Gå til innhold

Luftgevær og regler for dette


Gjest Iznowgood_the one and only

Anbefalte innlegg

Gjest Iznowgood_the one and only

Kan noen si meg reglene for bruk av luftgevær og hvem som har lov å eie dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IngenLurerDenneGutten

16 år og free for all?

Nesten riktig. Hvis våpenet overstiger en viss utgangshastighet må man ha våpenkort. Jeg har en luft/gasspistol som det kreves våpenkort for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Nesten riktig. Hvis våpenet overstiger en viss utgangshastighet må man ha våpenkort. Jeg har en luft/gasspistol som det kreves våpenkort for å kjøpe.

" Hvis våpenet overstiger en viss utgangshastighet må man ha våpenkort. Jeg har en luft/gasspistol som det kreves våpenkort for å kjøpe. "

Hei, vet du hvor jeg finner regler om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

" Hvis våpenet overstiger en viss utgangshastighet må man ha våpenkort. Jeg har en luft/gasspistol som det kreves våpenkort for å kjøpe. "

Hei, vet du hvor jeg finner regler om dette?

Nei - men dette vet de der de selger geværer.

Ta en titt innom før du kjøper, det er ikke no problem å få et våpenkort. Selv jeg fikk det - og jeg er en ordentlig skurk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen:

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm.

Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Det du trenger å vite vedr. Våpenloven finner du her:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html

Og alvorlig talt, dette kunne du da jaggu klart å finne selv med et simpelt søk, eh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IngenLurerDenneGutten

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen:

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm.

Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Det du trenger å vite vedr. Våpenloven finner du her:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html

Og alvorlig talt, dette kunne du da jaggu klart å finne selv med et simpelt søk, eh?

Hvorfor det? Vi har jo deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen:

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm.

Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Det du trenger å vite vedr. Våpenloven finner du her:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html

Og alvorlig talt, dette kunne du da jaggu klart å finne selv med et simpelt søk, eh?

Hei Mr Kahn! Jodda, jeg fant det samme på lovdata :-)

Har jobbet foran pc'n i hele dag, så det gikk litt tregt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Nei - men dette vet de der de selger geværer.

Ta en titt innom før du kjøper, det er ikke no problem å få et våpenkort. Selv jeg fikk det - og jeg er en ordentlig skurk;)

Jeg skal hverken kjøpe eller skaffe meg våpenkort. Gutten på 14 i huset ønsker å bruke luftgevær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen:

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm.

Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Det du trenger å vite vedr. Våpenloven finner du her:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html

Og alvorlig talt, dette kunne du da jaggu klart å finne selv med et simpelt søk, eh?

Vil dette m.a.o. si at en fjortenåring kan bruke luftgevær? (under oppsyn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Vil dette m.a.o. si at en fjortenåring kan bruke luftgevær? (under oppsyn)

Noen venner av oss kjøpte luftgevær til guttungen når han var 8 år så jeg vil tro at en på 14 fint kan bruke det under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngenLurerDenneGutten

Jeg skal hverken kjøpe eller skaffe meg våpenkort. Gutten på 14 i huset ønsker å bruke luftgevær...

Kjøp et helt vanlig lufgevær til han.

Mine gutter fikk også i den alderen, men pass på at ingen paragrafkjerringer ser det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Kjøp et helt vanlig lufgevær til han.

Mine gutter fikk også i den alderen, men pass på at ingen paragrafkjerringer ser det;)

Det var akkurat derfor jeg ville vite hvilke paragrafer som gjelder ;-)

Kjekt å ha sitt på det tørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil dette m.a.o. si at en fjortenåring kan bruke luftgevær? (under oppsyn)

Det kommer vel an på oppsynet, og situsjonen. En unge kan skyte med ildvåpen, så lenge det er på godkjent skytebane og med assistanse av godkjent personale.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette m.a.o. si at en fjortenåring kan bruke luftgevær? (under oppsyn)

Ja, på lukkede, godkjente baner eller der hvor øvelsesskyting er tillatt kan en fjortenåring skyte med luftgevær under oppsyn av en ansvarlig. Hvis ikke det har skjedd endringer i loven siden siste jeg sjekket, så kan h*n også skyte med andre typer godkjente våpen.

Jeg vil imidlertid ikke anbefale gevær med kalibre som 30.06, magnum-våpen eller noen typer hagler, dersom fjortenåringen er en spelemmet lettvekter. Disse våpnene har en kraftig rekyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Ja, på lukkede, godkjente baner eller der hvor øvelsesskyting er tillatt kan en fjortenåring skyte med luftgevær under oppsyn av en ansvarlig. Hvis ikke det har skjedd endringer i loven siden siste jeg sjekket, så kan h*n også skyte med andre typer godkjente våpen.

Jeg vil imidlertid ikke anbefale gevær med kalibre som 30.06, magnum-våpen eller noen typer hagler, dersom fjortenåringen er en spelemmet lettvekter. Disse våpnene har en kraftig rekyl.

Med stor fare for å mase for mye, hva kan betegnes som "...godkjente baner eller der hvor øvelsesskyting er tillatt" ?

På åkern under oppsyn av pappan? Jeg anser ikke meg selv som skikket til å ha befatning med våpen, siden jeg ikke har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor fare for å mase for mye, hva kan betegnes som "...godkjente baner eller der hvor øvelsesskyting er tillatt" ?

På åkern under oppsyn av pappan? Jeg anser ikke meg selv som skikket til å ha befatning med våpen, siden jeg ikke har erfaring med det.

Jeg foreslår at du tar kontakt med det lokale politikammer eller lensmannskontor for å få best mulig råd og veiledning i så måte.

Hvis du bor på Romsås, så kan du ikke stå på en veranda i blokka med hagle og leirduekaster og dundre i vei, capice? Bor du derimot på svarte bondelandet ute i Aremark eller noe sånt, så gir de aller fleste en god dag i om du skyter med en .88 Boforskanon, bare du ikke ødelegger hjemmebrentapparatene.

Mitt tips er: meld poden (eller podinnen) inn i et skytterlag, hvis det finnes noe slikt på hjemstedet ditt. Da får dere også trygg og sikker veiledning i våpenbruk- og oppbevaring. Uansett, sørg for at alle står på den riktige siden av våpenet når det avfyres, og at du/dere vet at ikke prosjektilene kommer på avveie og treffer noen kjente.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...