skorpionfisken Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg bor i et terasseanlegg hvor leilighetene ligger over hverandre som i blokk, men likevel har alle leilighetene egne innganger og ligger i gater over hverandre. Leiligheten rett under oss har utgang i gata under oss. For å komme til den leiligheten må jeg altså ut av huset, gå langt bort en vei og tilbake via deres vei. Jeg kjenner ikke dem som bor under meg. Aner ikke hvordan de er, og vet faktisk ikke helt hvordan de ser ut. De flytta inn der en stund før jul. Det er ikke de som eier leiligheten som bor der, de leier til andre. En gang de hadde fest var det så mye bråk der at jeg ringte vaktsselskapet for å få roet ned festen. Det ble stilt. Men av og til og bare i helgene på fredagskveld eller lørdagskveld er det annet bråk derfra. Full krangel, dunk, hyl og skrik og bråk. Det høres ut som han mishandler henne. Det kan komme noen hyl fra en kvinne, noen brøl fra en mann, et dunk og dørgende stillhet. Så er det stille og rolig til neste helg. Jeg kjenner dem ikke, jeg vet jo ikke hvem som slår hvem om de i det hele tatt slår noen. Bråker varer egentlig så kort tid at det ikke er noe poeng å ringe vaktsselskapet for å få dem til å roe dem ned. Det letteste er jo å ikke bry seg i det hele tatt. De har naboer på begge sider av seg også, og under seg. Men jeg vet ikke om de har reagert på noen måte. Mine naboer har ikke klaget på bråket, men de bor jo ikke rett over dem heller da. 0 Siter
mrxx Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Sånne saker er veldig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til. Men i de tilfellene de ikke forstyrrer deg så mye, så tror jeg ikke at du skal blande deg inn. Det hender nok med at begge går i mot deg, så er nabokrangelen i gang. Jeg har en kamerat som er i politiet og han sier at husbråk er det verste som finnes. Ofte kona som har ringt, så forsøke de å roe ned situasjonen og det hender svært ofte at begge tar parti mot politiet. De tar i alle fall ikke parti, det går ikke bra, selv om de ser at det er mannen som har vært den voldelige. 0 Siter
Gjest ex-bridget Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Ja, jeg syns du skal bry deg. Du kan jo gjøre det anonymt. Du kan ringe politiet, eller dette vaktselskapet når det pågår. Jeg har selv vært i situasjonen og blitt slått av full samboer gang på gang, og det var ingen som brydde seg i det hele tatt, selv om jeg vet at det var flere som både så og visste om det. Når man er midt oppi sånt, så tør man gjerne ikke ta kontakt med noen, og den som mishandler lover jo som regel bot og bedring gang på gang. Og man er dessverre mange ganger så dum at man tror på de. Det var jeg i over 3 år dessverre !!! Så hvis du er bekyrmet, så syns jeg du skal ta en telefon. Det er bedre med en telefon for mye enn en for lite... 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Forutsatt at det er slik du mistenker - hva ville du ønsket dersom det var deg som ble mishandlet? At naboer og andre visste, men ikke gjorde noe, eller at noen prøvde å hjelpe? Og om du da vil gjøre noe (hvilket jeg tror jeg ville gjort), så kan du fx notere hendelsene med tid, sted og hva du observerer (hører) og melde dette til politiet som en generell bekymring? Ikke nødvendigvis noen klage på husbråk, mer for å gjøre de oppmerksom, slik at de har mer å basere seg på dersom det kommer inn andre klager også. Flere henvendelser gir gjerne mer oppmerksomhet og forståelse av at noe "galt" antakeligvis skjer. Det er i alle fall for meg vanskelig å finne noen god forklaring på hva som skjer, annet enn at det er noen som blir mishandlet. Statistisk sett kvinnen... Jeg har ikke tenkt lenge og grundig gjennom dette, bare en umiddelbar reaksjon... 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Ja, jeg syns du skal bry deg. Du kan jo gjøre det anonymt. Du kan ringe politiet, eller dette vaktselskapet når det pågår. Jeg har selv vært i situasjonen og blitt slått av full samboer gang på gang, og det var ingen som brydde seg i det hele tatt, selv om jeg vet at det var flere som både så og visste om det. Når man er midt oppi sånt, så tør man gjerne ikke ta kontakt med noen, og den som mishandler lover jo som regel bot og bedring gang på gang. Og man er dessverre mange ganger så dum at man tror på de. Det var jeg i over 3 år dessverre !!! Så hvis du er bekyrmet, så syns jeg du skal ta en telefon. Det er bedre med en telefon for mye enn en for lite... Men jeg synes også man skal være sikker på at "noe skjer/har skjedd" før man ringer politiet. Vi fikk besøk av politiet for en stund siden, en nabo hadde ringt og meldt husbråk hos oss. Vi ble jo ike noe særlig overrasket. Begge ungene var i seng, og vi satt i stuen og så på TV. Og det var _ikke_ noe særlig å få et slikt besøk når det var stille og rolig hos oss. Politiet så jo så klart at hverken jeg eller mannen var blitt utsatt for noe fysisk, så de forsvant ganske raskt etter en beklagelse. Men dette satt i oss ganske lenge, var nesten nervøs når jeg og 13-åringen var uenige eller når 2-åringen slo seg vrang og hyla. 0 Siter
