Gå til innhold

ADHDmedisin som tas som i "Fruene"

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som ser på Frustrerte Fruer, så har vi nå gjennom noen episoder sett at Lynette har brukt barna sin ADHDmedisin for å rekke over alt. Altså, når hun bruker den som ikke har adhd, så virker den sånn at hun får masse energi og ikke trenger å sove.

Og hun ble avhengig, og fikk jo sammenbrudd i sist episode.

Er det noen som vet om dette her stemmer? Blir effekten sånn når noen uten adhd bruker denne medisinen, eller er det bare tull?

For å ha det sagt, jeg har ikke tenkt å teste det ut (for så å sitte på dol og taste hele natta, hehe), men jeg bare lurer på om det er noe i dette her.

Gjest Timari
Skrevet

Vel det har blitt sagt at flere som jobber i helsevesenet, særlig kirurger misbruker blant annet Ritalin for å kunne klare å holde seg oppegående og konsentrerte gjennom lange vakter.

Man kan også respondere bra på Ritalin selv om man ikke har ADHD. Noen blir veldig sløve av det, mens andre får superenergi. Det er veldig personavhengig.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Ritalin inneholder jo små mengder amfetamin. Amfetamin virker beroligende på de med ADHD-diag. og oppvikkende på de som ikke har det. Men i serien er kanskje doseringen og virkningen overdrevet noe??? Jeg har aldri forsøkt å ta Ritalin, så jeg vet ikke hvor oppkvikkende den er på oss, vet bare at den inneholder nok til å ADHD-diagnostiserte den "roen" de trenger....

Skrevet

Vel det har blitt sagt at flere som jobber i helsevesenet, særlig kirurger misbruker blant annet Ritalin for å kunne klare å holde seg oppegående og konsentrerte gjennom lange vakter.

Man kan også respondere bra på Ritalin selv om man ikke har ADHD. Noen blir veldig sløve av det, mens andre får superenergi. Det er veldig personavhengig.

Ok, takk for informativt svar. :)

Da vil det altså være litt personavhengig også.

Jeg lurte fordi det ble satt såpass mye fokus på denne sammenhengen i Fruene.

Skrevet

Ritalin inneholder jo små mengder amfetamin. Amfetamin virker beroligende på de med ADHD-diag. og oppvikkende på de som ikke har det. Men i serien er kanskje doseringen og virkningen overdrevet noe??? Jeg har aldri forsøkt å ta Ritalin, så jeg vet ikke hvor oppkvikkende den er på oss, vet bare at den inneholder nok til å ADHD-diagnostiserte den "roen" de trenger....

Takk for svar. :)

ja det er mulig de overdriver fokuseringen i serien. Det var mye på grunn av den store fokuseringen på dette at jeg lurte.

Det kunne også være personavhengig, ifølge Timari.

Gjest Timari
Skrevet

Ok, takk for informativt svar. :)

Da vil det altså være litt personavhengig også.

Jeg lurte fordi det ble satt såpass mye fokus på denne sammenhengen i Fruene.

jeg har selv ikke sett denne serien så... Er den bra siden du ser på den?

Skrevet

jeg har selv ikke sett denne serien så... Er den bra siden du ser på den?

Den er kjempebra!

Man må bli litt kjent med personene, men sånn er det jo alltid.

Men den er veldig bra, og morsom. En helt annen type serie, liksom. Den slår til og med knock-out på "Judging Amy", og det skal en del til før jeg sier det. ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Ritalin virker omtrent på samme måte som amfetamin, men det er nok overdrevet i den serien.

Det er veldig mange som lurer på hvorfor personer med ADHD får Ritalin, og mange er nok skeptiske også, så skriver en liten på hvorfor; Personer med ADHD har et underaktivt sentralnervesystem, særlig i frontale eksekutive områder. Et underaktivt sentralnervesystem fører til hyperaktivitet, og vanskeligheter med å begrense sine handlinger. Ritalin hjelper på dette.

ADHD skyldes en forandring i nevrokjemien i hjernen, og må behandles deretter.

(Sånn sett er Frustrerte fruer veldig tåpelig. Hvis barna hennes virkelig har ADHD, så er det ingen grunn til å være redd for å "dope" de.)

Skrevet

Ritalin virker omtrent på samme måte som amfetamin, men det er nok overdrevet i den serien.

Det er veldig mange som lurer på hvorfor personer med ADHD får Ritalin, og mange er nok skeptiske også, så skriver en liten på hvorfor; Personer med ADHD har et underaktivt sentralnervesystem, særlig i frontale eksekutive områder. Et underaktivt sentralnervesystem fører til hyperaktivitet, og vanskeligheter med å begrense sine handlinger. Ritalin hjelper på dette.

(Sånn sett er Frustrerte fruer veldig tåpelig. Hvis barna hennes virkelig har ADHD, så er det ingen grunn til å være redd for å "dope" de.)

