Gå til innhold

røde prikker/ nupper på brystparti, hals, skuldre og øvre del av rygg

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dette kan være?, og om det finst noe jeg kan gjøre for å bli kvitt/begrense det? Jeg har ikke hatt dette før jeg for 3 mnd siden begynte å få det. Jeg trener mye og da svetter jeg, kan det ha noe å gjøre med det?... Er 21 år.

Fortsetter under...

Hei!

Høres nesten ut som keratosis pilaris. Søk på nettet og se bilder for å sammenligne.

oki men er det noe som kan hjelpe mot dette?? Mine prikker er røde og noen av de er kviselignende omtrent, mens andre plasser er det røde flater i huden... Så ikke helt likt ut det bildet jeg så men...

oki men er det noe som kan hjelpe mot dette?? Mine prikker er røde og noen av de er kviselignende omtrent, mens andre plasser er det røde flater i huden... Så ikke helt likt ut det bildet jeg så men...

Hei igjen!

Dette er en kronisk sykdom, men det finnes jo muligheter for å redusere symptomene. Må bare referere til de samme nettsiden...

Du bør jo gå til hudlege for å få bekreftet/avkreftet at det er dette du har.

Lykke til!

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

hvis de røde nuppene skal ha noe med trening å gjøre, kan det for eksempel være svetteelveblest. Dette er små hevelser i huden som kommer i forbindelse med varme/svetting. Disse klør, men forsvinner igjen etterhvert.

Hvis de ikke forsvinner, men fortsatt klør litt, og kan likne små kviser, passer det bedre med pityrosporum follikulitt. Det er en soppplage, som kan kureres med soppmiddel. Soppen forekommer naturlig i huden, men blir aktiv ved mye varme/fuktighet. Lokalisasjonen er den samme som for kviser og overensstemmende med hva du beskriver.

Dette er kanskje de mest sannsynlige årsakene, men mulighetene er mange. Du kommer nok ikke unna et besøk hos hudlegen, hvis plagene vedvarer.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...