Gå til innhold

Den andre formen for insomnia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et tips fra den gang man gikk mange vakter doegnet rundt og maatte sove paa "kommando":

En bitte lien sjokoladebit paa nattbordet.

Legg den under tungen og la den smelte mens du ligger i sengen.

Hvis dette ikke hjelper...et krus med varmt vann og honning...i halvmoerket paa kjoekkenet.

Lys stimulerer,unngaa det.

Varm drikke virker soevnfremkallende hvis du gaar rett i seng etterpaa. Det samme gjelder soetsaker som sjokolade,honning etc.

Alkohol gjoer at man sovner raskt om kvelden. men soevnkvaliteten blir forringet...og man vaakner ofte altfor tidlig.

Interessant. Søtt for å sove? Er du sikker? Jeg tenker alltid på søtt og sukker som oppkvikkende.

Men selve sjokoladen er jo lett 'rus', så det kan være noe der.

Takk for tips.

Fortsetter under...

Skrevet

Sånn har jeg det også. Er trøtt som ei strømpe kl halv elleve om kvelden, sovner som en stein,- og våkner ofte i 4-tiden. Grrr. Ofte er hodet helt hyper på den tiden. Tanker suser rundt, og gjør at jeg blir mer og mer våken.

Et triks som hjelper noen ganger er å gjøre dette: Ligg i "likposisjonen" din, lukk opp øynene mens du puster inn, og lukk dem igjen når du puster ut. Rolig og rytmisk. Åpne, lukke, åpne, lukke.

Høres rart ut, men poenget er at man stenger tankene ute, og konsentrerer seg om pust og øyne.

Verdt et forsøk, i hvert fall.

Pust har jeg holdt på med i mange år, holdt jeg på å si, så den gode magepusten behersker jeg. Puster meg ned på nesten stillestående puls og blodtrykk.

Men opp og igjen med øyne? Jeg blir usedvanlig lett svimmel, kan ikke se på unger som husker en gang, og faktisk småsvimmel av _tanken_ på øyne opp og igjen, hehe...

Men takk for tips! Pusten er utrolig vikig.

Skrevet

Hvis du ikke får sove igjen, da står du opp, lager kakao og titter på stjernehimmelen:)

Og tenk på alle de som er våkne på den andre siden av jorden.

Ja, det er det jeg gjør. Står opp, kikker ut, og tenker på menneskeheten. Men det var en tanke å bytte ut te med kakao.

Takk!

Skrevet

Pust har jeg holdt på med i mange år, holdt jeg på å si, så den gode magepusten behersker jeg. Puster meg ned på nesten stillestående puls og blodtrykk.

Men opp og igjen med øyne? Jeg blir usedvanlig lett svimmel, kan ikke se på unger som husker en gang, og faktisk småsvimmel av _tanken_ på øyne opp og igjen, hehe...

Men takk for tips! Pusten er utrolig vikig.

Jeg er også en sånn svimmel type som blir kvalm av den minste ting. Men dette går faktisk bra. Og det med øynene gjør den store forskjellen i forhold til bare å fokusere på pusten.

Hvis jeg bare konsentrerer meg om å puste jevnt og rolig, er ikke det nok til å blokkere turbotankene. Men BÅDE pust og øyne, ja da har tankene ingen sjense til å trenge gjennom.

Etter hvert blir det vanskeligere å lukke opp øynene, og det er tegnet på at man er på vei til å sovne igjen.

Gratis, uskadelig og virkningsfullt(i hvert fall av og til)

Skrevet

Jeg er også en sånn svimmel type som blir kvalm av den minste ting. Men dette går faktisk bra. Og det med øynene gjør den store forskjellen i forhold til bare å fokusere på pusten.

Hvis jeg bare konsentrerer meg om å puste jevnt og rolig, er ikke det nok til å blokkere turbotankene. Men BÅDE pust og øyne, ja da har tankene ingen sjense til å trenge gjennom.

Etter hvert blir det vanskeligere å lukke opp øynene, og det er tegnet på at man er på vei til å sovne igjen.

