Gjest Timari Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Var på forelesning for en stund siden. studerer et spesialpedagogisk fag.Noen av studentene får kopi av de transparantene læreren har på tavla pga dysleksi, synsvansker andre funksjonshemmninger etc. Det må avtales på forhånd Veninna mi hadde allerede sagt i fra på forhånd at hun var en av de som trengte kopier fordi hun ikke så tavla i det hele tatt. på forelesning presterer foreleseren å si " ja så var den en her som skulle ha noen kopier her, fordi hun var svaksynt. hvor sitter du hen? kan du reise deg så jeg ser deg?". Så måtte hun reise seg opp da, og da fikk jo alle vite handikappet hennes Jeg vet at veninna mi er veldig sårbar ang det at hun er sterkt svaksynt. Hvorfor må da foreleseren i spesped kringkaste det overfor alle de andre studentene? Hva synes dere om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimt av sol Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Litt usikker... Skjønner at det ble litt ubehagelig, men samtidig så måtte han jo få gitt henne det da... Mener du han burde gitt henne det på tomannshånd på forhånd? Ikke alltid det er anledning til sånt. Han kunne selvsagt bedt vedkommende om å reise seg uten å nevne hva som "feilte" henne, men hadde det vært noe bedre? Alle ville jo skjønt at det var noe. Det er jo ikke akkurat noe sensitiv info at man er svaksynt så jeg tror det var helt greit det han gjorde, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg trodde høgskolen hadde innført et system der alt fagstoff blir lagt ut på nettet, tilgjengelig for alle studenter som tar de enkelte fagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg trodde høgskolen hadde innført et system der alt fagstoff blir lagt ut på nettet, tilgjengelig for alle studenter som tar de enkelte fagene. Pga copyright så kan de vel gjerne ikke legge ut alt de har på forelesninger. Forresten synes jeg ikke det var så ille gjort av foreleseren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Pga copyright så kan de vel gjerne ikke legge ut alt de har på forelesninger. Forresten synes jeg ikke det var så ille gjort av foreleseren. Jeg mener transparenter fra forelesninger. Og jeg mener ikke at det legges fritt ut, det er et lukket system kun med tilgang for de som går på de enkelte fagene. i prinsippet blir det samme sak som å sende e-post til studentene, men i stedet legges stoffet ut på en plass der studentene kan hente det. Det er lukket med passord og innlogging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Litt usikker... Skjønner at det ble litt ubehagelig, men samtidig så måtte han jo få gitt henne det da... Mener du han burde gitt henne det på tomannshånd på forhånd? Ikke alltid det er anledning til sånt. Han kunne selvsagt bedt vedkommende om å reise seg uten å nevne hva som "feilte" henne, men hadde det vært noe bedre? Alle ville jo skjønt at det var noe. Det er jo ikke akkurat noe sensitiv info at man er svaksynt så jeg tror det var helt greit det han gjorde, jeg. De pleier jo å spørre om hvem som skal ha transparaenter og da må man rekke hånda opp i været. Er ikke det nok da? Det er jo mange grunner til at man får kopier. Noen har jo lese og skrivevansker, vet ikke om jeg hadde syntes det hadde vært så kult om noen hadde kringkastet det utover salen. Det er ikke noe galt med å være svaksynt men man kan vel velge selv hvem som skal få vite det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg mener transparenter fra forelesninger. Og jeg mener ikke at det legges fritt ut, det er et lukket system kun med tilgang for de som går på de enkelte fagene. i prinsippet blir det samme sak som å sende e-post til studentene, men i stedet legges stoffet ut på en plass der studentene kan hente det. Det er lukket med passord og innlogging. Det har vel ikke så mye å si HVEM som får se copyrightet materiale. For å lage kompendier må utdanningsinstitusjonen betale. Det samme gjelder materiale på classfronter etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det har vel ikke så mye å si HVEM som får se copyrightet materiale. For å lage kompendier må utdanningsinstitusjonen betale. Det samme gjelder materiale på classfronter etc. Tranparanter eller foiler for forelesninger er vel sjelden kopibeskyttet materiale. Hos oss ligger alt slikt åpent på intranettet (for de som er studenter og lærere) "..................................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Det har vel ikke så mye å si HVEM som får se copyrightet materiale. For å lage kompendier må utdanningsinstitusjonen betale. Det samme gjelder materiale på classfronter etc. Kompendier er det copyright på, ja. Men det blir noe helt annet. Her var det snakk om stikkord fra en forelesning. Og som Prozak sier, er det vanlig å legge disse ut på intranettet. (Classfronter i dette tilfellet) For øvrig har jeg sett flere eksempler på at et kompendium har copyright, men flere av artiklene som står der, ligger åpent ute på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Kompendier er det copyright på, ja. Men det blir noe helt annet. Her var det snakk om stikkord fra en forelesning. Og som Prozak sier, er det vanlig å legge disse ut på intranettet. (Classfronter i dette tilfellet) For øvrig har jeg sett flere eksempler på at et kompendium har copyright, men flere av artiklene som står der, ligger åpent ute på nettet. Okey...stikkord? Det må være noe spesielt på høyskoler.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Okey...stikkord? Det må være noe spesielt på høyskoler.... Ja, når de foreleser, bruker noen samtidig overhead. Nå til dags vanligvis powerpoint via PC, men det finnes også noen "gammeldagse" professorer som bruker plastikk. Hvis studentene etterpå kan hente ut et kort resume av forelesningen, slipper de å notere underveis. Eller uansett er de trykte notatene greie å ha. Hvor utbredt dette er på høgskoler og om det benyttes på universitet vet jeg ikke, men det var tydelig ut fra hovedinnlegget at det var dette hun siktet til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.