Gå til innhold

uforståelig selvmord


Gjest thinking

Anbefalte innlegg

Gjest thinking

Trenger inderlig et svar?.

Har gått 3 år nå. Fortsatt surrer spørsmålet i hodet mitt.

En vinterkveld tok en mann tak i meg og ba om hjelp. Han luktet sprit, en intens spritlukt og hodet var stygt Uteligger , tenkte jeg. Hadde det travelt for å nå toget hjem. Gav han ryggen, mens han fortsatt spurte, eller rettere sagt, tryglet om hjelp. Hvor mye hadde det kostet meg å svart: ja. Hva kan jeg gjøre for deg?

Selvopptatt og litt redd etter hendelsen smatt jeg inn på toget. I neste øyeblikk stod mannen i fyr og flammer på togstasjonen. Dynket i sprit, bare en liten flamme var alt som skulle til. Døden neste. Trebarnsfar fikk jeg vite etterpå.

Skyldfølelsen har jeg slitt med, men fortsatte med mitt vanlige liv?.fortsatte. Så heldig er jeg.

Psykologisk riktig sies det at virkelige selvmordskanditater ikke snakker om det de har tenkt å gjøre. Planlegger, men ber ingen andre om hjelp. Skjebnen er urokkelig.

De som snakker om problemet, og ber om hjelp hadde aldri hatt styrke nok til å gjennomføre handlingen.

Hva med flammemannen min da? Hvorfor henvendte han seg til meg, en liten fremmed pike? Bare for å gi livet en siste sjanse? Har selvmordskandidater egentlig et intenst ønske om å leve, og ja?faktisk gjør desperate trekk for å motvirke at selvmordshandligen skal treffe inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

Har vanskelig for å kunne svare på dette. Men KAN det tenkes at han uannsett ville ta selvmord og så ønsket han å formidle noe til deg som en slags siste ønske før han forlot verden? Eller han ønsket å tilstå noe, slik at han ikke gikk i graven med en hemmelighet feks.

ellers er jeg enig i at det høres merkelig ut å be om hjelp for så å sette fyr på seg selv.

Men du skal IKKE ha skyld for dette. Hvor mange ganger har ikke jeg selv møtt narkomane som har spurt meg om diverse ting og som jeg rett og slett har gått forbi fordi jeg har syntes det har vært litt ekkelt eller jeg har hatt dårlig tid. Kanskje han har spurt mange flere om hjelp før han spurte deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan være trygg på at han tidligere har hatt utallige tilbud om hjelp som han ikke har tatt mot.

Dette må han ta ansvar for selv.

En intervensjon fra deg hadde i beste fall utsatt brannen em tid.

En person som har dynket seg i bensin, kan ikke hjelpes av en tilfeldig forbipasserende på stasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Har vanskelig for å kunne svare på dette. Men KAN det tenkes at han uannsett ville ta selvmord og så ønsket han å formidle noe til deg som en slags siste ønske før han forlot verden? Eller han ønsket å tilstå noe, slik at han ikke gikk i graven med en hemmelighet feks.

ellers er jeg enig i at det høres merkelig ut å be om hjelp for så å sette fyr på seg selv.

Men du skal IKKE ha skyld for dette. Hvor mange ganger har ikke jeg selv møtt narkomane som har spurt meg om diverse ting og som jeg rett og slett har gått forbi fordi jeg har syntes det har vært litt ekkelt eller jeg har hatt dårlig tid. Kanskje han har spurt mange flere om hjelp før han spurte deg også?

Jeg tror suicidale er like forskjellige som resten av oss. Tror rett og slett ikke det finnes noe fasitsvar på slikt.

Forstår at det må ha vært en helt forferdelig opplevelse. Men vit at du overhode ikke kan lastes for det!!! Man kan umulig vite hvor vidt han kunne gjort det om man hadde handlet annerledes. Kanskje ville det uansett skjedd seinere

Det er naturlig å oppleve det som ekkelt når narkomane/boms prøver å få kontakt. Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg selv bare har ignorert tiltale fra dem og satt opp farten. Får rett og slett litt noia av det, selv om samvittigheten ikke er helt god for det. Det er vel noe vi er blitt oppdratt til mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg tror suicidale er like forskjellige som resten av oss. Tror rett og slett ikke det finnes noe fasitsvar på slikt.

Forstår at det må ha vært en helt forferdelig opplevelse. Men vit at du overhode ikke kan lastes for det!!! Man kan umulig vite hvor vidt han kunne gjort det om man hadde handlet annerledes. Kanskje ville det uansett skjedd seinere

Det er naturlig å oppleve det som ekkelt når narkomane/boms prøver å få kontakt. Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg selv bare har ignorert tiltale fra dem og satt opp farten. Får rett og slett litt noia av det, selv om samvittigheten ikke er helt god for det. Det er vel noe vi er blitt oppdratt til mer eller mindre.

var svaret ment til meg eller til hun som skrev hovedinnlegget? ja hun sjekker sikkert linken uannsett, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

var svaret ment til meg eller til hun som skrev hovedinnlegget? ja hun sjekker sikkert linken uannsett, men...

Åja... Var litt slurvete å slenge det til sist, i hovedsak var det rettet til thinking. Det var ikke på noen måte ment som kritikk av deg, om du skulle føle det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

Åja... Var litt slurvete å slenge det til sist, i hovedsak var det rettet til thinking. Det var ikke på noen måte ment som kritikk av deg, om du skulle føle det :-)

nei opplevde det overhodet ikke som noen kritikk:) Hadde ikke falt meg inn en gang å tolke det slik. Jeg forsto at svaret ikke var til meg, syntes det var litt synd hvis hun ikke så det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

nei opplevde det overhodet ikke som noen kritikk:) Hadde ikke falt meg inn en gang å tolke det slik. Jeg forsto at svaret ikke var til meg, syntes det var litt synd hvis hun ikke så det :)

Takk til dere alle.

Godt å få respons. Er bare noe jeg ikke helt skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være trygg på at han tidligere har hatt utallige tilbud om hjelp som han ikke har tatt mot.

Dette må han ta ansvar for selv.

En intervensjon fra deg hadde i beste fall utsatt brannen em tid.

En person som har dynket seg i bensin, kan ikke hjelpes av en tilfeldig forbipasserende på stasjonen.

Jeg er enig i at en tilfeldig forbipasserende ikke kan ta ansvar for at en annen tar sitt liv.

Men din påstand om at "Du kan være trygg på at han tidligere har hatt utallige tilbud om hjelp som han ikke har tatt mot", finner jeg ganske "selvgod" på vegne av norsk psykiatri. For de fleste er nok dette tilfelle, men min erfaring er at det jevnlig vil være mennesker med behov for hjelp som av uklare årsaker overses når de søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...