Gå til innhold

NHD om bivirkninger av Cipralex/SSRI


Gjest bivirkninger

Anbefalte innlegg

Gjest bivirkninger

Hvorfor skriver du at dyskenesier bare kan oppstå ved bruk av antipsykotika, når forskning viser noe annet? Er det en del av avtalen med sponsorene å overse spørsmål som dette?

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2495739

Mulig å få et klart svar rundt spørsmål om ufrivillige muskelbevegelser som følge av SSRI-bruk? La oss si at du hadde vært og fylt bensin på bilen din, og den med ett begynte å gjøre små hopp på veibanen, ville du ikke blitt litt redd, og sjekket det opp. Forsøkt å finne ut hva som var galt? Sjekke bensinen, vurdert hvor du skulle fylle neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg burde skrive om alle bivirkninger:

Ja, det finnes sikkert dersom mange nok bruker preparatet.

På samme måte bør en tenke seg om før en går ut. En kan bli truffet av lynet.

Jeg skriver ikke om det fordi:

1. Det står ikke nevnt i Felleskatalogen

2. Jeg har aldri sett det selv og har aldri hørt om noen som har sett det etter tusenvis av behandlinger. Jeg har derimot sett det mange ganger ved bruk av antipsykotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bivirkninger

Jeg burde skrive om alle bivirkninger:

Ja, det finnes sikkert dersom mange nok bruker preparatet.

På samme måte bør en tenke seg om før en går ut. En kan bli truffet av lynet.

Jeg skriver ikke om det fordi:

1. Det står ikke nevnt i Felleskatalogen

2. Jeg har aldri sett det selv og har aldri hørt om noen som har sett det etter tusenvis av behandlinger. Jeg har derimot sett det mange ganger ved bruk av antipsykotika.

Du vet altså ikke noe om bivirkningen, det er i orden.

Jeg forstår poenget med å ikke grave seg ned i bekymringer om alt som kan gå galt. Syns det er unødvendig å bli stemplet med GAD på grunn av undring rundt årsaken til bivirkninger, men ser at du lett svarer i så måte.

Hvis vi hadde fått mer seriøs informasjon om bivirkninger ville det vært mindre spørsmål rundt dette. Det blir for lettvint å gi kommentarer som går på at livet er et sjansespill, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg burde skrive om alle bivirkninger:

Ja, det finnes sikkert dersom mange nok bruker preparatet.

På samme måte bør en tenke seg om før en går ut. En kan bli truffet av lynet.

Jeg skriver ikke om det fordi:

1. Det står ikke nevnt i Felleskatalogen

2. Jeg har aldri sett det selv og har aldri hørt om noen som har sett det etter tusenvis av behandlinger. Jeg har derimot sett det mange ganger ved bruk av antipsykotika.

Jeg prøver å finne dokumetasjon i forbindelse med at min søster akkurat har begynt på Cipralex og sliter veldig. Og da leste jeg svaret i fra Nils Håvard Dahl i forbindelse med bivirkninger ved bruk av dette medikamentet. Han skrev at det ikke står noe om bivirkninger i felleskatalogen. Det forbauser meg. Til informasjon står følgende bivirkninger oppført i felleskatalogen:

Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotonergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Jeg prøver å finne dokumetasjon i forbindelse med at min søster akkurat har begynt på Cipralex og sliter veldig. Og da leste jeg svaret i fra Nils Håvard Dahl i forbindelse med bivirkninger ved bruk av dette medikamentet. Han skrev at det ikke står noe om bivirkninger i felleskatalogen. Det forbauser meg. Til informasjon står følgende bivirkninger oppført i felleskatalogen:

Bivirkninger: Bivirkninger er vanligst i første eller andre uke av behandlingen og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svimmelhet, hodepine og kvalme er observert hos noen pasienter etter brå seponering av escitalopram. De fleste symptomene var milde og forbigående. For å unngå seponeringsproblemer anbefales en gradvis nedtrapping over 1-2 uker. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme forekommer svært hyppig. Diaré, forstoppelse. Hud: Økt svette. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Metabolske: Redusert appetitt. Psykiske: Nedsatt libido, anorgasme hos kvinner. Sentralnervesystemet: Søvnløshet, somnolens, svimmelhet. Urogenitale: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast, munntørrhet, anoreksi. Hud: Utslett, ekkymoser, kløe, angioødem, svette. Lever: Avvikende leverfunksjonsprøver. Metabolske: Hyponatremi, utilstrekkelig ADH-sekresjon. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Neurologiske: Kramper, tremor, koordinasjonsproblemer, serotonergt syndrom. Psykiske: Hallusinasjoner, mani, forvirring, agitasjon, angst, depersonalisering, panikkanfall, nervøsitet. Sentralnervesystemet: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Galaktoré, seksuelle bivirkninger inkl. impotens, ejakulasjonsproblemer, anorgasmi. Øvrige: Insomnia, svimmelhet, utmattelse, tretthet, anafylaktisk reaksjon.

Marit1966: du har misforstått NHD; han har formulert seg litt uklart. Han sier ikke at det ikke er bivirkninger på Cipralex; han svarer på spørsmål om en bestemt bivirkning som nicket "bivirkninger" spør om, nemlig dyskinesi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...