Gå til innhold

(nhd?) Tillegsmedisin til SSRI


Dory

Anbefalte innlegg

Jeg bruker da cipralex 20 mg mot tvang.

Synes dette er ok, men har fortsatt mye angst, tanker/tvangshandlinger.

Har i en periode fått sobril, men synes ikke om å bruke den så mye.

Har prøvd atarax, synes denne var ok, men mistet en del virkning etterhvert. Men helt klart en ok medisin.

Har i det siste prøvd remeron. Av denne får jeg sove, og slipper tankekjør om kvelden, men nå merker jeg betydelig økt matlyst. Er av og til vanskelig dette, og synes det blir vanskelig å også måtte kontrollere matintaket, samtidlig kontrollere alle tankene/handlingene.

Så det jeg lurer på, har du noen bra tips til hva som er bra tillegs medisin til Ciprlex?

Skal snart til ny psyk nå!:) Kanskje jeg slipper tillegsmed. da. Men inntil dette, hadde det vært fint med noe.

Hva er da førstevalg? Atarax, sobril, remeron, eller Buspar(?? Vet ikke hva dette er, bare så ett tips fra bugge-jenta:) Er dette en fin medisin?)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt sobril jeg som også er det samme som alopam jeg skulle ha sobril men fikk alopam på apoteket for de var tomme for sobril.men jeg liker ikke selv sobril/alopam får ikke virkning men skulle jeg valgt av de du skrev opp ville jeg valgt sobril/alopam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved OCD er Risperdal et selvfølgelig førstevalg som tilleggsmedisin.

Start med 0,5 -1 mg. Øk ved behov til 2 mg etter et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg har også hørt at risperdal skal være bra for de med OCD. Leste akkurat om det i forbindelse med de som har Tourette syndrom og OCD.( en ganske vanlig ledsagende tilstand med TS) Tenkte bare jeg skulle si at det kanskje kan virke litt skremmende med et antipsykotisk middel hvis, og litt skremmende å ta det i bruk. For meg var det en terskel, siden jeg aldri har vært psykotisk, eller i nærheten av det. Er dette en medisin for meg? Men på grunn av sterkt tankekjør i forbindelse med mye angst foreslo psykiateren min Zyprexa som tillegg. Da måtte jeg gå noen runder med meg selv, i forhold til at medisinbruk ikke deles opp i fastlagte båser, og at det er mange måter å bruke flere av alle disse ulike typer medisiner som nå blir brukt innen psykiatrien.

Nå var ikke en lav kveldsdose med Zyprexa noe for meg, så jeg sluttet innen en uke. Men det var en verdifull

erfaring, og gav meg mange tanker å bryne seg på.( I tillegg til angsttankekjøret:) Ville ikke hatt medisinen uprøvd var jeg deg.

Klem bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at risperdal skal være bra for de med OCD. Leste akkurat om det i forbindelse med de som har Tourette syndrom og OCD.( en ganske vanlig ledsagende tilstand med TS) Tenkte bare jeg skulle si at det kanskje kan virke litt skremmende med et antipsykotisk middel hvis, og litt skremmende å ta det i bruk. For meg var det en terskel, siden jeg aldri har vært psykotisk, eller i nærheten av det. Er dette en medisin for meg? Men på grunn av sterkt tankekjør i forbindelse med mye angst foreslo psykiateren min Zyprexa som tillegg. Da måtte jeg gå noen runder med meg selv, i forhold til at medisinbruk ikke deles opp i fastlagte båser, og at det er mange måter å bruke flere av alle disse ulike typer medisiner som nå blir brukt innen psykiatrien.

Nå var ikke en lav kveldsdose med Zyprexa noe for meg, så jeg sluttet innen en uke. Men det var en verdifull

erfaring, og gav meg mange tanker å bryne seg på.( I tillegg til angsttankekjøret:) Ville ikke hatt medisinen uprøvd var jeg deg.

Klem bugge.

Tusen tusen hjertelig takk for ett kjeeempe fint svar Bugge jenta:))))) Jeg setter meget stor pris på den hjelpen du gir meg og tipsene!!

Jeg også synes det er en terskel, siden det er ett antipsyk. middel... Men som sagt, tusen takk for tipsene!!

Jeg skal virkelig ta opp dette med min nye psyk.

Jeg er en person som gjerne vil prøve alt for å fungere bra:)

Så dersom jeg evnt må slutte fort slik som du, har jeg iallefall prøvd det:)

Slik var det jo nå med remeron. Jeg tok en halv eller en helv. men merket raskt meget stor matlyst. Så da slutter jeg. Men jeg har iallefall prøvd:)

Håper det går bra med deg Bugge-jenta...:)

God helg!!

Stor klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved OCD er Risperdal et selvfølgelig førstevalg som tilleggsmedisin.