Gjest domesticviolence Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Men jeg synes også man skal være sikker på at "noe skjer/har skjedd" før man ringer politiet. Vi fikk besøk av politiet for en stund siden, en nabo hadde ringt og meldt husbråk hos oss. Vi ble jo ike noe særlig overrasket. Begge ungene var i seng, og vi satt i stuen og så på TV. Og det var _ikke_ noe særlig å få et slikt besøk når det var stille og rolig hos oss. Politiet så jo så klart at hverken jeg eller mannen var blitt utsatt for noe fysisk, så de forsvant ganske raskt etter en beklagelse. Men dette satt i oss ganske lenge, var nesten nervøs når jeg og 13-åringen var uenige eller når 2-åringen slo seg vrang og hyla. vanskelig dilemma. Har hatt politiet på døra i samme forbindelse selv.. mistanke om husbråd.. man kunne lett se at noe hadde skjedd. Jeg nektet uansett hardnakket for alt.. var bare uhell , ingenting hadde skjedd. men klart politiet blir mer mistenkelig når de får flere sånne telefoner. Men tror ikke de kan gjøre noe uansett. I prinsippet synes jeg man skal bry seg selv om det kan bli både pinlige situasjoner av det og "ekle" øyeblikk. Man sender et signal når man sier at man vet. og det kan hjelpe personen som blir utsatt 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 vanskelig dilemma. Har hatt politiet på døra i samme forbindelse selv.. mistanke om husbråd.. man kunne lett se at noe hadde skjedd. Jeg nektet uansett hardnakket for alt.. var bare uhell , ingenting hadde skjedd. men klart politiet blir mer mistenkelig når de får flere sånne telefoner. Men tror ikke de kan gjøre noe uansett. I prinsippet synes jeg man skal bry seg selv om det kan bli både pinlige situasjoner av det og "ekle" øyeblikk. Man sender et signal når man sier at man vet. og det kan hjelpe personen som blir utsatt Joda, enig med deg. Men dette var ikke noe hyggelig ennå vi visste at ikke noe var skjedd. Tror nok også politiet skjønte det fort. Og hadde jeg hørt noe fra en nabo, hadde nok jeg også meldt i fra, tror jeg. Men jeg ville har vært ganske sikker før jeg ringte. 0 Siter
Gjest domesticviolence. Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Joda, enig med deg. Men dette var ikke noe hyggelig ennå vi visste at ikke noe var skjedd. Tror nok også politiet skjønte det fort. Og hadde jeg hørt noe fra en nabo, hadde nok jeg også meldt i fra, tror jeg. Men jeg ville har vært ganske sikker før jeg ringte. enig i at det må ha vært forferdelig ubehagelig for dere. har også på følelsen av at hvis politiet har bestemt seg for at noe har skjedd så er de veldig pågående 0 Siter
Gemini Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 vanskelig dilemma. Har hatt politiet på døra i samme forbindelse selv.. mistanke om husbråd.. man kunne lett se at noe hadde skjedd. Jeg nektet uansett hardnakket for alt.. var bare uhell , ingenting hadde skjedd. men klart politiet blir mer mistenkelig når de får flere sånne telefoner. Men tror ikke de kan gjøre noe uansett. I prinsippet synes jeg man skal bry seg selv om det kan bli både pinlige situasjoner av det og "ekle" øyeblikk. Man sender et signal når man sier at man vet. og det kan hjelpe personen som blir utsatt "men klart politiet blir mer mistenkelig når de får flere sånne telefoner. Men tror ikke de kan gjøre noe uansett." Jo, politiet KAN gjøre noe, de kan etterforske saken, selv når den utsatte ikke selv vil anmelde. 0 Siter
ariadne Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Dette minte meg om denne Tracy Chapman-teksten: Last night I heard the screaming Loud voices behind the wall Another sleepless night for me It won’t do no good to call The police Always come late If they come at all And when they arrive They say they can’t interfere With domestic affairs Between a man and his wife And as they walk out the door The tears well up in her eyes Last night I heard the screaming Then a silence that chilled my soul I prayed that I was dreaming When I saw the ambulance in the road And the policeman said ’I’m here to keep the peace Will the crowd disperse I think we all could use some sleep 0 Siter
Hawkwind Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Dette minte meg om denne Tracy Chapman-teksten: Last night I heard the screaming Loud voices behind the wall Another sleepless night for me It won’t do no good to call The police Always come late If they come at all And when they arrive They say they can’t interfere With domestic affairs Between a man and his wife And as they walk out the door The tears well up in her eyes Last night I heard the screaming Then a silence that chilled my soul I prayed that I was dreaming When I saw the ambulance in the road And the policeman said ’I’m here to keep the peace Will the crowd disperse I think we all could use some sleep Fish har og en sang om det temaet...første vers går slik: I heard a battle raging on the other side of the wall I