Gå til innhold

Anbefalte innlegg

capricornus

Eg har i mange ti-år hatt pustestopp mange gonger kvar natt. Det har ført til at eg ofte har vore trøytt om dagen, om ikkje nett utslått. For nokre år sidan var eg til spesialist på Haukeland. Der fann dei fort ut at det ikkje var snakk om obstruktiv pustestopp. Då dette var klart, var det straks takk og favel, og eg høyrde aldri meir korkje frå fastlege eller sjukehus. Dette tolka eg som at det ikkje var noko å gjera. Eg har aldri snorka, og eg er slank (183cm/69kg). Eg har aldri røykt og er tilbakehalden med bruk av alkohol. Det verkar som om pusterefleksen rett og slett uteblir. Det er når eg har trekt pusten inn og fylt lungene at det vert stopp ei stund. Alderen min er 72 år, så no kan eg kvila ut om dagane dersom det vert naudsynt. Er det slik at dette ikkje kan gjerast noko med? Eg meiner at eg har lese ein stad at søvnapne kan utløysa atrieflimmer. Om det er rett, så er det interessant, for eg har i eit par ti-år vore plaga av atrieflimmer (paroxysmal). For dette skal eg no først i april til spesialist. Elles er eg frisk og etter alderen i ganske god form. - capricornus

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177619-s%C3%B8vnapne/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For at søvnapnoe skal kunne gi atrieflimmer eller andre hjertesykdommer er det forutsatt at pustepausene medfører nedsatt oksygenmetning i blodet.Vil tro at du har vært til grundig sjekk på et søvnlaboratorium. Synes at du og fastlegen din skal sette dere ned å lese epikrisen derfra. Viktig å vite hvilke undersøkelser som ble gjort, og at de eventuelt fikk registrert de aktuelle pustepausene. Sannsynligvis er det slik at dersom registreringen er god, og du ikke har fått beskjed om tiltak, så har ike pustepausene noen helsemessig betydning. kan det være andre årsaker til at du er trøtt om dagen?

Dersom du ikke får svar ut fra epikrisen, så kAN det bli aktuelt å gjøre ny søvnregistrering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177619-s%C3%B8vnapne/#findComment-1210276
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...