Start med 0,5 -1 mg. Øk ved behov til 2 mg etter et par måneder.

Tusen takk mr NHD:))

Jeg setter sååå stor pris på svarene og tipsene fra deg. Så millioner takk!!

Jeg skal ta opp dette med min lege:)

Hun har ikke mye kjennskap til ocd, men lærer masse ved å ha meg der da... Så hun spør veldig mye, så jeg får alltid mye tid der.. Så jeg er heldig.

Så også hun setter pris på at jeg vet en del selv, ved at jeg leter på nette og spør deg:))

God helg!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

travis1365380598

Ville valgt sobril jeg som også er det samme som alopam jeg skulle ha sobril men fikk alopam på apoteket for de var tomme for sobril.men jeg liker ikke selv sobril/alopam får ikke virkning men skulle jeg valgt av de du skrev opp ville jeg valgt sobril/alopam.

Skal prøve ut ulike stemningstabiliserende nå. Var bare interssert i å høre hva som har virket for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Skal prøve ut ulike stemningstabiliserende nå. Var bare interssert i å høre hva som har virket for deg?

Oops, det skulle vært i en ny tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve ut ulike stemningstabiliserende nå. Var bare interssert i å høre hva som har virket for deg?

Jeg bruker litium og lamiktal disse hadde jeg god virkning av men nå har jeg byttet ut lamigtalen med topimax som er noe av det samme men anbefaler på det sterkeste hvertfall litium viss du trenger kanskje noe i tillegg til litium ville jeg gått for lamigtal.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Jeg bruker litium og lamiktal disse hadde jeg god virkning av men nå har jeg byttet ut lamigtalen med topimax som er noe av det samme men anbefaler på det sterkeste hvertfall litium viss du trenger kanskje noe i tillegg til litium ville jeg gått for lamigtal.;)

Ok, har prøvd Lamictal, men den lettet depresjonene bare. Hadde håpet å finne noe som kunne gjøre at det gikk litt lenger tid mellom svingningene. Uansett, tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har prøvd Lamictal, men den lettet depresjonene bare. Hadde håpet å finne noe som kunne gjøre at det gikk litt lenger tid mellom svingningene. Uansett, tusen takk for svar:)

Har også utrolig raske svingninger kan ha mange"anfall"som jeg kaller det på en dag er rapid cycler.Har du kjennskap med sånn anfall linende med sinne raseri,utsjelding osv osv osv hvor etterpå husker jeg bare glimt eller ingenting av hva som har skjedd under disse "anfallene"?synes dette er utrolig ekkelt også for jeg husker ikke hva vi har kranglet om hva som har blitt sagt hva jeg har gjort ingenting bare litt glimt,hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Har også utrolig raske svingninger kan ha mange"anfall"som jeg kaller det på en dag er rapid cycler.Har du kjennskap med sånn anfall linende med sinne raseri,utsjelding osv osv osv hvor etterpå husker jeg bare glimt eller ingenting av hva som har skjedd under disse "anfallene"?synes dette er utrolig ekkelt også for jeg husker ikke hva vi har kranglet om hva som har blitt sagt hva jeg har gjort ingenting bare litt glimt,hva kan det være?

Hallo, nei, det har jeg aldri vært borte i selv. Høres veldig ekkelt ut. Det burde jo være noe du kunne spørre en fagperson om.

Hvordan takler du hverdagen forresten? Er du i jobb? Får du gjort noe særlig når anfallene kommer? Skjønte at du har samboer du og. Hvordan takler han det? Jeg merker det går mer og mer utover de tingene.

Mange spørsmål fra meg. Du må selvfølgelig ikke svare. Bare synes det var veldig godt å "snakke" med noen som har det litt som meg.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, nei, det har jeg aldri vært borte i selv. Høres veldig ekkelt ut. Det burde jo være noe du kunne spørre en fagperson om.

Hvordan takler du hverdagen forresten? Er du i jobb? Får du gjort noe særlig når anfallene kommer? Skjønte at du har samboer du og. Hvordan takler han det? Jeg merker det går mer og mer utover de tingene.

Mange spørsmål fra meg. Du må selvfølgelig ikke svare. Bare synes det var veldig godt å "snakke" med noen som har det litt som meg.

Ha en fin søndag!

