Gå til innhold

Benskjørhet og p-piller - igjen


Feline

Anbefalte innlegg

Hei!

Nylig var det noen som spurte meg om jeg hadde noen fysiske langtidsskadevirkninger etter at jeg hadde anoreksi for 5-8 år siden. Og utenom at jeg blir veldig lett sliten (er 50% ufør, delvis pga angst) kommer jeg ikke på noe.

Men dette satte i gang en prosess i meg - tro om jeg har andre skader, og så kom jeg på dette med benskjørhet.

Den gangen jeg hadde anoreksi hadde jeg enten uregelmessig/sjelden mens, eller så gikk jeg på p-piller (3 år) og hadde dermed blødning (nesten) hver måned.

Har jeg forstått rett at selv om man har anoreksi m/lav vekt og normalt har dårlig med mens, så vil bruk av p-piller motvirke benskjørhet?

Betyr det at jeg kan ta det med ro og ikke bekymre meg over dette?

Hva med årene med sjelden/uregelmessig mens?

Nå er jeg i begynnelsen av 30-åra og lurer på om jeg kanskje burde ta det opp med legen min og få det sjekket? Er det noe jeg NÅ kan gjøre for å ev styrke benmassen? (Nå har jeg hatt tilnærmet normalvekt og regelmessig mens i 4-5 år)

Håper på svar!

Hilsen fra

http://home.no.net/feline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Feline! Det forskes mye på dette området og vi vet mer i dag om de negative konsekvensene for fravær av menstruasjon. Det har vært anbefalt at kvinner som har slanket bort eller pga stor fysisk aktivitet har fravær av menstruasjon skal ta p-pillen, dvs erstatte medikamentelt den kjønnshormonproduksjon som mangler ved fravær av menstruasjon. Forskning viser at ennå er det uvisshet om nytten av dette, men det ser ut som om østrogenbehandling bremser videre nedbrytning av skjelettet. Nedsatt benmasse og evt. senere utvikling av benskjørhet er de mest kjente skadene ved langvarig fravær av menstruasjon. Det er vanskelig å si noe om din benmasse, men i dag kan dette måles hos legen (ofte en gynekolog). Enkelte anbefales ekstra tilskudd av kalsium og D-vitaminer. Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spør legen din om du kan få malt benmasse hos spesialist. Jeg gjørde det i fjør og

har tapt mye kalk fra skjellet, for min alder (23).

Måtte ta fosamax, mot osteoporosis :

Håper at du få hjelp for helsa di. Jeg er veldig redd at jeg må bruke gå stol når jeg blir litt eldre, per grunn av osteoporosis.

lykke til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Feline! Det forskes mye på dette området og vi vet mer i dag om de negative konsekvensene for fravær av menstruasjon. Det har vært anbefalt at kvinner som har slanket bort eller pga stor fysisk aktivitet har fravær av menstruasjon skal ta p-pillen, dvs erstatte medikamentelt den kjønnshormonproduksjon som mangler ved fravær av menstruasjon. Forskning viser at ennå er det uvisshet om nytten av dette, men det ser ut som om østrogenbehandling bremser videre nedbrytning av skjelettet. Nedsatt benmasse og evt. senere utvikling av benskjørhet er de mest kjente skadene ved langvarig fravær av menstruasjon. Det er vanskelig å si noe om din benmasse, men i dag kan dette måles hos legen (ofte en gynekolog). Enkelte anbefales ekstra tilskudd av kalsium og D-vitaminer. Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...