Gå til innhold

Zyban - dose - nedtrapping


Gjest Zyban-bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Zyban-bruker

Jeg har fått Zyban av legen min, fordi hun mener det er viktig at jeg slutter å røyke nå, pga av høyt blodtrykk og fordi jeg går på p-piller.

I tillegg har jeg vært noe deprimert over lengre tid, grunnet en vanskelig livssituasjon.

Jeg fungerer sosialt på jobb, men har problemer med å samle tankene mine og jobbe organisert, samt at jeg sliter veldig med hukommelsen. Privat er jeg også veldig sløv og føler meg veldig sliten.

Jeg har foreløpig fått 2 respepter á 8 uker.

Nå har jeg prøvd disse tablettene før i forbindelse med røykeslutt, og de hadde da en meget god effekt på meg.

Jeg sluttet å røyke, samt at jeg gikk ned i vekt og fikk mer energi og var mye lettere til sinns.

Men jeg sluttet tvert av etter de 8 ukene kuren varte og datt rett ned i kjelleren og ble den gang veldig deppa og startet selvfølgelig å røyke igjen.

Det var ikke noe snakk om nedtrapping fra legens side.

Så derfor lurer jeg på om NHD kan komme med noen anbefalinger om hvor lenge jeg bør stå på disse og hvordan jeg eventult på bør trappe ned.

Doseringen nå er 150 mg 2 ganger til dagen (depottabletter).

Etter 16 uker på disse tabletten bør jeg nok iallefall trappe ned, evt. kanskje fortsette.

Ulempen er at de er ganske dyre, men uansett er det jo dyrere å røyke, så det er nok verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Zyban er et utmerket antidepressivt middel. Vanligvis behandler en depresjoner i minst 1 år bla for å unngå tilbakefall. 16 uker blir litt kort.

Skal du likevel trappe ned, må første etappe være å redusere til 150 mg x 1. Deretter bør du bruke dette minst i 100 dager (en pakke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard

Jeg ble skikkelig ukonsentrert og deprimert i ca to uker etter jeg var ferdig med Zyban. Jeg bråsluttet fra 2 tabl. daglig til ingen. Det burde jeg ikke gjordt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iZyban-bruker

Jeg ble skikkelig ukonsentrert og deprimert i ca to uker etter jeg var ferdig med Zyban. Jeg bråsluttet fra 2 tabl. daglig til ingen. Det burde jeg ikke gjordt..

Det var det jeg også gjorde da jeg gikk på disse tablettene.

Legen nevnte ingenting om at jeg kunne forvente dette.

Denne gang har jeg fått en lengre "kur" og kommer til å trappe ned gradvis for å unngå å bli like deprimert som sist gang. For meg varte dette i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...