Gå til innhold

NHD- angående seponering. Betyr mye for meg om du svarer på dette.


inkink

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg har som jeg har sagt her mange ganger før skrekk-erfaring med seponering på anafranil.

Er dette et kjent fenomen, at det ikke bare er meg. (stømstøt i hodet i 3 uker). Lå mest på sofaen.

Når jeg var hos fastlegen, og fortalte dette ville han ikke tro meg. For ham ukjent. Dette var i 1993.

Jeg tok kontakt med en psykiater som og synes dette var rart, men konkluderte med at jeg nok var overfølsom for serotinin.

Jeg avsluttet veldig langsomt til orientering.

Nå ser jeg at mange her har lignende problemer med seponering fra ssri.

Siden jeg hadde det på anafranil, betyr det at jeg vil få ett H. med cipralex som jo er mer konsentrert om serotininet enn anafranil.??? At jeg virkelig er overømfindtlig, eller var dette bare en lettvint forklaring fra psykiatikeren.

Det han sa til meg den gangen, har gjort at jeg har holdt meg unna ssri.

Kun ett forsøk med seroxat i 1995.

Jeg var ikke inne i hvilke signalstoffer det påvirket den gangen, bare hoppet på fordi det var nytt og revlusjonerende, etter hva legen sa.

Jeg reagerte også på denne medisinen både med store bivirkninger og seponering etter kun 5 uker.Men da med strøm og ilinger gjennom magen i 2 uker.

Behøver man å reagere likedan ved å slutte på alle ssri, eller er det sammensetningen som teller.

Dette var rotene, men håper du skjønner.

Det jeg egentlig spør om er selv om jeg ikke tålte seponering på anafranil og seroxat, så kan det gå veldig fint med cipralex????

At jeg nødvendigvis ikke er overømfindtlig for all serotoninpåvirklig medisin?????

Trenger å høre fra deg, da dette plager meg enormt.

Føler meg liksom fanget i en felle--som jeg ikke kommer unna. At jeg må gjennom dette igjen.

Håper veldig på svar NHD!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hadde Anafranil kommet på markedet i dag, ville det antagelig blitt klassifisert som et SSRI.

Ja, det er en viss sannsynlighet for at dette er en klasseeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Anafranil kommet på markedet i dag, ville det antagelig blitt klassifisert som et SSRI.

Ja, det er en viss sannsynlighet for at dette er en klasseeffekt.

Burde jeg slutte fortere enn fortest med cipralex da?

Magefølelsen min sier det, at dette betyr trøbbel?

Men jeg hadde jo håpet da, at det kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg slutte fortere enn fortest med cipralex da?

Magefølelsen min sier det, at dette betyr trøbbel?

Men jeg hadde jo håpet da, at det kunne hjelpe meg.

Til tross for bivirkniger i startfasen selv på liten dose, tror du de kan hjelpe meg?. Bruker nå 5 mg cipralex.

Jeg er ikke typisk deprimert, men angst som slår ut som helse,sosial,svimmelhet, og utmattelse, samt et oppskrudd sentralnervesystem.

Er litt bedre nå enn jeg var før jeg begynte på cipralex, men kanskje det skyldes normale variasjoner.

Men jeg er så lei av å gå sånn.

Er de farlig disse seponering--symptomeme???

Blir de vere dess lenger man bruker et preparat?

Jeg overlevde jo anafranil og seroxat.

"Lufta datt ut av ballongen" over ditt ærlige svar, må jeg innrømme, ble helt tom, så hadde vært glad om du kunne svare meg på dette også.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Burde jeg slutte fortere enn fortest med cipralex da?

Magefølelsen min sier det, at dette betyr trøbbel?

Men jeg hadde jo håpet da, at det kunne hjelpe meg.

Hvorfor det?

Om du tar seponeringen nå eller om 10 år skulle vel komme på et ut.

Poenget er at den må skje ekstremt langsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Til tross for bivirkniger i startfasen selv på liten dose, tror du de kan hjelpe meg?. Bruker nå 5 mg cipralex.

Jeg er ikke typisk deprimert, men angst som slår ut som helse,sosial,svimmelhet, og utmattelse, samt et oppskrudd sentralnervesystem.