Hmm ja det er jo vanskelig med anfallene men de kan gå fort over ,og samboer takler det lite,derfor det har vært slutt mellom oss mange ganger,jeg må ha støtte og en som forstår ikke en som ikke vil forstå liksom på en måte.Ja det er litt ekkelt når jeg ikke helt husker alt etterpå bare litt,i hverdagen jobber jeg ikke men takler fint som bare det å jobbe jeg er student,mer sånn selvstudie men er ferdig hjelpepleier til jul:)Har klert meg fint mellom alt det vonde!Tross jeg kan gå på skolen når jeg føler for det bare jeg tar sluttprøvene i hvert fag viss ikke hadde jeg aldri klart dette jeg har og sliter til tider.Hvem er så du travis?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

travis1365380598

Hmm ja det er jo vanskelig med anfallene men de kan gå fort over ,og samboer takler det lite,derfor det har vært slutt mellom oss mange ganger,jeg må ha støtte og en som forstår ikke en som ikke vil forstå liksom på en måte.Ja det er litt ekkelt når jeg ikke helt husker alt etterpå bare litt,i hverdagen jobber jeg ikke men takler fint som bare det å jobbe jeg er student,mer sånn selvstudie men er ferdig hjelpepleier til jul:)Har klert meg fint mellom alt det vonde!Tross jeg kan gå på skolen når jeg føler for det bare jeg tar sluttprøvene i hvert fag viss ikke hadde jeg aldri klart dette jeg har og sliter til tider.Hvem er så du travis?:)

Ja, det er viktig å ha en som forstår og støtter en. Jeg har også en samboer. Hun forstår, men jeg har jo ofte dårlig samvittighet for at jeg og min sykdom tar for mye plass. Var ferdig utdannet for ett år siden, og er nå i en jobb jeg liker. Gikk fint å jobbe fullt i 10 mnd, men presset meg selv nok for mye. Nå er jeg sykemeldt 40 %. Fint å høre at du greier både skole og jobb. Du er flink!! Høres ut som et spennende yrke, da. Noen spesielle felt du kunne tenke deg å jobe i? Ellers, hvem er nå jeg? Venter en datter i april, liker film og bøker. Dette ble langt - skulle vært en chattefunksjon her på DOL, men, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å ha en som forstår og støtter en. Jeg har også en samboer. Hun forstår, men jeg har jo ofte dårlig samvittighet for at jeg og min sykdom tar for mye plass. Var ferdig utdannet for ett år siden, og er nå i en jobb jeg liker. Gikk fint å jobbe fullt i 10 mnd, men presset meg selv nok for mye. Nå er jeg sykemeldt 40 %. Fint å høre at du greier både skole og jobb. Du er flink!! Høres ut som et spennende yrke, da. Noen spesielle felt du kunne tenke deg å jobe i? Ellers, hvem er nå jeg? Venter en datter i april, liker film og bøker. Dette ble langt - skulle vært en chattefunksjon her på DOL, men, men..

Hmm ja det skulle det vært kanskje du har msn travis?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Tusen tusen hjertelig takk for ett kjeeempe fint svar Bugge jenta:))))) Jeg setter meget stor pris på den hjelpen du gir meg og tipsene!!

Jeg også synes det er en terskel, siden det er ett antipsyk. middel... Men som sagt, tusen takk for tipsene!!

Jeg skal virkelig ta opp dette med min nye psyk.

Jeg er en person som gjerne vil prøve alt for å fungere bra:)

Så dersom jeg evnt må slutte fort slik som du, har jeg iallefall prøvd det:)

Slik var det jo nå med remeron. Jeg tok en halv eller en helv. men merket raskt meget stor matlyst. Så da slutter jeg. Men jeg har iallefall prøvd:)

Håper det går bra med deg Bugge-jenta...:)

God helg!!

Stor klem fra,

Jeg har god erfaring med Seroquel 400mg/dag mot angst og tankesurr. Den skal etter sigende ikke gi så mye økt appetitt som Zyprexa. Har ikke vært borti Risperdal, men den er sikkert ikke noe "dårligere" valg enn Seroquel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Hmm ja det skulle det vært kanskje du har msn travis?:)

Hei, nei, har ikke det. Hva er det? Hvordan kan man få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei, har ikke det. Hva er det? Hvordan kan man få det?

Det er chatting på pcen,kan lastes ned på www.msn.no.Men viss du ikke har kan du kanskje synes det er litt stress.

Hadde være gøy chattet med deg,men.Hvor gammel er du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Det er chatting på pcen,kan lastes ned på www.msn.no.Men viss du ikke har kan du kanskje synes det er litt stress.

Hadde være gøy chattet med deg,men.Hvor gammel er du??

Ja, hadde vært hyggelig det. Skal gjøre det, jeg. Vet ikke om jeg rekker det i dag. Men jeg skriver til deg her når jeg har fått ordnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Seroquel 400mg/dag mot angst og tankesurr. Den skal etter sigende ikke gi så mye økt appetitt som Zyprexa. Har ikke vært borti Risperdal, men den er sikkert ikke noe "dårligere" valg enn Seroquel.

Ok, tusen takk!:)

Så bra at du har gode erfainger med dette. Det var godt å høre.

Jeg skal snart til psykiater, så da skal jeg ta det opp der.

Så tusen tusen takk for det fine tipset!!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...