mrxx Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Det går vel an å melde slike ting, anonymt vel? Å ikke bry seg blir å fraskrive seg ansvar for en generell medmenneskelighet, man burde ha. En annen ting kunne eksempelvis være å høre med andre naboer, om de hører noe - eller vet hva som skjer. Det er en ærlig sak. Er man bekymret, så er man bekymret. Og det er bedre å gjøre en ting for mye, enn en ting for lite. Som en her i et tidligere innlegg, så riktig sa. Vi bør vel generelt bli flinkere til å engasjere oss i andres tragedie, selv om det skulle skape litt ubehageligheter for oss selv. Det er min mening iallfall. Joda, det går an å melde dette anonymt, men hva tror du man oppnår med det? Antagelig ikke noe som helst, politiet kommer på døra, kamphanene lukker opp og fremstår som bestekompiser. I verste fall får de bare beskjed om å roe seg, en dag eller to er det på'n igjen. Som sagt dette er veldig vanskelig å forholde seg til. Skorpionfisken kommer nok ikke noe vei i de tilfellene bråket ikke er langvarig. Selvsagt i de tilfellene hvor det er full fest og bråk over lengre tid kan hun ringe politiet og få de til å roe ned. Ikke uenig i at man skal bry seg, men skal være veldig forsiktig med å blande seg inn i slik type bråk som dette. Det ender med at det oppstår bråk mellom naboene også. Det er begrenset hvor mange ganger slike ting kan anmeldes uten at kamphanene til slutt finner ut hvem det er, eller at de beskylder noen for det og lager bråk. 0 Siter
mrxx Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Kunne du ha gått og ringt på der på dagtid en gang, i håp om at kvinnen er hjemme alene? Eller en gang du har sett at mannen har gått ut? Hvis så mannen åpner likevel, eller du tror han er der inne, så finner du på en unnskyldning, spør om å låne litt sukker eller sånn. Det kan du forresten starte med å spørre om uansett, som en innledning. Hvis hun er alene, så kunne du jo bli stående litt, og så spurt veldig forsiktig om hun er alene hjemme, for det var noe du gjerne ville spørre om? Og så si, veldig taktfullt, at du har vært litt bekymret for henne etter å ha hørt endel lyder derfra. Framfor å buse ut med mer, kan du jo bare si at dersom hun trenger hjelp eller støtte med noe, kan hun gjerne komme innom deg en dag. Hvis du sier dette, så kanskje hun får tillit til deg framfor å komme i forsvar. Så får du ta det som det kommer. Du kan jo feks tipse henne om at hun kan ringe Krisesenteret for kvinner, eller Familievernkontoret, eller hva som helst. Ja jeg vet ikke, dette var jo bare et forslag, men jeg tror det er større sjans for at det kan skje noe positivt utifra en sånn tilnærming - enn å bare ringe politiet, som sikkert bare henlegger saken likevel. Ikke uenig i det du skriver for såvidt, men er du sikker å at denne kvinnen vil ha slik hjelp? Kan hende hun blir lyn forbannet fordi andre bryr seg. Mulig hun er livredd for at andre bryr seg, fordi hun er redd for at mannen tar hevn. Dette kan føre til at kvinnen kommer i en enda vanskligere situasjon enn den hun er i. Dette er veldig vanskelige saker og man skal trå veldig varsomt. Dette bør profesjonelle ta seg av. Bedre å ringe politet og be de tilby hjelp til kvinnen 0 Siter
petter smart Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Du må i alle fall være rimelig sikker på at det foregår mishandling, og hvem som står bak. Tenk om det er hun som slår han (det er flere kvinner som slår menn, enn omvendt) og du anmelder han. Det vil være et skikkelig slag i trynet for en mann som blir slått å bli tauet inn for vold. Ofte høres ting annerledes ut enn de er. Ble selv mistenkt for å ha mishandlet samboeren min på en ferietur. Det som skjedde var at vi hadde en krangel og glemte at terrassedøra var oppe slik at de som lå ved bassenget utenfor hørte alt. I rommet ved siden av oss bodde en eldre dame med psykiske problemer, hun låste seg inne og gråt ofte. Folkene utenfor hørte ikke hvor lydene kom fra og hoppet altfor raskt til konklusjonen at jeg banket min samboer og at hun gråt. Så en skal være forsiktig. 0 Siter
