Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en gutt tidlig i tenårene. Han har, etter det jeg har lest meg frem til, klart en tvangslidelse. Han sliter med tanker om hva han må gjøre og ikke må gjøre og får beskjeder i tanken om hvilken straff som vil ramme ham eller en av hans nærmeste om han ikke adlyder tanken. F.eks må han holde pusten så og så lenge eller løpe opp og ned bakken så og så mange ganger. Dette er milde eksempler. Han er en relativt åpen gutt, veldig åpen for meg, og vi snakker mye om dette. Jeg ønsket han skulle til legen og få henvisning til psykolog. Da ble han rasende og nektet og bli med. Jeg har erfaring med terapi selv, positiv erfaring. Jeg prøver å snakke med ham om tvangstanker som noe mange har, som han må lære seg å leve med, og jeg vil gjerne hjelpe ham. Men jeg kommer også til kort, føler jeg. Selv mener han det holder med å snakke med meg. Han vil ikke bli behandlet som en gal som han sier selv. Er det forsvarlig av meg og ikke tvinge ham med til behandling? Han går på skolen, klarer seg relativt bra, sliter med konsentrasjon. Har gode evner og masse humor. Gode venner og mange interesser. Det er tungt mange ganger å hjelpe når han er skikkelig redd for tanken. Men jeg satser alt jeg kan. Han får sterk angst noen ganger som han får beskjed om å utføre helt umulig handlinger, og gråter. Han har mye skremmende og fortelle om disse tankene. Jeg sier vi skal prøve å lære ham å gjøre det HAN SELV VIL, uavhengig av de bekjsedene han får i tanken. Det er slitsomt. Har du noe råd???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...