Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal starte på roaccutan-behandling, og må derfor ta en blodprøve før jeg kan gå i gang.

For et par dager siden fikk jeg i meg 4 kapsler a` 1000 mg av et preparat kalt Sterobols.Dette inneholder disse virkestoffene: Betasitosterol,smilax officianalis,alfafa concentrate,sinksulfat,acacia og magnesium stearate. Jeg vet selvsagt at dette ikke er bra å ta, og det er heller ikke noe jeg bruker/har brukt før. Dette var en engangshendelse som ikke vil gjenta seg.

Jeg skal ta blodprøven i neste uke, og lurer på om dette kan spores der, i form av svært høye fettverdier i blodet eller annet, som kan gjøre hudlegen skeptisk til at jeg starter på roaccutan. Jeg vil presisere at det var kun 4 kapsler jeg tok, og at det vil være over en uke siden jeg tok disse når jeg skal ta blodprøven.

I følge blodprøveskjemaet jeg fikk vil man sjekke følgende stoffer i blodet:

Hb,erytocytter, leukocytter, trombocytter, eosinofile, fosfor alkalier, gamma GT, bilirubin,LD,ASAT, ALAT,triglyserider F, kolestorol,urinsyre, urinstoff, kreatinin og HbA1c 3.

Oppsummeringsvis lurer jeg på om bruken av Sterobols kan spores i det man sjekker for på blodprøven.I tillegg til om dette kan ha en negativ effekt på det man sjekker for, slik at hudlegen gir stopp-signal for roaccutan-bruk

Håper jeg kan få et svar på dette, jeg vet at jeg ikke spør lett.

Mvh

Rovena

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177818-blodpr%C3%B8ve-ved-roaccutanbehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

hudlegen din kan ikke ikke vite at du har tatt anabole steroider. Høyst sannsynlig vil ikke inntak av tabletter slå ut på de prøvene vi vanligvis tar.

Et lege pasient forhold bygger på gjensidig tillitt, og det er dårlig gjort ikke å spille med åpne kort. Roaccutan brukes for å behandle alvorlig akne, som er en relativt sjelden tilstand. En relativt vanlig årsak til alvorlig akne er nettopp inntak av anabole steroider. Og da ikke tilfeldig inntak av 4 kapsler.

Er det farlig å behandle alvorlig akne forårsaket av anabole stoider med Roaccutan. Kanskje ikke, ingen har naturlig nok undersøkt nettopp dette. Fortsetter du å ta disse steroidene er det gode sjanser for at du får kvisene igjen.

Du synes som en fornuftig fyr, og det kan høres ut som du ikke synes det er lett "lure" legen din . Jeg tror imidlertid du bør tenke litt gjennom hvem du lurer..

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...