Gå til innhold

NHD/andre hvis man har mistanke om at psyk driver med fusk...


Gjest Uheldig terapi

Anbefalte innlegg

Gjest Uheldig terapi

Gikk til en privatpraktiserende psykolog som visstnok hadde driftsavtale. Jeg hadde oppnådd frikort når jeg kom inn til han. Han skulle likevel ha 200 kroner hver gang, av grunner jeg ikke forsto. Var ganske psykisk nedkjørt den gangen.

Hvis jeg har misforstått og han ikke hadde driftsavtale så er jo 200 kroner en veldig liten pris å ta? Så jeg er mest forvirret nå?. Kan noen instans sjekke dette ut for meg? Psykologforeningen ba meg sjekket på sidene til Helse øst om han hadde driftsavtale, han står ikke nevnt der. Men kan han stå nevnt andre steder.

Hvis jeg ikke skulle ha betalt 200 kroner hver gang, hvordan går jeg frem for å få pengene mine tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Her finner du ut om han har avtale. Evt kan du ringe 62 58 55 00.

http://www.helse-ost.no/file_listgroup.asp?strAction=doView&iGroupId=111&mids=167a294a299

2. Om han har avtale, kan han ikke kreve mellomlegg av noen pasienter. Om han har krevd penger av deg som du ikke skulle betale, bør Helse Øst sørge for at du får tilbakebetalt.

Hvis det ikke ordner seg raskt, kan du bruke Pasientombudet eller Fylkeslegen.

PS. Svaret er oppdatert etter at jeg har innhentet nye opplysninger.DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke lovlig

Det finnes psykologer som også kjører med prosentvis driftsavtale.

Noen har 100 andre 50. Mulig at reglene er forandret. Det må du sjekke opp.

Hvis han er psykolog er han kanskje medlem av en psykologforening. Dersom han ikke har driftsavtale og tar honorar må du rapportere han. Men vet ikke hvilken instans du må gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uheldig terapi

1. Her finner du ut om han har avtale. Evt kan du ringe 62 58 55 00.

http://www.helse-ost.no/file_listgroup.asp?strAction=doView&iGroupId=111&mids=167a294a299

2. Om han har avtale, kan han ikke kreve mellomlegg av noen pasienter. Om han har krevd penger av deg som du ikke skulle betale, bør Helse Øst sørge for at du får tilbakebetalt.

Hvis det ikke ordner seg raskt, kan du bruke Pasientombudet eller Fylkeslegen.

PS. Svaret er oppdatert etter at jeg har innhentet nye opplysninger.DS

Tusen hjertelig takk NHD. Da får jeg klarhet i dette her:) og har han alt på det rene så slipper jeg å føle meg lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uheldig terapi

Det finnes psykologer som også kjører med prosentvis driftsavtale.

Noen har 100 andre 50. Mulig at reglene er forandret. Det må du sjekke opp.

Hvis han er psykolog er han kanskje medlem av en psykologforening. Dersom han ikke har driftsavtale og tar honorar må du rapportere han. Men vet ikke hvilken instans du må gå til.

jeg lurte også på om det kunne være snakk om en delvis driftsavtale. Men de i psykologforeningen mente at det ikke fantes... Vel jeg ønsker iallefall å få en klarhet i dette her. Om han har alt på det rene så er det ingenting som kunne glede meg mer. Men synes det er ille hvis jeg har blitt lurt til å betale mer enn jeg skulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Her finner du ut om han har avtale. Evt kan du ringe 62 58 55 00.

http://www.helse-ost.no/file_listgroup.asp?strAction=doView&iGroupId=111&mids=167a294a299

2. Om han har avtale, kan han ikke kreve mellomlegg av noen pasienter. Om han har krevd penger av deg som du ikke skulle betale, bør Helse Øst sørge for at du får tilbakebetalt.

Hvis det ikke ordner seg raskt, kan du bruke Pasientombudet eller Fylkeslegen.

PS. Svaret er oppdatert etter at jeg har innhentet nye opplysninger.DS

Så lenge en privatpraktiserende har driftstillskudd, lite eller stort, 15% eller 100%, kan den ikke kreves mellomlegg av noen pasienter.

De egenandeler som skal betales, er de samme som i offentlige poliklinikker. Dvs at pasienter med frikort ikke skal betale en eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uheldig terapi

1. Her finner du ut om han har avtale. Evt kan du ringe 62 58 55 00.

http://www.helse-ost.no/file_listgroup.asp?strAction=doView&iGroupId=111&mids=167a294a299

2. Om han har avtale, kan han ikke kreve mellomlegg av noen pasienter. Om han har krevd penger av deg som du ikke skulle betale, bør Helse Øst sørge for at du får tilbakebetalt.

Hvis det ikke ordner seg raskt, kan du bruke Pasientombudet eller Fylkeslegen.

PS. Svaret er oppdatert etter at jeg har innhentet nye opplysninger.DS

Men kan man ha en prosentvis driftsavtale? feks at man ikke har 100% driftsavtale men feks bare 50? Kan det være en årsak til avgiften?

Hun jeg snakket med på Helse Øst hadde ikke peiling på regelverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uheldig terapi

Så lenge en privatpraktiserende har driftstillskudd, lite eller stort, 15% eller 100%, kan den ikke kreves mellomlegg av noen pasienter.

De egenandeler som skal betales, er de samme som i offentlige poliklinikker. Dvs at pasienter med frikort ikke skal betale en eneste krone.

ok takk for svaret:) Hadde allerede stilt spørsmålet om det før jeg så svaret fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uheldig terapi

Det finnes psykologer som også kjører med prosentvis driftsavtale.

Noen har 100 andre 50. Mulig at reglene er forandret. Det må du sjekke opp.

Hvis han er psykolog er han kanskje medlem av en psykologforening. Dersom han ikke har driftsavtale og tar honorar må du rapportere han. Men vet ikke hvilken instans du må gå til.

Men hvis han ikke har driftsavtale, da har han jo lov til å ta honorar? Er det ikke slik det er? Vet om psykologer som ikke har avtale som tar 500 kroner timen uavhengig om du har frikort eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke lovlig

Det finnes psykologer som også kjører med prosentvis driftsavtale.

Noen har 100 andre 50. Mulig at reglene er forandret. Det må du sjekke opp.

Hvis han er psykolog er han kanskje medlem av en psykologforening. Dersom han ikke har driftsavtale og tar honorar må du rapportere han. Men vet ikke hvilken instans du må gå til.

Det skulle selvfølgelig stå : Dersom han *har* driftsavtale og tar honorar må du rapportere han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...