Gå til innhold

virus hpv16


carry

Anbefalte innlegg

hei

jeg er 27 år og har fått et brev fra en almendoktor som skriver at jeg har en virusinfeksjon i livmorhalsen. Og at denne typen virus kan utvikle seg til kreft. viruset heter hpv 16. er dette et vanlig virus? betyr det at jeg burde få meg barn asap? hva er prosenten for at dette utvikler seg til kreft og hvor fort vil dette skje? hvordan har jeg fått dette viruset? jeg håper du har mulighet til å gi meg noen svar.

tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette Moen, gynekolog

Jeg synes din lege har skremt deg unødig. Det er riktig at det er en assosiasjon mellom HPV og livmorhalskreft, men dette virus (det finnes 60-70 typer) er meget utbredt i befolkningen og de fleste får ikke kreft. Ikke alle har en slik assosiasjon til kreft, men nr 16 er en av dem.

Jeg kan ikke gi deg prosenter for risiko. Du bør ta vanlig celleprøve hvert 3.år. Da vil man kunne fange opp det vi betegner som lett og grov dysplasi, det siste er et forstadium til kreft. Har man fått påvist et slikt forstadium vil det i 10-15% av tilfellene med årene kunne utvikle seg til kreft, derfor fjerner man for en sikkerhets skyld litt av mormunnen ved de grove dysplasier. Kvinner kan få barn etter et slikt inngrep! Så av den grunn har det ikke hastverk med å få barn.

Hvis du røyker, vil jeg anbefale deg å slutte, for det ser ut som kombinasjonen røyk/HPV er spesielt ugunstig. Vi mener at virus overføres seksuelt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...