Er litt bedre nå enn jeg var før jeg begynte på cipralex, men kanskje det skyldes normale variasjoner.

Men jeg er så lei av å gå sånn.

Er de farlig disse seponering--symptomeme???

Blir de vere dess lenger man bruker et preparat?

Jeg overlevde jo anafranil og seroxat.

"Lufta datt ut av ballongen" over ditt ærlige svar, må jeg innrømme, ble helt tom, så hadde vært glad om du kunne svare meg på dette også.

Mvh

Jeg tror uansett ikke du kan bli bra verken med eller uten SSRI så lenge du tydeligvis er detaljopptatt av hver eneste liten ting som kan skje.

Livet er et usikkert prosjekt.

De fleste gangene må en bare kaste seg ut i det.

Prøv å forlate DOL et par uker. Rett oppmerksomheten bort fra dein egen kropp. Gå på kino, konsert, tur, fjell, sjø, et eller annet. Ikke angst, medisiner og mulige bivirkninger.

Det meste kan gå galt, men det gjør det sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en som vil vite

Hvorfor det?

Om du tar seponeringen nå eller om 10 år skulle vel komme på et ut.

Poenget er at den må skje ekstremt langsomt.

Det er flere som har opplevde støt ved seponering av Cipralex, men hvor står det i bivirkningene?

Hentet fra Felleskatalogen (om Ciprelex):

"Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotonergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon. "

Hvorfor oppstår disse støtene? Forstår godt at folk blir bekymra for ting de ikke skjønner hvorfor skjer, og som ikke står nevnt engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som vil vite

Jeg tror uansett ikke du kan bli bra verken med eller uten SSRI så lenge du tydeligvis er detaljopptatt av hver eneste liten ting som kan skje.

Livet er et usikkert prosjekt.

De fleste gangene må en bare kaste seg ut i det.

Prøv å forlate DOL et par uker. Rett oppmerksomheten bort fra dein egen kropp. Gå på kino, konsert, tur, fjell, sjø, et eller annet. Ikke angst, medisiner og mulige bivirkninger.

Det meste kan gå galt, men det gjør det sjelden...

Du skriver "Livet er et usikkert prosjekt".

Klart det er bortkastet å bekymre seg unødvendig, men det ville ikke være riktig så usikkert om noen tok bivirkninger og merkelige seponeringssymptomer på alvor, og gav et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Om du tar seponeringen nå eller om 10 år skulle vel komme på et ut.

Poenget er at den må skje ekstremt langsomt.

Så etter 2 uker med langsom oppgradering til 5 mg, så er jeg hjernen altså allerede så tilvendt som om jeg hadde brukt 10-15 mg i 10 år ...

Og ssri blir man altså ikke avhengig av...!!

Det må jo være det verste stoffet man putter i seg i så måte...

Ok-- får se om jeg greier å la være å komme hit da...tviler

Synes du virkelig det er rart at man bekymrer jeg over dette?

Du svarte ikke på om det kunne være skadelig med disse strømstøtene.?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skriver "Livet er et usikkert prosjekt".

Klart det er bortkastet å bekymre seg unødvendig, men det ville ikke være riktig så usikkert om noen tok bivirkninger og merkelige seponeringssymptomer på alvor, og gav et ordentlig svar.

Det er korrekt.

I dette tilfelle må en se svaret i forhold til at spørreren har utallige lignende spørsmål de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt.

I dette tilfelle må en se svaret i forhold til at spørreren har utallige lignende spørsmål de siste ukene.

Takk for den NHD. Du som er psykiater må vel skjønne at man er urolig.

Og at det gjør godt med ett fagsvar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "Livet er et usikkert prosjekt".

Klart det er bortkastet å bekymre seg unødvendig, men det ville ikke være riktig så usikkert om noen tok bivirkninger og merkelige seponeringssymptomer på alvor, og gav et ordentlig svar.

Takk for støtten. Godt å høre at det er flere av oss som gjerne vil vite....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også jeg begynner å bli litt lei nå

Takk for den NHD. Du som er psykiater må vel skjønne at man er urolig.

