Noeste Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 For vel 1 år siden ble det oppdaget at jeg hadde veldig lave blodplater (Trombocytter), under 5 ved hver måling. Etter å ha prøvd å få opp blodplatene, med bl.a. Prednisolon som tabletter og Octagam direkte i blodet, uten hell, ble det nødvendig å operere vekk milten. Nå er blodplatene på over 300, og det er vel og bra. Men, mitt spørsmål er følgende: Frem til før blodplatene gikk ned, hadde jeg brukt regelmessig blodfortynnende medisin, Albyl. Dette pga at jeg hadde hatt en mindre blodpropp i hjernen i 1996 (uten at jeg hadde store plager av det). Det jeg lurer på er om det er større fare for å få blodpropp nå, da Albyl er fjernet, og trombocyttene har økt til over 300, og kanskje øker mer? Eller har trombocytter og blodfortynnende medisin ikke noe med hverandre å gjøre? Har fått litt forskjellige meninger fra leger om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177948-blodplater-og-blodfortynnende-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Svar til Noeste. Trombocytter og blodfortynnende medisin har absolutt noe med hverandre å gjøre. Jeg oppfatter deg slik at du inkluderer Albyl i begrepet "blodfortynnende". Salicylsyre (bl.a. Albyl) har som hovedeffekt at den "hemmer" blodplatene i å klebe seg sammen og på den måten kunne danne en propp. Generelt kan man derfor anta at din mulighet til å danne propper etter at du fikk normalisert dine blodplater (både i antall og hva funksjon angår) er større enn før miltfjerningen. Hvorvidt det har sammenheng med at du tidligere fikk et lite slag er derimot et annet spørsmål, og du bør ta det opp med din lege, som vel har de opplysninger som trenges for å vurdere dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/177948-blodplater-og-blodfortynnende-medisin/#findComment-1195425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.