Gå til innhold

Blodplater og blodfortynnende medisin.

Anbefalte innlegg

For vel 1 år siden ble det oppdaget at jeg hadde veldig lave blodplater (Trombocytter), under 5 ved hver måling. Etter å ha prøvd å få opp blodplatene, med bl.a. Prednisolon som tabletter og Octagam direkte i blodet, uten hell, ble det nødvendig å operere vekk milten. Nå er blodplatene på over 300, og det er vel og bra. Men, mitt spørsmål er følgende: Frem til før blodplatene gikk ned, hadde jeg brukt regelmessig blodfortynnende medisin, Albyl. Dette pga at jeg hadde hatt en mindre blodpropp i hjernen i 1996 (uten at jeg hadde store plager av det). Det jeg lurer på er om det er større fare for å få blodpropp nå, da Albyl er fjernet, og trombocyttene har økt til over 300, og kanskje øker mer? Eller har trombocytter og blodfortynnende medisin ikke noe med hverandre å gjøre? Har fått litt forskjellige meninger fra leger om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177948-blodplater-og-blodfortynnende-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Noeste.

Trombocytter og blodfortynnende medisin har absolutt noe med hverandre å gjøre. Jeg oppfatter deg slik at du inkluderer Albyl i begrepet "blodfortynnende". Salicylsyre (bl.a. Albyl) har som hovedeffekt at den "hemmer" blodplatene i å klebe seg sammen og på den måten kunne danne en propp.

Generelt kan man derfor anta at din mulighet til å danne propper etter at du fikk normalisert dine blodplater (både i antall og hva funksjon angår) er større enn før miltfjerningen. Hvorvidt det har sammenheng med at du tidligere fikk et lite slag er derimot et annet spørsmål, og du bør ta det opp med din lege, som vel har de opplysninger som trenges for å vurdere dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...