Og at det gjør godt med ett fagsvar.

mvh

Men du (selv om du er pasient) må også skjønne at han skal svare i gjennomsnitt på 15 spm og derfor ikke kan svare gjentatte ganger på dine likegyldende spørsmål ettersom han da ikke ville kunne svare noen andre.

Tror du dine seponerings- og bivirkningsplager er så viktige og enestående at de overskygger alle andre som også gjerne ønsker svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også jeg begynner å bli litt lei

Men du (selv om du er pasient) må også skjønne at han skal svare i gjennomsnitt på 15 spm og derfor ikke kan svare gjentatte ganger på dine likegyldende spørsmål ettersom han da ikke ville kunne svare noen andre.

Tror du dine seponerings- og bivirkningsplager er så viktige og enestående at de overskygger alle andre som også gjerne ønsker svar?

Beklager, det skal selvfølgelig ikke være likegyldene spørsmål, men likeLYDENDE spørsmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det skal selvfølgelig ikke være likegyldene spørsmål, men likeLYDENDE spørsmål :-)

Burde vel ikke ha svart på dette, men....gjør det allikevel.

Nei jeg tror og vet at jeg ikke er viktigere enn noen andre her!!

Men har tilgode å skrive sånne innlegg som kanskje kan såre andre håper jeg.

Og er det noen innlegg jeg føler jeg kan hjelpe noen med, har erfaring med, så har jeg da forsøkt.

Men jeg er redd, på grunn av årsaker jeg har forklart og har utlevert her.

-og jeg vet at jeg har spurt ganske like spørlsmål, som kan virke ubetydelige for andre, men har vært veldig viktige for meg.

Og jeg har ikke alltid fått svar av NHD, jeg som alle andre her.

Og jeg tror heller ikke han gir meg mer svar enn andre. Jeg bruker alltid mitt nick, så det har han sikkert telling på.

Han har ikke alltid gitt så konkerete svar som jeg har søkt---

Ok-- de finnes kanskje ikke, men er man fortvilet så spør man i håp om det allikevel.

Psykiatikere er ikke å oppdrive hvor som helst heller forresten. Så er glad vi har ham.

Og jeg er takknemlig for svar fra NHD, som alle andre sikkert er.

Men også fra andre som har samme problemer og erfaringer, som har svart meg.

Trodde det var en av meningene med dette forumet. Ett sted der man søkte og gav råd og vink til mennesker med samme plager.

Har muligens tatt feil av det da.

Og du, jeg har ikke fått med meg antall ganger NHD kan svare. Trodde han var disponibel.

Til orientering har jeg brukt ciprales i 14 dager, fikk mitt siste "veggmøte" i begynnelsen av februar, så så veldig lenge har jeg vel ikke plaget deg/dere med meg og mitt.

Ser også innlegg her som jeg synes er ja, var det noe å spørre om?. Men jeg har ingen problemer med å skjønne hvor relativt det er. At det kan være viktig for andre mener jeg.

Men har heldigvis tilgode å svare noen "spisst" for det.

"Nå er jeg lei av dine innlegg".---

ha en fin kveld!!

med vennlig hilsen en som ikke er såret så lenge av gangen-- :))Men som skjønner et hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg som var litt lei

Burde vel ikke ha svart på dette, men....gjør det allikevel.

Nei jeg tror og vet at jeg ikke er viktigere enn noen andre her!!

Men har tilgode å skrive sånne innlegg som kanskje kan såre andre håper jeg.

Og er det noen innlegg jeg føler jeg kan hjelpe noen med, har erfaring med, så har jeg da forsøkt.

Men jeg er redd, på grunn av årsaker jeg har forklart og har utlevert her.

-og jeg vet at jeg har spurt ganske like spørlsmål, som kan virke ubetydelige for andre, men har vært veldig viktige for meg.

Og jeg har ikke alltid fått svar av NHD, jeg som alle andre her.

Og jeg tror heller ikke han gir meg mer svar enn andre. Jeg bruker alltid mitt nick, så det har han sikkert telling på.

Han har ikke alltid gitt så konkerete svar som jeg har søkt---

Ok-- de finnes kanskje ikke, men er man fortvilet så spør man i håp om det allikevel.