Takk for utfyllende svar. :)

Det meste er vel overdrevet i slike serier, hvis ikke hadde ingen giddet å sett på ;)

Gjest tjohooo
Skrevet

"Sånn sett er Frustrerte fruer veldig tåpelig. Hvis barna hennes virkelig har ADHD, så er det ingen grunn til å være redd for å "dope" de."

Så vidt jeg har fått med meg pågår det en god del uenigheter om hvorvidt medisinering av ADHD bør skje, og mange foreldre kvier seg for å gi barna ritalin.

Skrevet

Min mening : Mor har en ikkediagnosisert ADD , derfor får hun en mere effektiv hverdag når hun bruker sine barns medisin . ADHD har en stor arvelighetsprosent .

Gjest voksen adhd
Skrevet

"Sånn sett er Frustrerte fruer veldig tåpelig. Hvis barna hennes virkelig har ADHD, så er det ingen grunn til å være redd for å "dope" de."

Så vidt jeg har fått med meg pågår det en god del uenigheter om hvorvidt medisinering av ADHD bør skje, og mange foreldre kvier seg for å gi barna ritalin.

Ja, selvfølgelig er det en gren også på dette området som driver antipropaganda mot medisin som vanlig. Og de gjør virkelig de som sliter med AHDH en stor bjørnetjeneste ved mistenkeliggjøring og synsing.

Gjest papirtiger
Skrevet

De som har motforestillinger mot ritalin har ikke peiling på nevrobiologi/hjernen... Hvis man vet hvordan hjernen fungerer, så er det innlysende at Ritalin fungerer.

Å ha motforestillinger mot Ritalin er like fornuftig som å være imot insulin-injeksjoner for diabetes-syke. Forskjellen er bare at ADHD personer har fysiokjemiske forandringer i hjernen.

Gjest tjohooo
Skrevet

De som har motforestillinger mot ritalin har ikke peiling på nevrobiologi/hjernen... Hvis man vet hvordan hjernen fungerer, så er det innlysende at Ritalin fungerer.

Å ha motforestillinger mot Ritalin er like fornuftig som å være imot insulin-injeksjoner for diabetes-syke. Forskjellen er bare at ADHD personer har fysiokjemiske forandringer i hjernen.

Kan ikke skjønne at psykiatere ferdig-utdannede psykologer som ikke synes de med adhd skal få ritalin, skal ha lite peiling på fysiologi i hjernen?

Det har vel aldri vært noen tvil om ritalin (eller blodtrykksdempende, asthma-medisiner, osv.) virker, det var ikke det jeg siktet til.

På samme måte som noen forfekter naturmedisin istedet for piller og vanlig medisin (og ser sykdom/lidelser som en ubalanse i kroppen som bør kureres istedet for å holdes i sjakk med stadig inntak av piller)

Jeg sier ikke med dette at jeg er mot bruk av ritalin, men å si at Frustrerte fruer er veldig tåpelig fordi hun nøler med å gi sønnene adhd-medisin blir litt feil

Gjest tjohooo
Skrevet

Min mening : Mor har en ikkediagnosisert ADD , derfor får hun en mere effektiv hverdag når hun bruker sine barns medisin . ADHD har en stor arvelighetsprosent .

Dersom moren hadde ADHD, hadde hun blitt roligere av medisinen. Siden hun ikke har ADHD, blir hun oppkvikket av medisinen.

Gjest papirtiger
Skrevet

Kan ikke skjønne at psykiatere ferdig-utdannede psykologer som ikke synes de med adhd skal få ritalin, skal ha lite peiling på fysiologi i hjernen?

Det har vel aldri vært noen tvil om ritalin (eller blodtrykksdempende, asthma-medisiner, osv.) virker, det var ikke det jeg siktet til.

På samme måte som noen forfekter naturmedisin istedet for piller og vanlig medisin (og ser sykdom/lidelser som en ubalanse i kroppen som bør kureres istedet for å holdes i sjakk med stadig inntak av piller)

Jeg sier ikke med dette at jeg er mot bruk av ritalin, men å si at Frustrerte fruer er veldig tåpelig fordi hun nøler med å gi sønnene adhd-medisin blir litt feil

"Kan ikke skjønne at psykiatere ferdig-utdannede psykologer som ikke synes de med adhd skal få ritalin, skal ha lite peiling på fysiologi i hjernen? "

Skulle gjerne visst hvem du snakker om nå? Gjerne navn, jeg har antagelig hørt om dem..

Landets største eksperter på ADHD er i hvert fall ikke negative til Ritalin, så hvis man skal la seg påvirke av noen, så må det bli dem...?

Jaja, nok om dette. Tror og håper foreldre av ADHD-barn får riktig og tilstrekkelige informasjon.

Skrevet

Dersom moren hadde ADHD, hadde hun blitt roligere av medisinen. Siden hun ikke har ADHD, blir hun oppkvikket av medisinen.

Hun hadde blitt mer samlet, organisert og effektiv med medisin. Så hun kan godt ha ADD eller ADHD, og så bli utrolig effektiv når hun bruker medisin.

Gjest voksen adhd
Skrevet

Så enkelt er det nok ikke dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...