabbe. Man bør ta vare på kroppen sin, og lære å si nei...Rett og slett bli mer snille mot seg selv.....Det er lett å preke, men man trenger jo mat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-130628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 21. august 2001 Del Skrevet 21. august 2001 Jeg er en jente på 24 år som kjenner meg veldig igjenn i disse innleggene. Jeg er kostant sliten og trøtt, det verker i alle muskler i kroppen min og når helgen kommer etter endt arbeidsuke, ligger jeg hele helgen til sengs med svettetokter og anspente muskler. Jeg har vært hos forskjellige leger, men føler ikke at de tar dette alvorlig, begynn å trene og spis sunnere er deres råd til meg. Jeg har hatt det slik i 3-4 år, og synes det er ubehaglig å se at min bestemor på 70 år er sprekere enn meg, det er ikke naturlig å føle at man har sprunget Oslo- Trondheim etter endt arbeidsdag ved et sentralbord. Etter langt tid i slik tilstand kjenner jeg at humøret påvirkes, jeg er stadig deprimert og synes det hadde vært hyggelig om legen kunne sagt noe annet enn at det er vanlig at man er sliten etter jobben.....Hva gjør man? Ettersom du føler deg deprimert, kan det være nyttig å ta tak i denne problemstillingen ettersom en depresjon er et betydelig energisluk. Jevnlig mosjon (selv om man føler seg sliten), samtaler og eventuelt et antidepressivt middel kan være til god hjelp hvis man er deprimert. Jeg forutsetter at legen din har utelukket at trettheten skyldes sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17712-utbrenthetkonstant-tretthet/#findComment-130777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.