Psykiatikere er ikke å oppdrive hvor som helst heller forresten. Så er glad vi har ham.

Og jeg er takknemlig for svar fra NHD, som alle andre sikkert er.

Men også fra andre som har samme problemer og erfaringer, som har svart meg.

Trodde det var en av meningene med dette forumet. Ett sted der man søkte og gav råd og vink til mennesker med samme plager.

Har muligens tatt feil av det da.

Og du, jeg har ikke fått med meg antall ganger NHD kan svare. Trodde han var disponibel.

Til orientering har jeg brukt ciprales i 14 dager, fikk mitt siste "veggmøte" i begynnelsen av februar, så så veldig lenge har jeg vel ikke plaget deg/dere med meg og mitt.

Ser også innlegg her som jeg synes er ja, var det noe å spørre om?. Men jeg har ingen problemer med å skjønne hvor relativt det er. At det kan være viktig for andre mener jeg.

Men har heldigvis tilgode å svare noen "spisst" for det.

"Nå er jeg lei av dine innlegg".---

ha en fin kveld!!

med vennlig hilsen en som ikke er såret så lenge av gangen-- :))Men som skjønner et hint.

Jeg skjønner godt at du spurte, og har ikke ment å klage på det, men det ble bare så mange mange mange spørsmål. Om akkurat det samme.

Jeg har ikke ment å såre noen, men kanskje blir du litt lett såret også? Når NHD sier du kanskje bør ta en stund vekk fra DOL og tenke på noe helt annet enn medisiner og egen helse tar du jo det også ille opp? Men jeg tror faktisk det er et godt råd. Et godt råd som en god psykiater kan gi. Og jeg tror slett ikke det var for å få en pause fra deg, jeg tror det var fordi du vil ha godt av det selv.

Jeg skjønner at du er frustrert og jeg skjønner at det er ille og jeg skjønner at du (som alle andre) ønsker svar. Det virket bare på meg som om du forventet at NHD skulle svare deg hele tiden gang på gang. Kanskje var det helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du spurte, og har ikke ment å klage på det, men det ble bare så mange mange mange spørsmål. Om akkurat det samme.

Jeg har ikke ment å såre noen, men kanskje blir du litt lett såret også? Når NHD sier du kanskje bør ta en stund vekk fra DOL og tenke på noe helt annet enn medisiner og egen helse tar du jo det også ille opp? Men jeg tror faktisk det er et godt råd. Et godt råd som en god psykiater kan gi. Og jeg tror slett ikke det var for å få en pause fra deg, jeg tror det var fordi du vil ha godt av det selv.

Jeg skjønner at du er frustrert og jeg skjønner at det er ille og jeg skjønner at du (som alle andre) ønsker svar. Det virket bare på meg som om du forventet at NHD skulle svare deg hele tiden gang på gang. Kanskje var det helt feil.

Jeg må si jeg er veldig lei meg for at denne situsjonen. Det skal du vite, men er aldri lei meg lenge av gangen.

Og beklager min intensitet. Det var liksom ikke i mine tanker at jeg kunne støte noen. Egosentrisk kanskje...men ikke vont ment iallefall.

Jeg forventer ikke svar fra NHD hver gang, bare håper:o))

Har mange innlegg uten NHD som inngangsport, men selvsagt er det veldig greit når han svarer. Han er jo fagmann. Alle synes vel det.

Slik som situsjone ble i dag, ble jeg som sagt litt satt ut, da han trodde jeg ville få samme reakjson ved seponering denne gangen som jeg har fått de to gangene før da jeg prøvde serotininpåvirkelige medisiner.

Og da måtte jeg jo spørre igjen da?. I håp om at vi hadde missforstått hverandre!

Det er jo ganske korte presise beskjeder man får fra NHD, ingen utdyping.

For han som skrev ut cipralex, også psykiater, sa nemlig noe annet. At dette middelet var mye svakere/ skulle ikke tenkte på tidligere erfaringer m.m

Jeg ble ikke fornærmet på NHD, fordi han rådet meg til å holde meg unna DOL og tenke på noe annet. Er veldig klar over det selv, og mannen min sier det hele tiden. "Ikke sitt med det der" :o)), det blir du iallefall ikke beroliget av". Å lese om det verste----

Og jeg ser mye på film jeg, her hjemme. Er faktisk såpass elendig nå på grunn av bivirkniner og annet at jeg må holde meg inne. Ny situasjon, alt for god tid:O)) Sykmeldt!!