Gjest Trøndraaa Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Joda, det går an å melde dette anonymt, men hva tror du man oppnår med det? Antagelig ikke noe som helst, politiet kommer på døra, kamphanene lukker opp og fremstår som bestekompiser. I verste fall får de bare beskjed om å roe seg, en dag eller to er det på'n igjen. Som sagt dette er veldig vanskelig å forholde seg til. Skorpionfisken kommer nok ikke noe vei i de tilfellene bråket ikke er langvarig. Selvsagt i de tilfellene hvor det er full fest og bråk over lengre tid kan hun ringe politiet og få de til å roe ned. Ikke uenig i at man skal bry seg, men skal være veldig forsiktig med å blande seg inn i slik type bråk som dette. Det ender med at det oppstår bråk mellom naboene også. Det er begrenset hvor mange ganger slike ting kan anmeldes uten at kamphanene til slutt finner ut hvem det er, eller at de beskylder noen for det og lager bråk. Er ikke enig med deg, men du er jo ikke enig med meg heller, så da er vi skuls. ;-) Konfliktvegring? Syns det er å fraskrive seg ansvar for våre medmennesker. Hvorfor ikke tåle at det oppstår et lite "hælvette" mellom naboene og deg, om faktisk alternativet er at noen i nabolaget blir drept? Jeg hadde ikke vegret meg, om jeg så måtte flytte pga. mobbing etterpå. Men, så er jeg tøff også da! *** 0 Siter
mrxx Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Er ikke enig med deg, men du er jo ikke enig med meg heller, så da er vi skuls. ;-) Konfliktvegring? Syns det er å fraskrive seg ansvar for våre medmennesker. Hvorfor ikke tåle at det oppstår et lite "hælvette" mellom naboene og deg, om faktisk alternativet er at noen i nabolaget blir drept? Jeg hadde ikke vegret meg, om jeg så måtte flytte pga. mobbing etterpå. Men, så er jeg tøff også da! *** Jeg har ikke konfliktvegring, men jeg vet også at enkelte ting som f.eks husbråk unngår jeg hvis det ikke blir for ille. I dette tilfelle, hvor det er relativt kortvarig bråk for så å bli stille, skal man være forsikigt med å blande seg inn for mye. Men når det er langvarig bråk er det jo bare å ringe politiet. Når det er sagt har jeg blandet meg inn i husbråk før, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. 0 Siter
favn Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Jeg har hatt naboer som sloss friskt, og som, det jeg vet, langt fra var interessert i innblanding. De fleste tilfeller av 'husbråk' er imidlertid av atskillig sørgeligere karakter. Jeg synes du skal si fra til dem / evt henne om det du hører og at det høres bekymringsfullt ut. Man anmelder for øvrig ikke 'husbråk' til politiet, man varsler fra. Er man vitne til mishandling er det noe annet. 0 Siter
Gjest Bryrmegmerogmer Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Jeg har ikke konfliktvegring, men jeg vet også at enkelte ting som f.eks husbråk unngår jeg hvis det ikke blir for ille. I dette tilfelle, hvor det er relativt kortvarig bråk for så å bli stille, skal man være forsikigt med å blande seg inn for mye. Men når det er langvarig bråk er det jo bare å ringe politiet. Når det er sagt har jeg blandet meg inn i husbråk før, så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. Selv om du har opplevd hendelsen på den måten du har gjort, så er den sikkert riktig for deg.Og du vet veldig godt hva det handler om, i ditt tilfelle. Men, jeg syns, og det er mitt poeng: at det blir feil å slutte noe generellt ut av kun en hendelse. Ikke at det du gjorde var feil, men kanskje for "skal man bry seg" i dette tilfellet, kan det å bry seg være riktig. ;-) 0 Siter
Gjest Byråkrati og Omsorg Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Ikke uenig i det du skriver for såvidt, men er du sikker å at denne kvinnen vil ha slik hjelp? Kan hende hun blir lyn forbannet fordi andre bryr seg. Mulig hun er livredd for at andre bryr seg, fordi hun er redd for at mannen tar hevn. Dette kan føre til at kvinnen kommer i en enda vanskligere situasjon enn den hun er i. Dette er veldig vanskelige saker og man skal trå veldig varsomt. Dette bør profesjonelle ta seg av. Bedre å ringe politet og be de tilby hjelp til kvinnen "Dette bør profesjonelle ta seg av. Bedre å ringe politet og be de tilby hjelp til kvinnen". Du er kanskje ikke klar over hvor dårlig hjelpeapparatet fungerer, og hvor lite politiet bryr seg om sånne saker? De ser jo haugevis av slikt. Nei det som oftest spiller den største rollen, er når medmennesker viser omtanke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.