Gratis, uskadelig og virkningsfullt(i hvert fall av og til)

Er det et (kjent)meditasjonstriks?

Hvis du lover at jeg ikke blir svimmel, skal jeg prøve.

:-)

Skrevet

Er det et (kjent)meditasjonstriks?

Hvis du lover at jeg ikke blir svimmel, skal jeg prøve.

:-)

Husker jammen ikke hvor jeg har det fra. Jeg driver ikke med meditasjon ellers, så det er i tilfelle plukket opp helt tilfeldig.

jeg kan selvfølgelig ikke love at du ikke blir svimmel, men jeg blir ikke det.

Og jeg blir svimmel og kvalm av husker, karuseller, svinge barna mine rundt, og jeg bli bilsyk, sjøsyk og flysyk.

Annonse

Skrevet

Husker jammen ikke hvor jeg har det fra. Jeg driver ikke med meditasjon ellers, så det er i tilfelle plukket opp helt tilfeldig.

jeg kan selvfølgelig ikke love at du ikke blir svimmel, men jeg blir ikke det.

Og jeg blir svimmel og kvalm av husker, karuseller, svinge barna mine rundt, og jeg bli bilsyk, sjøsyk og flysyk.

Ok. Tusen takk for forslaget ditt. Det er verdt å prøve.

Gjest togli
Skrevet

Dersom -du- plages av snorkingen til mannen din, så må han vel snorke temmelig høyt? *sjokka*

*ler* Senga vibrerer litt innimellom, men noen store problemer i den forbindelse har jeg naturlig nok ikke ;o)

Han skal være glad han er gift med meg!!!

Gjest Calóni
Skrevet

*ler* Senga vibrerer litt innimellom, men noen store problemer i den forbindelse har jeg naturlig nok ikke ;o)

Han skal være glad han er gift med meg!!!

Tihi ;) Hører han, da? Det finnes jo dem som vekker seg selv også :P

Gjest togli
Skrevet

Tihi ;) Hører han, da? Det finnes jo dem som vekker seg selv også :P

Nei, han skal nok være glad for at han er døv ;o)

Skrevet

Ja, det er det jeg gjør. Står opp, kikker ut, og tenker på menneskeheten. Men det var en tanke å bytte ut te med kakao.

Takk!

Prøv det med sjokoladen. Kan virke for så mye bra:)

Skrevet

Prøv det med sjokoladen. Kan virke for så mye bra:)

Det er sikkert og visst.

Annonse

Angela1365380318
Skrevet

Studerer psykologi og problemet ditt bør du oppsøke hjelo hos lege eller søvnklinikk.

For lite søvn over tid er skadelig for hjernen og hukommelsen blir svekket, du vil også være lettere disponibel for depresjon, få svakere imun system bla. Det finnes en rekke andre plager også knyttet til dette, jeg vet ikke hvordan du skal få sove lenge men det finnes mange gode folk på dette feltet og de kan gjøre livet ditt mye bedre:-)

Skrevet

Studerer psykologi og problemet ditt bør du oppsøke hjelo hos lege eller søvnklinikk.

For lite søvn over tid er skadelig for hjernen og hukommelsen blir svekket, du vil også være lettere disponibel for depresjon, få svakere imun system bla. Det finnes en rekke andre plager også knyttet til dette, jeg vet ikke hvordan du skal få sove lenge men det finnes mange gode folk på dette feltet og de kan gjøre livet ditt mye bedre:-)

Oioi, dette har jeg også lest, og er noe bekymret. Kjenner jo at det går ut over helsa. Takk for råd.

• 2 uker senere...
Gjest en mulig forklaring
Skrevet

Har ikke lest de andre svarene du har fått. Ville bare si at tidlig oppvåkning kan være et nokså vanlig symptom på depresjon, dersom du lider av det. I så tilfelle kan antidepressiva hjelpe.

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene du har fått. Ville bare si at tidlig oppvåkning kan være et nokså vanlig symptom på depresjon, dersom du lider av det. I så tilfelle kan antidepressiva hjelpe.

Takk for svar. Jeg er klar over den sammenhengen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...