Det jeg reagerte på NHD sitt innlegg, som jeg sa "takk for den NHD" var da han unngikk å svare "en som vil vite" med at jeg hadde spurt om det samme flere ganger. Det var ikke det "en som vil vite" spurte om. Vedkommende lurte på det samme som meg.

Synes ærlig talt ikke det var så fint gjort av NHD jeg. Følte meg litt latterliggjort!!

Men men, i morgen er det en ny dag, nye muligheter! Skal jeg på PC,en i morgen så blir det for å kikke på hjemmesider innenfor min hobby musikk kanskje...eller bestille noen nye filmer etc.

Bedre det.. ikke sant:))

(kanske en liten tur innom her)-- blir litt hekta på denne siden i perioder.

Ha en fortsatt fin kveld du? som stadig endrer nick:O))

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg som var litt lei

Jeg må si jeg er veldig lei meg for at denne situsjonen. Det skal du vite, men er aldri lei meg lenge av gangen.

Og beklager min intensitet. Det var liksom ikke i mine tanker at jeg kunne støte noen. Egosentrisk kanskje...men ikke vont ment iallefall.

Jeg forventer ikke svar fra NHD hver gang, bare håper:o))

Har mange innlegg uten NHD som inngangsport, men selvsagt er det veldig greit når han svarer. Han er jo fagmann. Alle synes vel det.

Slik som situsjone ble i dag, ble jeg som sagt litt satt ut, da han trodde jeg ville få samme reakjson ved seponering denne gangen som jeg har fått de to gangene før da jeg prøvde serotininpåvirkelige medisiner.

Og da måtte jeg jo spørre igjen da?. I håp om at vi hadde missforstått hverandre!

Det er jo ganske korte presise beskjeder man får fra NHD, ingen utdyping.

For han som skrev ut cipralex, også psykiater, sa nemlig noe annet. At dette middelet var mye svakere/ skulle ikke tenkte på tidligere erfaringer m.m

Jeg ble ikke fornærmet på NHD, fordi han rådet meg til å holde meg unna DOL og tenke på noe annet. Er veldig klar over det selv, og mannen min sier det hele tiden. "Ikke sitt med det der" :o)), det blir du iallefall ikke beroliget av". Å lese om det verste----

Og jeg ser mye på film jeg, her hjemme. Er faktisk såpass elendig nå på grunn av bivirkniner og annet at jeg må holde meg inne. Ny situasjon, alt for god tid:O)) Sykmeldt!!

Det jeg reagerte på NHD sitt innlegg, som jeg sa "takk for den NHD" var da han unngikk å svare "en som vil vite" med at jeg hadde spurt om det samme flere ganger. Det var ikke det "en som vil vite" spurte om. Vedkommende lurte på det samme som meg.

Synes ærlig talt ikke det var så fint gjort av NHD jeg. Følte meg litt latterliggjort!!

Men men, i morgen er det en ny dag, nye muligheter! Skal jeg på PC,en i morgen så blir det for å kikke på hjemmesider innenfor min hobby musikk kanskje...eller bestille noen nye filmer etc.

Bedre det.. ikke sant:))

(kanske en liten tur innom her)-- blir litt hekta på denne siden i perioder.

Ha en fortsatt fin kveld du? som stadig endrer nick:O))

mvh

Endrer ikke stadig nick, nei :) Det var ikke jeg som var lei først i tråden lenger opp her, så det var nok flere av oss også... Men 'Også jeg er litt lei nå' måtte jo endres til 'jeg som var litt lei' etterhvert :) 'Jeg som var litt lei' høres jo litt bedre ut, for da er jeg ikke lei fortsatt liksom. Så de to var meg begge to, ja :)

Ellers lykke til i morgen. Om det er filsm som er muligheten så se en knakende morsom film som får tankene på noe helt annet. Det hjelper i allefall meg og tankekjøret mitt iblant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...