Gjest Thomas21 Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Jeg er en mann på 21 år, som var en tur til legen i sammenheng med helsesjekk for å ta førerkortet på buss. Jeg gikk gjennom sjekken uten "feil", men han påpekte hvilepulsen min og blodtrykket mitt. Jeg er litt overvektig, og har siden militæret for ca 2 år siden levd et ganske inaktivt liv, en del pga av depresjoner og slike ting. Jeg har tvangsspist en del under de verste depresjonsperiodene, og la på meg i løpet av det ene året i militæret fra 95kg til 115kg, som jeg veier nå. Jeg fikk påpekt litt høyt blodtrykk da jeg kom inn i militæret også, men hørte ikke noe mer, så jeg gikk ut i fra at det gikk greit. Nå for en ukes tid siden var jeg som sagt innom legen for helsesjekk, og han sa jeg hadde hvilepuls på mellom 90 og 105, og blodtrykk på 150/97. Han sa dette var høyt for en på min alder, og at jeg burde få dette sjekket med min lege etter et par uker, når jeg ikke hadde dette presset med helsesjekken over meg. Hva bør jeg gjøre? Jeg vet jeg må begynne å røre mer på meg, trene litt og komme i form. Det er som en drøm for meg, å være i normalt god form, og ha en normal vekt som jeg for min kropp anser som et sted mellom 80 og 90 kg. Jeg har ikke nevnt høyden min, jeg er 180cm høy, men rimelig kraftig bygd, med mye muskler. Hva bør jeg gjøre ang dette? Hva bør jeg gjøre ang blodtrykket? Det føles så umulig å begynne å trene, det føles som en så uoverkommelig oppgave, så uoverkommelig at jeg aldri får begynt, fordi jeg "vet" at dette klarer jeg aldri... Er det noen med litt innsikt som kan opplyse meg litt? Det hadde jeg satt veldig stor pris på. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17776-21-%C3%A5r-gammel-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BlTr Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Hei Thomas! Du veit jo selv ser jeg, at trening er bra! Jeg veit det kan være vanskelig å komme i gang, men prøv å start forsiktig, ikke sett deg store, uoverkommelig mål, bare små. Og så er det kosten da. Kanskje du trenger å arbeide med det som ligger bak tvangsspisinga og depresjonene? Men du, det kan godt tenkes at både din hvilepuls og ditt blodtrykk er en del lavere til vanlig enn akkurat hos legen. Var du kanskje litt nervøs og forkava akkurat i den situasjonen? Lykke til hos legen igjen, håper det ordner seg på et vis! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17776-21-%C3%A5r-gammel-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-80219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Svar til Thomas. Du har selv gitt svar på det vesentligste i dine spørsmål. Din drøm om såvel vekt og fysisk form dekker akt som skal sies om å normalisere f.eks. blodtrykket ditt, Det er hos mange et tilnærmet lineært forhold mellom overvekt og blodtrykk. D.v.s. at blodtrykket stiger jevnt med stigende vekt. Blodtrykk rundt 150/100 er for meget for deg på lang sikt. Imidlertid er det ønskelig at du får registert trykket over en lengre periode, helst en 24-timers kontinuerlig registrering. da får man et mer virkelig bilde av hvor du befinner deg, og også et skikkelig grunnlag for å bedømme nødvendigheten av eventuell blodtrykksbehandling. Utover det du selv skal gjøre : gradvis , systematisk vektreduksjon samtidig med jevn, regelmessig trening. Prøv å se treningen og vektreduksjonen som en oppgave som skal gå over ganske lang tid, og som etterhvert blir en naturlig del av din livsstil. Det er langtfra umulig. Du starter fra bunnen, konkurrerer bare med deg selv både når det gjelder vekt og fysisk form. I løpet av et par år har du kommet langt. Ikke vent undere på kort tid ! Men - stå på. Mange, med utgangspunkt langt bortenfor deg, har klart det. Du kan ta kontakt med f.eks. Klinikk for forebyggende Medisin på Ullevål sykehus i Oslo og be om endel råd på flere plan i din situasjon. Så lenge motiveringen er der, har du muligheter for å lykkes. Good luck !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17776-21-%C3%A5r-gammel-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-82927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Svar til Thomas. Du har selv gitt svar på det vesentligste i dine spørsmål. Din drøm om såvel vekt og fysisk form dekker akt som skal sies om å normalisere f.eks. blodtrykket ditt, Det er hos mange et tilnærmet lineært forhold mellom overvekt og blodtrykk. D.v.s. at blodtrykket stiger jevnt med stigende vekt. Blodtrykk rundt 150/100 er for meget for deg på lang sikt. Imidlertid er det ønskelig at du får registert trykket over en lengre periode, helst en 24-timers kontinuerlig registrering. da får man et mer virkelig bilde av hvor du befinner deg, og også et skikkelig grunnlag for å bedømme nødvendigheten av eventuell blodtrykksbehandling. Utover det du selv skal gjøre : gradvis , systematisk vektreduksjon samtidig med jevn, regelmessig trening. Prøv å se treningen og vektreduksjonen som en oppgave som skal gå over ganske lang tid, og som etterhvert blir en naturlig del av din livsstil. Det er langtfra umulig. Du starter fra bunnen, konkurrerer bare med deg selv både når det gjelder vekt og fysisk form. I løpet av et par år har du kommet langt. Ikke vent undere på kort tid ! Men - stå på. Mange, med utgangspunkt langt bortenfor deg, har klart det. Du kan ta kontakt med f.eks. Klinikk for forebyggende Medisin på Ullevål sykehus i Oslo og be om endel råd på flere plan i din situasjon. Så lenge motiveringen er der, har du muligheter for å lykkes. Good luck !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17776-21-%C3%A5r-gammel-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-82934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Hei Thomas! Du veit jo selv ser jeg, at trening er bra! Jeg veit det kan være vanskelig å komme i gang, men prøv å start forsiktig, ikke sett deg store, uoverkommelig mål, bare små. Og så er det kosten da. Kanskje du trenger å arbeide med det som ligger bak tvangsspisinga og depresjonene? Men du, det kan godt tenkes at både din hvilepuls og ditt blodtrykk er en del lavere til vanlig enn akkurat hos legen. Var du kanskje litt nervøs og forkava akkurat i den situasjonen? Lykke til hos legen igjen, håper det ordner seg på et vis! Se annen kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17776-21-%C3%A5r-gammel-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-82967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.