buried my head in a pillow and tried to ignore it all Every night when I hear you I dream of breaking down your door An avenging knight in shining armour, to rescue you from it all ..... og siste verset slik: She's waiting at the bus stop at the bottom of the hill She know's she'll never catch it, she knows she never will The kids are all she lives for, she's got nothing left to lose Nowhere to escape to, but she knows she's got to move Cos when daddy tucks the kids in, it's taking longer every night And the heaven that she's waiting for Through the hell it lasts all night 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Sikker på at det ikke er sex? Ja, det er jeg sikker på. De høres temmelig sinte ut, spesielt mannestemmen. Men skal ikke utelukke at sex mer eller mindre frivillig er involvert. Det er i allefall ikke sånn jeg vil ha sex... 0 Siter
Gjest swix Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Fish har og en sang om det temaet...første vers går slik: I heard a battle raging on the other side of the wall I buried my head in a pillow and tried to ignore it all Every night when I hear you I dream of breaking down your door An avenging knight in shining armour, to rescue you from it all ..... og siste verset slik: She's waiting at the bus stop at the bottom of the hill She know's she'll never catch it, she knows she never will The kids are all she lives for, she's got nothing left to lose Nowhere to escape to, but she knows she's got to move Cos when daddy tucks the kids in, it's taking longer every night And the heaven that she's waiting for Through the hell it lasts all night Fish hadde jeg helt glemt. Hadde dette albumet på MC. Mimre mimre... 0 Siter
Gjest Ragg1 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Sånne saker er veldig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til. Men i de tilfellene de ikke forstyrrer deg så mye, så tror jeg ikke at du skal blande deg inn. Det hender nok med at begge går i mot deg, så er nabokrangelen i gang. Jeg har en kamerat som er i politiet og han sier at husbråk er det verste som finnes. Ofte kona som har ringt, så forsøke de å roe ned situasjonen og det hender svært ofte at begge tar parti mot politiet. De tar i alle fall ikke parti, det går ikke bra, selv om de ser at det er mannen som har vært den voldelige. Det går vel an å melde slike ting, anonymt vel? Å ikke bry seg blir å fraskrive seg ansvar for en generell medmenneskelighet, man burde ha. En annen ting kunne eksempelvis være å høre med andre naboer, om de hører noe - eller vet hva som skjer. Det er en ærlig sak. Er man bekymret, så er man bekymret. Og det er bedre å gjøre en ting for mye, enn en ting for lite. Som en her i et tidligere innlegg, så riktig sa. Vi bør vel generelt bli flinkere til å engasjere oss i andres tragedie, selv om det skulle skape litt ubehageligheter for oss selv. Det er min mening iallfall. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Kunne du ha gått og ringt på der på dagtid en gang, i håp om at kvinnen er hjemme alene? Eller en gang du har sett at mannen har gått ut? Hvis så mannen åpner likevel, eller du tror han er der inne, så finner du på en unnskyldning, spør om å låne litt sukker eller sånn. Det kan du forresten starte med å spørre om uansett, som en innledning. Hvis hun er alene, så kunne du jo bli stående litt, og så spurt veldig forsiktig om hun er alene hjemme, for det var noe du gjerne ville spørre om? Og så si, veldig taktfullt, at du har vært litt bekymret for henne etter å ha hørt endel lyder derfra. Framfor å buse ut med mer, kan du jo bare si at dersom hun trenger hjelp eller støtte med noe, kan hun gjerne komme innom deg en dag. Hvis du sier dette, så kanskje hun får tillit til deg framfor å komme i forsvar. Så får du ta det som det kommer. Du kan jo feks tipse henne om at hun kan ringe Krisesenteret for kvinner, eller Familievernkontoret, eller hva som helst. Ja jeg vet ikke, dette var jo bare et forslag, men jeg tror det er større sjans for at det kan skje noe positivt utifra en sånn tilnærming - enn å bare ringe politiet, som sikkert bare henlegger saken likevel. 0 Siter
Gjest hikkenikke nå Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Du bor kanskje på fastlandet ? der er det eneste terasse anlegget jeg vet om som er slik du beskriver. Du har kanskje fått mine gamle naboer, de flytter litt før jul 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Du bor kanskje på fastlandet ? der er det eneste terasse anlegget jeg vet om som er slik du beskriver. Du har kanskje fått mine gamle naboer, de flytter litt før jul Nei, det er mye vann rundt her... Eller som vi sier her jeg bor... ...på øya! 0 Siter
Gjest hikkenikke nå Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Nei, det er mye vann rundt her... Eller som vi sier her jeg bor... ...på øya! Ja, de glemte jeg jo. De finnes jo der borte også Da er det nok ikke mine gamle naboer, fordi de flyttet på fastlandet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.